- Publicitate -

Peco, povestea unui brand dispărut, transformat azi în „poreclă” universală

Pe vremuri, mașinile, mai exact celebrele Dacii, opreau să alimenteze doar în benzinăriile Peco. Și asta pentru că, e drept, doar acestea existau. Peco este azi povestea unui brand dispărut și transformat acum în „porecla” universală pentru orice stație de alimentare.

- Publicitate -

Peco înseamnă Produse Etilate cu Cifra Octanică și era prescurtarea utilizată de lanțul de benzinării din România, din anii 54 până imediat după Revoluție. Toate stațiile de alimentare purtau acest nume, folosit și azi, însă, doar din reflex.

Timp de aproape 40 de ani, Peco a fost unicul lanț de benzinării, de altfel singurul producător și distribuitor de uleiuri și lubrifianți pentru autoturisme. De altfel, Peco a reprezentat unul dintre primele branduri de succes ale perioadei comuniste, alături de Farmec, Gerovital sau Carpați.

Doctrina comunistă impunea ca, indiferent de costuri sau rentabilitate, petrolul exploatat să fie autohton

Ceaușescu a avut grijă ca automobilele autohtone să se alimenteze cu produse proprii, naționale, obținute din petrol românesc, niciodată importat. Țara producea atât de mult produs petrolier încât exportam și vecinilor noștri, dar și celor din Africa sau America de Sud.

Peco era compania care se ocupa de producerea, ambalarea și distribuirea produselor petroliere. Marca PECO însemna, în rândul șoferilor și mecanicilor auto, cea mai populară marcă și singura în ceea ce privește cutiile de viteze, de frână sau hidraulice sau uleiurile de motor. Orice purta inscripția Peco.

După anii 80, benzina a fost raționalizată drastic. Cota lunară era de 20 de litri 

Tot Peco era și carburantul care se vindea la noi. În fiecare oraș exista cel puțin o astfel de stație de alimentare, iar localități mai mari, printre care și Ploieștiul, aveau mai multe stații. Norocoșii care posedau o Dacie găseau benzină cu plumb sau diesel, dar și o gamă variată de uleiurile auto. Până în anii 80, stațiile erau destul de bine alimentate. După ce fostul dictator comunist a decis să plătească datoria externă a României, benzina a fost raționalizată drastic, fiecare posesor de mașină mică având o cotă lunară de 20 de litri.

În ultimii ani ai comunismului, oamenilor le era greu să respecte această cotă. Cozi uriașe se formau la stațiile Peco, mulți dintre șoferi, după o zi întreagă petrecută la coadă, nereușind să își ia combustibilul la care aveau dreptul.

- Publicitate -

Nu se știe, până la Revoluția din 1989, câte benzinării aveam în țară, însă, se estimează că în jur de 580 de stații PECO.

Alte opțiuni pentru alimentare sau piese, șoferii români nu aveau

Peco rămâne un brand cu istorie, chiar dacă produsele petroliere nu erau cele mai bune din punct de vedere calitativ.

Spirt sau metanol în rezervor

Cei care au prins acele vremuri își amintesc cum alergau să pună spirt sau metanol în rezervor pentru o ardere mai bună, dată fiind calitatea carburantului destul de slabă. Filtrul era și el schimbat de vreo 4 ori pe an.

- Publicitate -

Imediat după Revoluție, brandul a dispărut. A rămas doar folosirea acestui cuvânt din reflex

Culorile drapelului prezente la fiecare pompă și intrare în stație s-au evaporat și ele. Privatizarea din energie a dus la uciderea a ceea ce a însemnat PECO. Tot ce a fost comercializat sub acest nume se transformă în produse Petrom și stații Petrom. În 2004, OMV cumpără această companie și reorganizează întreaga producție și distribuția de produse petroliere, dar păstrează două din cele trei culori ale logo-ului original PECO.

Mașini ținute 2,3 luni „pe dreapta” pentru aduna cota cuvenită

În concluzie, orice intrare într-o „stație PECO”, cum mulți o numim și azi, înseamnă o întoarcere în timp. 30 de ani de istorie, în care părinți sau bunici își alimentau celebra și bătrâna Dacie pentru a pleca la drum. Asta după ce șoferii vremii își țineau mașinile chiar și și 2,3 luni pe dreapta, își amintesc aceștia, astfel încât să adune din cotele care li se cuveneau benzina necesară pentru a pleca într-un concediu sau o călătorie mai lungă.

 

 

 

Provocarea observatorul prahovean

Sondaj Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!

- Publicitate -

Articole asemănătoare

Am crezut în el și a confirmat! Ploieșteanul Cătălin Petroșanu, din scaunul rulant… la volan și apoi pe podium în competiția auto de la...

Competiția auto de pe Bulevardul Independenței din Ploiești a fost un prilej de bucurie pentru pasionații de automobilism. Etapa a doua a Campionatelor Naționale...

După celebrul SUV Duster, Dacia pregătește un nou model din această categorie, însă ceva mai mic

Dusterul s-a bucurat de apreciere, fiind un model exportat în aproape întreaga lume. Nu a excelat la finisaje sau super-performanțe, dar s-a impus prin...
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Ultimele știri

Angajări la stat, în Prahova. Posturile disponibile

Mai multe instituții publice din Prahova organizează în această perioadă concursuri pentru ocuparea posturilor vacante. Spitalul Municipal Ploiești organizează concurs pentru ocuparea a trei posturi...

Recomandările ANPC pentru cei care fac cumpărături online

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă persoanelor care fac achiziţii online să verifice dacă operatorul economic este de...

Sume de bani găsite pe strada în Ploiești și Prahova. De unde pot fi recuperate

În ultimele luni, prahovenii cu spirit civic au predat secțiilor de poliție din Ploiești și din județ diverse sume de bani sau bunuri pe...

Am permis de conducere obținut în altă țară. Este valabil în România?

Cadrul legal care reglementează circulația pe drumurile publice din România este reprezentat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și...

O tânără abandonată în 1990, la doar trei luni, la Spitalul Județean Ploiești, își caută mama. Povestea impresionantă a Aureliei

O tânără al cărei nume la naștere, în 1990, a fost Aurelia și care ulterior a fost abandonată, după cum singură relatează, într-o chiuvetă...
Emisiuni
- Publicitate -

Un an de călătorii gratuite cu trenurile CFR. O nouă metodă de înșelăciune pe internet

Inventivitatea persoanelor care urmăresc să obțină profit de pe urma naivilor nu cunoaște limite. După postările care anunțau vânzarea de acțiuni la companiile statului...

Sunteți de acord cu comasarea alegerilor? Rezultatele sondajului Observatorul Prahovean

Sondajul Observatorul Prahovean privind comasarea alegerilor s-a încheiat. Deși până acum negocierile dintre PSD și PNL pe acestă temă au eșuat, încă mai sunt...

Rezultate LOTO 6/49, Joker, 5/40 și Noroc

Duminică, 18 februarie 2024, au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc. Numerele câștigătoare de duminică, 18...

Cerbi de toate vârstele surprinși în Bucegi de camerele de monitorizare a faunei [VIDEO]

Reprezentanții Romsilva au publicat imagini în care au fost surpinși cerbi „de toate vârstele”, în Parcul Natural Bucegi. Imaginile au fost înregistrate de camerele de...

Cum contești o amendă judiciară: ce spune legea și care este procedura

Amenda judiciară este o penalitate impusă unei persoane care a comis o greșeală sau o încălcare în timpul procesului legal. Pentru a înțelege mai bine...
Emisiuni
- Publicitate -