Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a lansat, miercuri, noi recomandări, de data aceasta pentru persoanele interesate de cumpărăturile online. „Infractorii cibernetici se adaptează și ei noii realități și încearcă să exploateze această rutină pentru a ne întinde capcane online”, susține DNSC.
Cumparăturile online efectuate din ce în ce mai des ne obișnuiesc cu notificări, mesaje sau email-uri de la serviciile de curierat sau Poștă, susțin reprezentanții DNSC.
„Totuși, infractorii cibernetici se adaptează și ei noii realități și încearcă să exploateze această rutină pentru a ne întinde capcane online.
Astăzi, vrem să vă aducem în atenție câteva exemple recente raportate de către utilizatori, în care atacatorii trimit sms-uri în care pretind a fi Poșta Română
SMishing-ul reprezintă o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar este realizată prin intermediul mesajelor text (SMS), combinând termenii „SMS” și „phishing””, a anunțat DNSC.
Cum funcționează smishing-ul. Tipuri de mesaje
- Mesaje text frauduloase cu link-uri de phishing: infractorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi o companie de livrare, ca în exemplul din imagini.
- Mesajul conține un link care, odată accesat, direcționează victima către un site web fals, unde infractorii vor să colecteze informații legate de contul bancar, date de autentificare și informații personale.
- Vorbim despre un site-clonă care poate arăta similar cu site-ul legitim al companiei în numele căruia pare a fi trimis mesajul (ex: Poșta), dar are denumire diferită și este controlat de atacatori.
Cum să vă protejați de smishing
- Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă
- NU faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute. Nu apelați numere de telefon primite și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte
- Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS
- Instalați un software antivirus pe dispozitivul dumneavoastră. Vă poate ajuta în momente de neatenție
- Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să furnizați date de urgență
Ce să faceți dacă credeți că ați fost victima unui atac de smishing
- Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau date de autentificare la contul dvs.
- Schimbați parolele pentru acele conturile online ale căror date le-ați furnizat după accesarea unor astfel de link-uri înșelătoare și activați autentificarea în doi pași (2FA).