Observatorul Prahovean prezintă în cadrul campaniei ”Din Prahova, pentru România!” momentele importante din istoria rafinăriei Vega din Ploiești.
Ploieștiul este cunoscut în toată țara ca fiind centrul industriei de petrol și gaze, cu o istorie în domeniu cu care puține orașe europene se pot lăuda. Chiar dacă este un sector nu dintre cele mai populare, industria de rafinare a fost și este unul dintre stâlpii economici din zonă. Un impact îl are și rafinăria Vega, care funcționează încă de dinaintea Primului Război Mondial. Cu o istorie tumultoasă, Vega este astăzi o rafinărie, să zicem, atipică, care nu rafinează țiței brut și nu produce carburanți.
Cum a pornit totul
Puțini știu că Vega a apărut în urma unei hotărâri luate de Societatea Anonimă Română Pentru Rafinarea Petrolului, acum aproape 120 de ani. În 14 martie 1905, erau semnate toate actele, iar în nordul orașului, la periferie, se ridica o rafinărie pe o suprafață de 40 de hectare. Poziționarea strategică, lângă calea ferată, aduce Vegăi un mare plus – produsele puteau fi trimise direct în Portul Constanța, de unde luau calea Occidentului, Orientului, practic, ce producea Vega mergea peste tot în lume.
În Vega a fost folosit pentru prima dată în România procedeul „Edeleanu”, care stă la baza actualelor metode de obținere a benzinei. Chiar dacă a fost ideea inginerului român, conceptul a fost apoi brevetat în SUA.
Vega a fost martora tuturor schimbărilor și frământărilor din secolul XX – Primul Război Mondial, crizele din perioada interbelică, Al Doilea Război Mondial (care a inclus și una dintre cele mai mari operațiuni de bombardament din Europa), dar și regimul comunist, care a dorit să transforme rafinăria într-un parc.
Istoria vastă nu i-a servit nimic rafinăriei, care a trecut prin alte momente dificile în capitalism. Dar privatizarea și preluarea făcută de Rompetrol, în 1999, i-au schimbat destinul.
Transformarea rafinăriei – capacitate redusă, dar produse cu valoare adăugată
Rafinăria a evoluat de la o unitate clasică de rafinare a petrolului într-un producător și furnizor de produse speciale obținute exclusiv din materiale semifabricate livrate de către rafinăria Petromidia.
Investițiile realizate de Grupul Rompetrol, continuate din 2007 de KMG International, au adus pe platforma Vega o facilitate modernă de producție a bitumului. De altfel, bitumul poate fi considerat cartea de vizită a rafinăriei, fiind unul dintre cele mai importante produse obținute.
Dacă ne uităm la ponderea pe care o ocupă produsul din totalul masei asfaltice, rezultă că este posibilă realizarea a sute de mii, chiar milioane de tone de masă asfaltică anual, prin care pot fi realizate drumuri noi, sigure, în România.
Mai ales că vorbim exclusiv de drumuri realizate în țară, pentru că bitumul produs la Vega este vândut doar în România. Doar că Vega, unicul producător național de bitum, are aproape 20% din piață, restul de materie primă sosind în România din țări precum Turcia, Italia sau Austria.
Hexanul din Vega, suficient pentru toată țara
Mai este un capitol la care Vega se distinge: producția de hexan. Rafinăria ploieșteană este singura din România care obține acest produs, iar Vega este inclusiv cel mai mare producător de profil din Sud-Estul Europei.
Hexanul este un solvent folosit în industria alimentară (fabricarea uleiurilor), dar și în industria farmaceutică. Portofoliul de clienți cuprinde toate fabirile din ulei din țară, iar ce oferă Vega, este suficient pentru a asigura tot necesarul din țară.
Solventul se produce într-o instalație unică pe suprafața României – Instalația de Normal-Hexan. Se obține prin distilarea unui rafinat venit din Petromidia, pentru că Vega, așa cum am amintit și la începutul materialului, nu rafinează nici un litru de țiței, ci doar semifabricate plecate , pe care feroviară, de la Năvodari.
Vega este un simbol al industriei de rafinare locală, în care sute de oameni lucrează zi de zi și sprijină un sector de care avem nevoie. Pentru mobilitate, pentru obiecte de uz casnic, pentru siguranță, când pornim la drum, chiar și în alimentație sau tratamente.
Rafinăria este operată de Rompetrol Rafinare, una dintre cele mai mari companii din România și unul dintre principalii contributori la bugetul de stat al României. Circa 1,5 miliarde de dolari ajung anual în visteria statului, în principal datorită celor două motoare ale companiei – Vega și Petromidia.
Vega este unul dintre cei mai mari poluatori ai orasului , care afecteaza semnificativ sanatatea populatiei Ploiestiului in fiecare zi cu noxele pe care le elibereaza . Asta de ce nu scrieti ? Am facut sesizari peste tot, autoritatile nu fac nimic si noi murim ca prostii .
Luptati-va că voi să fiți cei mai buni pe piața .
Ceva va trage in afară.
Produce si bitum modificat cu polimeri foarte eficient dar nimeni nu il vrea, este mult msi bun decat cel obisnuit.
Cum se numeste bitumul cu polimeri?
Rafinăria Vega este simbolul orașului nostru unde s-au format specialiștii petrochimiei din toată România. Combinatele petrochimiei din Ploiești au adus prosperitate și respect orașului Ploiești. Poluare avem din alte surse, nu neapărat de la combinatele petrochimice. Pentru sănătate indicatorul PM2,5 este ff periculos și nu provine de la Vega. Șansa orașului nostru ca în 1996 am rămas cu petrochimia și nu avut soarta Arpechimului Pitești, Doljchimului Craiova și altele. Vrem prosperitate , trebuie și un pic de disconfort, care nu este chiar atât de periculos pentru sănătate.
Exista instalatii de neutralizarea mirosului dar nimeni nu le achizitioneaza pentru ca autoritatile si cetateni ii tolereaza.
Fac ce fac dar pe sanatatea noastra , am ajuns ca vara sa-mi beau cafeaua si tutunul in bucatarie , la hota , in loc sa stau afara . Sa faca dar sa faca la norme europene , Primaria sustine ca nu are ce face desi functioneaza pe autorizatiile lor , Ministerul Mediului aplica amenzi de 3000 lei ( treimiilei) . Dupa cum miroase afara cam miroase a multa spaga la nivel mare . Ar putea sa ii inchida o saptamana , sa le ofere sansa de a produce corect si nu pe anii nostri pierduti din viata si bolile respiratorii , apoi sa vina cu un plan real de reducere a noxelor .