- Publicitate -

Peco, povestea unui brand dispărut, transformat azi în „poreclă” universală

Pe vremuri, mașinile, mai exact celebrele Dacii, opreau să alimenteze doar în benzinăriile Peco. Și asta pentru că, e drept, doar acestea existau. Peco este azi povestea unui brand dispărut și transformat acum în „porecla” universală pentru orice stație de alimentare.

Peco înseamnă Produse Etilate cu Cifra Octanică și era prescurtarea utilizată de lanțul de benzinării din România, din anii 54 până imediat după Revoluție. Toate stațiile de alimentare purtau acest nume, folosit și azi, însă, doar din reflex.

Timp de aproape 40 de ani, Peco a fost unicul lanț de benzinării, de altfel singurul producător și distribuitor de uleiuri și lubrifianți pentru autoturisme. De altfel, Peco a reprezentat unul dintre primele branduri de succes ale perioadei comuniste, alături de Farmec, Gerovital sau Carpați.

Doctrina comunistă impunea ca, indiferent de costuri sau rentabilitate, petrolul exploatat să fie autohton

Ceaușescu a avut grijă ca automobilele autohtone să se alimenteze cu produse proprii, naționale, obținute din petrol românesc, niciodată importat. Țara producea atât de mult produs petrolier încât exportam și vecinilor noștri, dar și celor din Africa sau America de Sud.

Peco era compania care se ocupa de producerea, ambalarea și distribuirea produselor petroliere. Marca PECO însemna, în rândul șoferilor și mecanicilor auto, cea mai populară marcă și singura în ceea ce privește cutiile de viteze, de frână sau hidraulice sau uleiurile de motor. Orice purta inscripția Peco.

După anii 80, benzina a fost raționalizată drastic. Cota lunară era de 20 de litri 

Tot Peco era și carburantul care se vindea la noi. În fiecare oraș exista cel puțin o astfel de stație de alimentare, iar localități mai mari, printre care și Ploieștiul, aveau mai multe stații. Norocoșii care posedau o Dacie găseau benzină cu plumb sau diesel, dar și o gamă variată de uleiurile auto. Până în anii 80, stațiile erau destul de bine alimentate. După ce fostul dictator comunist a decis să plătească datoria externă a României, benzina a fost raționalizată drastic, fiecare posesor de mașină mică având o cotă lunară de 20 de litri.

În ultimii ani ai comunismului, oamenilor le era greu să respecte această cotă. Cozi uriașe se formau la stațiile Peco, mulți dintre șoferi, după o zi întreagă petrecută la coadă, nereușind să își ia combustibilul la care aveau dreptul.

Nu se știe, până la Revoluția din 1989, câte benzinării aveam în țară, însă, se estimează că în jur de 580 de stații PECO.

Alte opțiuni pentru alimentare sau piese, șoferii români nu aveau

Peco rămâne un brand cu istorie, chiar dacă produsele petroliere nu erau cele mai bune din punct de vedere calitativ.

Spirt sau metanol în rezervor

Cei care au prins acele vremuri își amintesc cum alergau să pună spirt sau metanol în rezervor pentru o ardere mai bună, dată fiind calitatea carburantului destul de slabă. Filtrul era și el schimbat de vreo 4 ori pe an.

Imediat după Revoluție, brandul a dispărut. A rămas doar folosirea acestui cuvânt din reflex

Culorile drapelului prezente la fiecare pompă și intrare în stație s-au evaporat și ele. Privatizarea din energie a dus la uciderea a ceea ce a însemnat PECO. Tot ce a fost comercializat sub acest nume se transformă în produse Petrom și stații Petrom. În 2004, OMV cumpără această companie și reorganizează întreaga producție și distribuția de produse petroliere, dar păstrează două din cele trei culori ale logo-ului original PECO.

Mașini ținute 2,3 luni „pe dreapta” pentru aduna cota cuvenită

În concluzie, orice intrare într-o „stație PECO”, cum mulți o numim și azi, înseamnă o întoarcere în timp. 30 de ani de istorie, în care părinți sau bunici își alimentau celebra și bătrâna Dacie pentru a pleca la drum. Asta după ce șoferii vremii își țineau mașinile chiar și și 2,3 luni pe dreapta, își amintesc aceștia, astfel încât să adune din cotele care li se cuveneau benzina necesară pentru a pleca într-un concediu sau o călătorie mai lungă.

 

 

 

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!
- Publicitate -

Sondaj

Dacă Andrei Volosevici va candida pentru un nou mandat la Primăria Ploiești îl veți realege?

- Publicitate -

Articole asemănătoare

Clasamentul celor mai ”stricăcioase” mașini, realizat de germanii de la TÜV. Dacia domină topurile la aproape toate categoriile

Te bucuri atunci când cumperi o mașină nouă, iar pe timp de criză tentația publicului majoritar a fost să se îndrepte către mașini noi....

Creștere spectaculoasă pe timp de criză – Producţia de autoturisme s-a majorat cu aproape 28% în România, în primele zece luni, față de 2021

În octombrie 2022, au fost produse în România un număr de 43.452 autoturisme. Dintre acestea 28.941 unități au fost produse în uzina DACIA de la...
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Ultimele știri

Prahoveanul cu fața devorată de cancer a ajuns la Spitalul Sfânta Sofia din Bălțești. Boala e în fază terminală, dar măcar a fost luat...

Prahoveanul Neculai Zârnă, bărbatul cu fața devorată de cancer, a ajuns la Spitalul Sfânta Sofia din comuna Bălțești. Centrul este unul privat, care oferă...

În orașul fără patinoar, patinatorii viteză de la CSM Ploiești au obținut medalia de argint la echipe în concursul U23 de la Cupa Mondială...

În weekendul care tocmai s-a încheiat, sportivii secției de patinaj viteză ai CSM Ploiești au participat la cel de-al doilea concurs din cadrul Cupei...

Interviu cu Anda Mănescu, antreprenoarea care promovează „ia de Breaza” dincolo de hotarele țării [VIDEO]

„Ia de breaza by Anda Mănescu” a ajuns în câțiva ani un adevărat brand recunoscut, atât la nivel național, cât și internațional. Reporterii Observatorul...

Șoferii reclamă traficul blocat în Ploiești din cauza ceremoniei aprinderii iluminatului festiv de Sărbători – FOTO

Pentru unii mumă, pentru alţii ciumă: În timp ce în centru pietonii se bucură de luminiţe, şoferii reclamă blocajul traficului în oraș. „La Caraiman e...

Prahoveni beți și drogați, opriți în trafic de Poliția Rutieră

Dacă în urmă cu 2-3 ani apărea câte un caz izolat de șofer care să conducă sub influența drogurilor, acum astfel de cazuri în...

Parteneri

MindArchitect

WallStreet

Țara care te-ar putea lăsa să transporți la aeroport lichide în bagajul de mână
- Publicitate -