spot_img
- Publicitate -

Experimentul lui Henri Coandă în Prahova, la Măneciu: „Capsula de mare viteză”, care putea prinde 500 de km/h

Data:

A revoluționat lumea aviatică, geniul său făcând posibilă existența motorului cu reacție. În aceeași linie a genialității a pus în practică în satul Ungureni, din comuna prahoveană Măneciu, un experiment unic în lume la acea dată. Vara lui 1971 îl prinde pe pionierul aviației, Henri Coandă, lucrând la ceea ce s-a vrut un tub vidat, o capsulă, care să permită trenurilor de mare viteză să parcurgă distanţa dintre Bucureşti şi Ploieşti în 10 minute.

- Publicitate -

Henri Coandă a vrut să revoluţioneze transportul public din Bucureşti încă din anii 1970. A inventat şi proiectat un tren care putea circula şi suspendat, dar şi subteran, la viteze mari prin tuburi vidate.

Coandă visa ca un tren să poată atinge viteze de 500 de km la oră prin tuburi subterane

„Era un joc de presiune şi depresiune”, explica savantul, care susținea că transportul prin tub trebuie să se facă pe perna de aer. A vorbit, în anul 1970, la televiziunea națională despre ideea sa. „Se poate ca oamenilor să nu le placă să fie într-un tub multă vreme, dar, sub altă formă ei stau la metrou, la Paris, câte 40 de minute sub pământ, și nu zic nimic.”

Proiectul trenului electric al lui Henri Coandă avea să devină realitate în numai patru ani. În anul 1974, pe Valea Teleajanului, aproape de comuna Maneciu, a fost construită o conductă de 300 de metri pentru trenul tubular.

- Publicitate -

Experimentele secrete se realizau într-o pădure, departe de ochii curioșilor

Ulterior, pentru a testa transportul persoanelor, echipa de ingineri a construit o conductă de 1.600 de metri.

Henri Coandă proiectase traseul unui tren de călători care trebuia să circule prin conducte, pe ruta Bucureşti-Ploieşti. Distanța de 60 de kilometri, dintre cele două orașe, urma să fie parcursă într-un timp record, maximum 10 minute.

Dincolo de transportul de persoane, pionierul aviației dorea ca invenția sa să fie aplicată și la transportul de mărfuri, între Portul Constanța şi combinatul siderurgic de la Galați.

- Publicitate -

Din păcate, Coandă n-a mai apucat să își vadă realizat visul

Acesta a încetat din viață în 1972, iar munca sa a fost preluată de o echipă de ingineri. Printre ei și Dan Ionescu, inginerul care a testat  mijloc de transport, invenție a lui Henri Coandă.

După Revoluție, invenția lui Coandă nu a mai prezentat interes

Astăzi nu mai există aproape nici o urmă a experimentului de la Măneciu. Toate instalaţiile de aici – conducte, staţii automatizate – au fost tăiate bucată cu bucată şi date la fier vechi, după 1990. Nu se mai văd acum decât fundaţiile pilonilor din beton care susţineau pe vremuri conductele, se arată pe valea teleajenului.ro.

Cum ți se pare subiectul?

4 COMENTARII

  1. Va multumesc ca amintiti tinerei generatii eforturile noastre creative desfasurate in Romania. Noi ne-am bucurat de prezenta academicianului Henri Coanda, e drept pentru putin timp dar suficient pentru a ne contamina cu microbul cercetarii. Speram ca potentialul creativ al natiei noastre sa se manifeste in continuare cu si mai multe rezultate importante. Salut inca odata efortul redactiei dumneavoastra de promovare a gandirii romanesti.

  2. Am avut ocazia sa vad acele instalații.locul se numea INCREST.Insa am văzut și pe cei ce au distrus totul.cine era smecher la vremea respectiva și avea relații mergea pregătit cu tot ce trebuia pt taiere și transport.se fura ziua în amiaza mare

Ce părere ai? Comentează aici!

Comentariul tău
Numele tău

Sondaj Observatorul Prahovean

Provocarea Observatorul Prahovean

Doctor bun

Expunerea la soare fără protecție, risc major pentru sănătatea pielii

O singură arsură solară poate avea consecințe pe termen...

Medicul Carmen Ionică m-a salvat după un diagnostic greșit”

Observatorul Prahovean continuă campania „Doctor bun” dedicată medicilor apreciați...

„Datorită medicului Oana Ignatov am ales Maternitatea Ploiești”

Ioana Arion este o ploieșteancă ce a născut un...
- Publicitate -

Antreprenori de succes

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat...

Chic Fleuriste, arta bijuteriilor din flori naturale la Ploiești

În centrul Ploieștiului, în apropierea Sinagogii, pe strada Traian...

Un antreprenor produce sucuri naturale la Urleta. Fără e-uri!

Urleta, satul din Prahova care îmbină istoria cu modernitatea,...
- Publicitate -

Exclusiv

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat...

Zeci de case din Ploiești vor fi demolate. Oamenii sunt disperați

Situație revoltătoare în Ploiești. Aproximativ 50 de case de...

Patroni de magazine înșelați prin terminalele self pay

Escrocii au găsit o metodă prin care să-i lase...

Ce a pățit șoferul care a golit vidanja pe câmp, la Berceni

După ce Observatorul Prahovean a publicat imagini surprinse recent cu...

Pasajul sub DN 1, pagubă de un milion de euro la Primăria Azuga

Primăria Azuga a solicitat suspendarea licitației pentru viitorul pasaj...

Ai un pont?

Trimite-ne un mesaj pe WhatsApp la 0785 075 112

- Publicitate -

Știri noi

Podium mondial, 100% din Ploiești, la Karate Fudokan

În perioada 8-11 mai 2025, în Polonia, la Pulawy,...

Peste 15.000 de oameni în stradă în București. Miting pro Europa

De 9 mai, ziua Europei unite, la București are...

Controale: Zone din Ploiești transformate în gropi de gunoi

Primăria Ploiești anunță depistarea mai multor persoane surprinse în...

Expunerea la soare fără protecție, risc major pentru sănătatea pielii

O singură arsură solară poate avea consecințe pe termen...

Cum arată buletinul de vot pentru turul II al alegerilor

Biroul Electoral Central a validat, vineri, buletinul de vot...
- Publicitate -

Emisiuni

Se poate și la Ploiești. Orașul se schimbă

Jurnaliștii Marius Nica, Claudiu Vasilescu și Ștefan Vlăsceanu au...

Cum poți avea factură de curent pe ”minus”? Secretul fotovoltaicelor

De la 1 iulie, guvernul nu va mai subvenționa...

Tăieri de sporuri și salarii în Primăria Ploiești

Jurnaliștii Marius Nica, Claudiu Vasilescu și Ștefan Vlăsceanu au...
- Publicitate -

Vox Publica

De ce simțim atâta frică zilele astea?

Crearea a două tabere între membrii aceleiași populații este...

Ploieșteancă din Diaspora după vot: „Stau cu inima strânsă”

Votul din 4 mai a generat o imagine distorsionată...

PSD-ul, balaurul cu șapte capete, a îngropat România

Indiferent cât am fost de blamată cu privire la...
- Publicitate -

Pe aceeași temă

Controale: Zone din Ploiești transformate în gropi de gunoi

Primăria Ploiești anunță depistarea mai multor persoane surprinse în...

Cum se circulă pe DN1 în Prahova. Unde sunt coloane

Traficul rutier pe DN1 în Prahova a început să...
- Publicitate -

Accident în Prahova. Mașină proiectată într-un magazin

Un accident rutier în care au fost implicate două...

Săteni din Drajna care trec gârla cu copiii în brațe

Situaţie dificilă pentru trei familii din satul Ogretin, comuna...

Frig pentru o săptămână. Vreme rece, brumă și lapoviță

Administrația Națională de Meteorologie a emis o nouă informare...

Furt într-un cabinet stomatologic din Ploiești

Autorul unui furt petrecut miercuri într-un cabinet stomatologic din...