Ministerul Afacerilor Interne propune ca punctul amendă pentru șoferi să fie calculat într-un procent de 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca în prezent. Vă rugăm să participați la sondajul de opinie pe această temă de la finalul articolului.
Măsura vine în contextul în care punctul amendă a fost plafonat de ani buni la valoarea de 145 de lei, deși acum ar fi trebuit să valoreze 330 de lei. Dacă se va aplica noua formulă de calcul, un punct amendă va crește cu numai 20 de lei.
În România, amenzile rutiere sunt mult mai blânde decât în multe state din Uniunea Europeană, fiind considerate și un instrument electoral.
„Niciun partid aflat la putere nu a mărit această cotă a amenzilor mai ales cu un an înainte de alegeri, așa se întâmplă de ani buni. Acum, de fapt, amenda rămâne la aproape același nivel. O creștere de 20 de lei la punctul-amendă este un nimic” a declarat pentru adevarul.ro Lucian Diniţă, fostul șef al Direcției Rutiere din Poliția Română.
În țările europene, amenzile rutiere sunt mult mai aspre, iar această metodă a dus rapid la disciplinarea șoferilor.
Astfel, potrivit sursei citate, în Norvegia, de exemplu, polițiștii aplică amenzi de cel puțin 480 de euro pentru depăşirea vitezei legale cu 20 km/oră. În Italia, pentru depăşirea vitezei legale cu 50 km/oră, amenda minimă este de 530 de euro, iar pentru intrarea în intersecţie pe culoarea roşie a semaforului pedeapsa minimă este de 170 de euro.
Citește și Cum s-a produs accidentul de pe DN 1, la Câmpina. Șoferul vinovat era băut
De asemenea, în majoritatea ţărilor europene, o amendă crește cu o treime dacă este aplicată pe timpul nopţii.
Rămâne de văzut dacă guvernul va aplica noua metodă de calcul a punctului amendă sau va renunța la plafonare, în acest caz valoarea amenzilor urmând să se dubleze.
Sondaj