Asociațiile de proprietari care doreau reabilitarea termică a blocului puteau depune documentația pentru un program de finanțare ce face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Spre deosebire de alte orașe precum Brașov sau Sibiu, la Ploiești nu a existat o comunicare între autoritățile locale și asociațiile de proprietari pe această temă acuză conducerea UAP Prahova.
Asociațiile de proprietari din Ploiești puteau accesa fonduri europene nerambursabile pentru reabilitarea termică a blocurilor prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Principiul după care vor fi onorate cererile asociațiilor de proprietari va fi acela al primului venit, primul servit, cota de cofinanțare din partea locatarilor fiind 0 lei. Practic, multe dintre blocurile din Ploiești puteau fi reabilitate seismic și termic exclusiv pe bani europeni.
Uniunea Asociațiilor de Proprietari Prahova susține că nu a existat o comunicare cu Primăria Ploiești pentru accesarea acestor fonduri.
”Din păcate, comunicarea dintre UAP Prahova și primăria Ploiești este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire, cum ar zice nenea Iancu. Noi am adus la cunoștință colegilor noștri printr-un comunicat, pe 14 martie 2022, toate informațiile necesare în legătură cu finanțarea PNRR pentru anveloparea termică.
Citește și Comunele din Prahova care dau clasă Primăriei Ploiești la proiectele depuse pentru finanțare prin Programul Anghel Saligny
Numai ca primăria, unicul solicitant al fondurilor și parte în relația cu asociațiile de proprietari, nu avea nimic pregătit la acea datî. Se pare cî nici acum, din moment ce suntem în situația că la Ploiești am ratat și aceste finanțări. S-au dus colegi de-ai mei sa ceară lămuriri de la primărie și nu au primit nici măcar un formular tip care să ateste că doresc finanțare, pe care să-l depună la registratură.
Citește și Ploieștiul s-a făcut de râs ratând prima etapă de finanțare prin PNRR pentru consolidarea și anveloparea blocurilor. Viceprimarul Nicodim (PNL), acuzații la adresa primarului Volosevici (PNL)
Nu știu cine este de vină, dar așa se întâmplă când cei care conduc primăria sunt superficiali, ca să nu spun incompetenți. Nu ne interesează pe noi că domnul primar a delegat sarcina acestor finanțări doamnei viceprimar Trofin. De răspuns răspund amândoi pentru neglijență în serviciu. E inadmisibil să-i vedem cum își pasează responsabilitatea, iar ce pătimim este fie pentru că ei nu comunică unii cu alții, fie că îi doare în cot de Ploiești. Sau, pur și simplu, sunt habarniști” a declarat Eugen Cristescu, președintele UAP Prahova.
În alte orașe de talia Ploieștiului, precum Brașov sau Sibiu, autoritățile locale au inițiat o procedură de colaborare cu asociațiile de proprietari interesate să beneficieze de fondurile nerambursabile pentru reabilitarea termică a blocurilor (ghidul poate fi descărcat de aici: Ghid)
Astfel, în luna februarie, Primăria Sibiu a emis următoarea informare a asociațiilor de proprietari:
Primăria Municipiului Sibiu susține proiectele de renovare integrată a blocurilor de locuințe finanțate din fonduri europene nerambursabile. Municipiul Sibiu poate solicita finanțare pentru proiecte de renovare a clădirilor multifamiliale de locuințe în cadrul Planului Național de Redresare și reziliență , Componenta 5 – Valul renovării, Axa 1- Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri rezidențiale multifamiliale.
Termen strâns de depunere – 25 februarie 2022: Ghidul de finanțare pentru această axă a fost publicat de către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice si Administrației spre consultare doar săptămâna trecută. Conform acestuia, dosarele se depun de către primării în perioada 1 aprilie – 30 mai 2022. Prin urmare, este o perioadă foarte scurtă în care Primăria Sibiu trebuie să contracteze și să realizeze auditul energetic și expertiza tehnică pentru fiecare clădire, documentații ample și obligatorii. Pentru a câștiga timp, Primăria a extras din Ghidul aflat în etapa de consultare condițiile și documentația necesară.
În contextul în care fondurile pe această axă sunt limitate, este esențial ca Sibiul să depună dosarele cât mai repede. Din acest motiv termenul acordat Asociațiilor este atât de scurt. Prin urmare, pentru a crește șansele de a obține finanțare, rugăm Asociațiile de proprietari din Sibiu să depună toate eforturile pentru încadrarea în acest termen. Primăria Sibiu va primi dosare și după această dată, iar în măsura în care mai sunt disponibile fonduri și este posibilă realizarea auditului energetic și a expertizei tehnice în termenul înaintat de Minister, și acestea vor fi transmise pentru solicitarea finanțării.
Scopul principal al proiectelor care se vor realiza cu această finanțare europeană nerambursabilă este acela de a crește eficiența energetică a imobilelor, fiind obligatorie scăderea necesarului de energie pentru încălzire cu minim 50%, precum și o reducerea consumului total de energie și a emisiilor CO2 cu minim 30%.
Cheltuiala cu lucrările eligibile va fi complet acoperită din finanțarea europeană în limitele aprobate prin Ghid, astfel că Asociațiile de proprietari nu trebuie să contribuie cu fonduri proprii.
După depunerea solicitărilor de către Asociații, Primăria Sibiu va contracta realizarea auditului energetic si a expertizei tehnice, documentații tehnice necesare pentru depunerea cererii de finanțare. Dacă se obține finanțarea, Primăria Sibiu va derula achizițiile și va contracta atât proiectarea, cât și execuția lucrărilor, sprijinind astfel Asociațiile în aceste proceduri complexe. (comunicatul integral poate fi accesat AICI)
O abordare similară am regăsit și la Primăria Brașov. În data de 9 martie, autoritățile locale de la poalele Tâmpei au emis următorul comunicat în atenția asociațiilor de proprietari:
Primăria Municipiului Brașov anunță asociațiile de proprietari care doresc reabilitarea termică a blocului că este momentul să depună documentația pentru un program de finanțare ce face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
TERMENUL DE DEPUNERE A CERERILOR:
Până la data de 18 martie 2022 inclusiv, asociațiile care doresc realizarea acestor lucrări trebuie să depună documentele necesare, acesta fiind termenul limită maxim admis. Documentațiile depuse după acest termen nu vor fi luate în considerare.
Principiul după care vor fi onorate cererile asociațiilor de proprietari va fi acela al primului venit, primul servit.
!Atenție Programul de finanțare presupune 0 lei cofinanțare din partea cetățenilor sau a asociației de proprietari.
În cazul în care dețineți documentații tehnice (expertiză tehnică și audit energetic al clădirii), vă rugăm să ni le puneți la dispoziție în vederea urgentării depunerii cererii de finanțare.
HOTĂRÂREA ADUNĂRII GENERALE A ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI/AGAP trebuie să conţină următoarele informaţii minime:
- aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice,
- numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente);
- numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor (reprezintă obligatoriu 100% din totalul apartamentelor pentru care soluţia tehnică prevede intervenții în interiorul apartamentelor);
- numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, precum și numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (reprezintă obligatoriu 100% din totalul spaţiilor/apartamentelor încadrate în aceste categorii).
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, este necesar acordul proprietarilor de apartamente, în proporția prevăzută la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, cu raportare la numărul proprietarilor de apartamente aferenți fiecărei asociații de proprietari.
În cazul în care în cadrul unei asociații de proprietari sunt incluse mai multe blocuri și doar unul din acestea face obiectul proiectului, adoptarea Hotărârilor AGAP se va putea lua cu acordul scris al majorității proprietarilor blocului obiect al proiectului, membrii ai asociației de proprietari, fiind aspecte care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal, cu condiția ca acest lucru să fi fost prevăzut în statutul asociației de proprietari respective.
Totodată, Asociaţia/țiile de proprietari va/vor prezenta la Solicitant (Primăria Brașov) un tabel cu toţi proprietarii din bloc, din care să rezulte obligatoriu acordul din partea a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanțării în cadrul PNRR, şi pentru lucrările de intervenţie propuse prin documentația tehnico-economică.
De asemenea, din tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spaţiilor care se încadreaza în situaţiile prevăzute la punctele 3) si 4) din paragraful anterior al prezentei sectiuni.
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, se va întocmi un tabel centralizator al proprietarilor la nivel de bloc.
Dacă blocul a fost construit cu spaţii comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu lucrările de intervenţie prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spaţiile comerciale de la parter. Astfel, în cadrul Hotărârii AGAP, la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, toate apartamentele situate la parterul blocului nu vor fi luate în considerare.
În situația în care există la parter spații comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință, dar blocul nu a fost construit cu astfel de spații, acestea vor fi tratate ca și spațiile comerciale aflate la nivelele superioare/etaje.
Atenție: clădirea trebuie să fie construită (are lucrările finalizate din punct de vedere fizic) înainte de anul 2000
Documentele pentru înscrierea în program sunt următoarele:
- SOLICITARE DE ÎNSCRIERE ÎN PROGRAMUL DE REABILITARE TERMICĂ PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ
- HOTĂRÂRE DE PARTICIPARE A ASOCIAȚIE DE PROPRIETARI LA PROGRAMUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZIȚIENȚĂ PRIVIND REABILITAREA TERMICĂ A CLĂDIRILOR REZIDENȚIALE
- LISTA DE PROPRIETARI PENTRU ÎNSCRIEREA ÎN PROGRAMUL DE REABILITARE TERMICĂ PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENTĂ
Modele de documente sunt atașate prezentei și trebuie înregistrate la sediul Primăriei Municipiului Brașov doar în format original, la adresa B-dul Eroilor nr. 8, Brașov.