Mersul pe motocicletă este un exercițiu plin de bucurie și de adrenalină. Cu toate acestea, spre deosebire de mașini, motocicletele sunt vehicule cu o singură cale de rulare și, tocmai din acest motiv, sunt etichetate drept de-a dreptul „periculoase” de către cei mai sensibili din lume.
Logica lor este simplă și destul de rațională, dacă vă gândiți bine. De exemplu, dacă faceți o greșeală în timp ce conduceți o motocicletă, sunt șanse mari să vă răniți grav. Pot exista multe motive pentru un accident, însă, în mai multe rânduri s-a văzut că motocicliștii au parte de o soartă nemeritată doar din cauza unor defecțiuni ale componentelor de funcționare ale motocicletei. Anvelopele, de exemplu, sunt unul dintre ele!
Pentru a vă asigura că motocicleta dvs. rămâne mereu pe șosea cu partea de cauciuc în jos, este foarte important să păstrați acest „cauciuc” în stare bună. Și, cel mai important, ar trebui să fiți suficient de capabil să faceți diferența între diferitele tipuri de anvelope motocross atunci când cumpărați una pentru motocicleta dumneavoastră. Pentru că acestea sunt singurul punct de contact al motocicletei dumneavoastră cu drumul.
Iată câteva sfaturi rapide, dar esențiale, pentru a cumpăra o anvelopă de schimb pentru motocicleta dvs.
1. Cum știu care este dimensiunea corectă a anvelopei pentru motocicleta mea?
Fie că este vorba de conducătorii auto sau de motocicliști, mulți sunt derutați de marcajele care se găsesc pe peretele lateral al unei anvelope motocross. În timp ce anvelopele de motocicletă și cele de mașină diferă una de cealaltă în funcție de construcție și utilizare, codul alfanumeric pe care îl vedeți pe ambele este standardizat, cu excepția câtorva detalii.
Înainte de a cumpăra o anvelopă, trebuie să puteți descifra codul acesteia, deoarece acest lucru vă va ajuta să înțelegeți detalii esențiale ale unei anvelope, inclusiv dimensiunea, raportul de aspect sau profilul, indicele de viteză, indicele de încărcare, tipul de construcție etc. Toate acestea ar trebui să se potrivească cu anvelopa de schimb pe care o veți monta în cele din urmă pe motocicleta dumneavoastră.
2. Care este diferența dintre diferitele modele de benzi de rulare ale unei anvelope motocross?
De cele mai multe ori, ați întâlnit persoane care cred că un anumit tip de desen al benzii de rulare definește nivelurile de aderență la drum ale unei anvelope motocross, ceea ce este adevărat într-o anumită măsură. Cu toate acestea, cei mai mulți oameni cred că benzile de rulare mai mari și canelurile mai adânci au ca rezultat niveluri sporite de aderență și stabilitate în toate condițiile. În plus, mulți oameni consideră că acest aspect particular este atrăgător din punct de vedere vizual. Drept urmare, ei merg mai departe și montează acest tip de anvelope motocross, indiferent de condițiile de rulare.
O anvelopă cu blocuri mari ale benzii de rulare și caneluri mai mari va avea o tracțiune excelentă pe carosabil umed sau în noroi, deoarece va „pompa” mai multă apă/surpiciune dintre zona de contact a anvelopei și suprafața drumului pe măsură ce se deplasează. Cu toate acestea, atunci când o anvelopă similară este utilizată pe drumuri uscate, procentajul mai mare al canelurilor va duce la o reducere a suprafeței de contact a anvelopei cu drumul, ceea ce va duce la niveluri mai scăzute de aderență.
De asemenea, dacă tot am ajuns la subiectul nivelurilor de „aderență”, merită menționat faptul că aceasta depinde în mare măsură de compoziția unei anvelope de motociclete, mai degrabă decât de profilul benzii de rulare.
O altă concepție greșită a celor mai mulți dintre motocicliști este că anvelopele mai late contribuie la creșterea aderenței. Ei bine, da, suprafața de contact crește cu siguranță odată ce faceți acest lucru, dar o anvelopă mai lată se va „întoarce” mai rău decât anvelopa de serie; economia de combustibil va scădea considerabil și va afecta, de asemenea, performanța motocicletei.
O anvelopă alcătuită din compoziție moale va fi mai „lipicioasă”, deoarece creează mai multă fricțiune atunci când rulează la cald. Partea proastă este că un compus moale se va uza mai repede. Pe de altă parte, o anvelopă cu compoziție dură va avea exact caracteristicile opuse – va avea o durată de viață mai lungă decât o anvelopă cu compoziție moale, dar, ca o compensație, veți obține niveluri mai scăzute de aderență și o manevrabilitate compromisă.
3. Aș putea folosi anvelope de tipuri de construcție diferite pe o motocicletă?
În mod ideal, nu ar trebui să faceți acest lucru. Întotdeauna încercați să respectați ceea ce recomandă producătorul dumneavoastră, deoarece acesta a petrecut mult timp și eforturi pentru a vă dezvolta motocicleta.
Acestea fiind spuse, în unele cazuri s-a văzut că motocicletele vin din fabrică echipate cu un amestec de anvelope bias-ply și radiale. Așa cum am menționat mai sus, această configurație poate să nu funcționeze cu orice motocicletă, așa că evitați să vă lăsați prins de acest gând de a folosi diferite tipuri de anvelope.
În cazul în care nu puteți rezista tentației de a folosi diferite anvelope pe motocicleta dumneavoastră- asigurați-vă că anvelopele radiale sunt montate pe roata din spate, în timp ce cele bias-ply merg în față. Nu uitați că veți face acest lucru pe riscul dumneavoastră, cu excepția cazului în care producătorul vă recomandă acest lucru.
(P)