Dacia a prezentat in toamna trecuta la Salonul Auto de la Frankfurt masini echipate cu o cutie de viteze automatizata, denumita Easy-R, iar compania a confirmat luni ca aceste masini se vor lansa in primavara pe plan local. Sandero si Logan sunt modelele care vor beneficia de aceasta cutie pe care compania o numeste „pilotata” sau „robotizata”. Transmisia Easy-R este o cutie de viteze mecanica (manuala), automatizata. Masina are doua pedale – frana si acceleratie – si se comporta ca o transmisie automata din punctul de vedere al perceptiei utilizatorului.

 

Modelele cu transmisie „pilotata” au fost lansate anul trecut in Franta, unde preturile pentru Sandero pornesc de la 12.000 euro.

Acest tip de transmisie manuala automatizata este cea mai accesibila solutie de a face o “masina automata”, tehnologia regasindu-se deja pe modele Fiat, Citroen si Peugeot. Comportamentul acestei cutii de viteze este caracterizat de comoditate in utilizare, dar si de intreruperi (pauze) semnificative atunci cand sistemul automatizat schimba vitezele.

Transmisia Easy-R va costa mai putin de o mie de euro si va fi, din perspectiva costului pentru client, pozitionata intre o masina cu transmisie manuala si una cu transmisie automata (cu convertizor de cuplu sau dublu ambreiaj).

„Grupul Volkswagen cere circa 2.000 euro pentru o transmisie DSG, iar Renault 1.500-1.700 euro pentru o automata. Cu siguranta propunerea Dacia Easy-R va fi la jumatate sau mai putin de jumatate din acest pret. (…) Mai intai vrem sa vedem reactia publicului si a clientilor la transmisia Easy-R, iar apoi vom vedea ce vom propune ca <<solutie automata>> si pentru Duster. Tot ce putem sa spunem este ca lucram la asta”, spunea in toamna trecuta la Frankfurt,  Marc Suss, director Program Gama Dacia.

Modelele Duster, Lodgy, Dokker si Dokker Van nu vor beneficia de o cutie de viteze automatizata, cel putin deocamdata.

Cum descrie Dacia cutia robotizata Easy R

In comparatie cu o cutie de viteze manuala traditionala, cutia de viteze robotizata Easy-R ofera:

• Un plus de confort si de usurinta in utilizare:

    Modul Drive il scuteste pe sofer de grija de a actiona ambreiajul si de a schimba treptele de viteza. Cutia efectueaza singura aceste comenzi identificand momentul optim de schimbare a treptelor astfel incat sa asigure cel mai bun compromis intre acceleratie si consum. Sunt astfel evitate situatiile in care motorul functioneaza supraturat sau subturat precum si opririle generate de subturare;

    In pozitia Manual / Impulsional, soferul este cel care decide si care efectueaza schimbarile de viteze. El poate  astfel selecta treapta de viteza potrivita pentru o depasire neprevazuta sau in cazul unei aderente scazute pe o sosea acoperita cu zapada. Pentru aceasta este suficient ca maneta sa fie plasata in pozitia M. Din acest moment, trecerea la o viteza superioara sau inferioara se face prin actionarea manetei in sensul + sau ¬;

    In cazul in care este necesara o accelerare energica, cutia trece automat intr-o treapta inferioara si furnizeaza astfel cat mai rapid performanta maxima disponibila (kick down). Ea poate retrograda cu pana la doua trepte de viteza pentru a beneficia astfel de toata puterea motorului, ceea ce este extrem de util in situatii precum accelerarea la intrarea pe autostrada de pe un drum secundar.

• Un plus de manevrabilitate:  pozitia Drive permite un control optim al deplasarii vehiculului la viteza foarte redusa. Prin ridicarea pedalei de frana, vehiculul avanseaza sau se deplaseaza inapoi cu viteza redusa fara a fi necesara actionarea pedalei de acceleratie. Aceasta functie faciliteaza manevrele la viteza mica (in parcare) si permite stabilizarea masinii in rampele cu inclinare redusa, completand astfel sistemul Hill Start Assist. In plus, aceasta functie este foarte utila in cazul traficului aglomerat

• Consum redus: cutia de viteze robotizata ofera un consum si emisii de CO2 identice cu cele specifice versiunii manuale. Intrucat sistemul de actionare nu este solicitat decat in momentul schimbarii rapoartelor, consumul de energie al cutiei Easy-R este mult mai redus decat cel inregistrat de o cutie automata traditionala.
sursa: hotnews.ro