În 2024, ploieștenii circulă cu tramvaie vechi de o jumătate de secol, iar multe dintre autobuzele societății de transport în comun, TCE Ploiești, au depășit de mult durata medie de utilizare în trafic. În lipsa unui transport public de calitate, ploieștenii preferă să circule cu mașinile personale, iar acest lucru produce blocaje în trafic și, implicit, poluare.
Nu s-ar fi ajuns aici dacă actualul primar, Andrei Volosevici, ar fi pus în aplicare Planul de mobilitate urbană, realizat din fonduri europene în 2015.
Documentul prevedea numeroase soluții pentru un transport public urban modern, așa cum au reușit administrațiile din Brașov, Târgoviște sau Buzău în ultimii ani.
Observatorul Prahovean publică cele trei scenarii din planul de mobilitate uitat în sertarele Primăriei Ploiești de aproape zece ani.
Scenariul 1 Scenariul de bază
Acest prim scenariu propune numai „măsuri minimale” pentru rețeaua de transport public din municipiul Ploiești. Măsurile pentru transportul public incluse în acest scenariu:
- crearea unei noi infrastructuri de troleibuze pe direcția vest-est care să pornească de la
Gara de Vest – Mărășesti, Mărășesti/Plăieșilor, Rudului, Tache Ionescu, Dobrogeanu
Gherea, Mihail Kogălniceanu, Poștei, Ștrandului – Ștrand Bucov. - atunci când este posibil să se creeze căi dedicate de-a lungul liniei existente. Aceste căi
dedicate pot fi amenajate prin intermediul unor lucrări suplimentare (pe termen mediu
sau lung, date fiind lucrările curente de pe anumite linii), sau pe termen mai scurt, în
funcție de situație, poate fi utilizată o soluție cu marcaj linie continuă și/sau o soluție cu
separator fizic realizat din borduri sau stâlpișori reflectorizanți flexibili, dar şi prin
aplicarea de sancțiuni la faţa locului pentru nerespectarea restricţiilor. - desigur, scenariul va trebui să includă și alte măsuri punctuale, ca modernizarea unor
stații pentru transportul public (în special cele care crează probleme de siguranță) sau un plan de reînnoire a flotei, care reprezintă un plan cheie având în vedere starea generală proastă a flotei operate (în special a flotei de tramvaie).Intermodalitate pentru scenariul 1Pentru a încuraja folosirea transportului public, se propune amenajarea unor puncte intermodale principale la capătul liniilor de tramvai şi de troleibuz. Acele zone ar putea fi folosite pe principiul Park & Ride (P+R), pentru a încuraja persoanele care folosesc autoturismul personal, să parcheze în afara/ la limita oraşului şi să folosească serviciile de transport de foarte bună calitate pentru a ajunge la destinaţie.Sunt propuse două amplasamente: - Spitalul judeţean (în nord):
- Gara Ploiești Vest
Scenariul 2 – “Dezvoltarea moderată a Transportului Public”
În cadrul acestui prim scenariu, s-a urmărit îmbunătăţirea transportului public prin soluţii locale concentrate, reprezentând un nivel moderat de disponibilitate. O şansă pentru Ploieşti o constituie în mod special existenţa liniilor de troleibuz şi de tramvai
care oferă un nivel ridicat de serviciu în oraş. Deşi reţeaua de tramvai are deja câteva linii dedicate, unele sectoare înguste impun folosirea în comun cu turismele, reducând viteza de circulaţie a tramvaielor.Cele două linii de tramvai existente (101 şi 102) oferă o legătură bună între nordul, centrul oraşului, zonele rezidenţiale dense Vest I şi Vest II şi cele două gări principale (Ploieşti Vest şi Ploieşti Sud). Cu toate acestea, linia 102 nu permite legătura cu centrul oraşului.
Ținând seama de obiectivele PMUD, se propune următoarea abordare strategică cheie pentru a îmbunătăţi circulația tramvaielor pe termen mediu, prin:
- atunci când este posibil să se creeze căi dedicate de-a lungul liniei existente.
- În lungul liniei de tramvai existente, dar şi în cazul oricărei posibile extinderi, se
recomandă prioritizarea tramvaielor în intersecţii (prin intermediul sistemului de
management al traficului). - La intersecţia Vestului/ Bulevardul Republicii se propune o conexiune a liniilor de tramvai de pe șos. Vestului spre/dinspre bd. Republicii. Aceasta va permite crearea unei a treia linii de tramvai care să facă legătura cu cele două gări a cartierelor Vest I/ Vest II şi care să deservească şi centrul oraşului.Intermodalitate pentru scenariul 2Pentru a încuraja folosirea transportului public, se propune amenajarea unor puncte intermodale principale la capătul liniilor de tramvai şi de troleibuz. Aceste zone ar putea fi folosite pe principiul Park & Ride (P+R).
Citește și În timp ce Ploieștiul a devenit un coșmar pentru șoferi, în sertarul primăriei zace din 2015 planul de mobilitate
Sunt propuse următoarele amplasamente:
- Spitalul judeţean (în Nord),
- Gara Ploiești Vest,
- Podul Înalt (Vest),
- Cablul Romanesc (Vest),
- Ștrand Bucov (Est).
Punctele intermodale vor trebui să asigure o bună calitate în deservirea diferitelor servicii de transport public dezvoltate în oraş. În conformitate cu direcţiile principale propuse în scenariul 2, au fost identificate mai multe puncte intermodale: - la fiecare P+R descris anterior,
- şi patru zone suplimentare:
- zona centrală (Palatul Culturii – intersecție Piața Victoriei cu str. Tache Ionescu –
str. C-tin Dobrogeanu Gherea), ca nod principal pentru reţeaua de troleibuze din
centrul oraşului; - zona intersecției str. N. Bălcescu cu str. M. Kogălniceanu, unde utilizatorii ar
putea schimba linia de tramvai cu noua linie de troleibuz propusă; - zona intersecției str. Gh. Grigore Cantacuzino cu Șos. Vestului, intersecție
principală între linia de troleibuz şi liniile de tramvai; - Hipodrom, ca punct terminus pentru extinderea liniei de troleibuz propusă, care
ar putea de asemenea să fie folosită ca terminal pentru unele linii judeţene.Scenariul 3. Către un nou management al mobilității
În scenariul 3 (v. și P.M.U.D. – componenta de nivel operațional (Etapa II). Secțiunea 2.2) se propune îmbunătăţirea serviciilor de transport public într-o măsură mai mare. Toate acţiunile propuse în cadrul scenariului 2 ar putea fi menţinute în acest scenariu, cu implementarea în continuare a altor axe principale strategice.
Referitor la reţeaua de tramvai, se propune îmbunătăţirea serviciilor pe axa nord – sud. Acest lucru se realizează prin aceste două acţiuni strategice:
- Creerea unei căi dedicate de tramvai care să conecteze Gara de Sud cu Hipodromul
(înlocuind propunerea de extindere a liniei de troleibuz din scenariul 2). - Modificarea traseelor troleibuzelor 44 și 202 din centrul oraşului dintre staţiile Nicolae
Titulescu, Logofăt Tăutu şi Palatul Culturii. : trebuie să se creeze un traseu de troleibuz cu dublu sens prin str. Podul Inalt, str. Gheorghe Gr. Cantacuzino, str. I.L. Caragiale, şi str. Tache Ionescu. - O legătură cu cartierul Mihai Bravu, care reprezintă o altă zonă densă a oraşului Ploieşti.
- Se propune o nouă legătură între gările de vest şi de sud.
- Se propune de asemenea o prelungire a liniei de troleibuz spre zona industrială de vest
(Parc Industrial Ploieşti) pentru a încuraja folosirea transportului public spre această zonă de lucru (cu mai mult de 9000 de angajaţi, dar cu răspândire pe o suprafaţă mareIntermodalitate pentru scenariul 3Faţă de scenariul 2, scenariul 3 propune două amplasări suplimentare pentru facilităţi P+R: - Zona din jurul Hipodromului,
- Zona din jurul actualei stații de transport public Fero (str. Mihai Bravu).
Terminalele multimodale din Ploiești au rămas pe hârtie
Reamintim că Primăria Ploiești, în administrația Volosevici, a ratat construirea unor terminale multimodale în mai multe intrări din Ploiești, precum zona Spitalului Județean sau Podul Înalt, deși primarul anterior, Adrian Dobre, obținuse finanțarea acestor investiții din fonduri europene.
Detalii aici: Document oficial: Primăria Ploiești condusă de Volosevici a renunțat la 20 de proiecte de mare infrastructură finanțate din fonduri europene. Lista investițiilor abandonate care valorau 77,1 milioane euro!