spot_img
- Publicitate -

Povestea telecabinei de la Bușteni. A fost ambiția lui Ceaușescu

Data:

telecabina busteni

Ceaușescu a înființat o facultate care să școlească specialiști capabili să construiască telecabine pe Valea Prahovei.

- Publicitate -

Construite în anii 60-70 vechile telecabine din Sinaia și Bușteni care fac legătura dintre stațiune și pârtiile de schi de înaltă altitudine au fost realizate cu un efort uriaș din partea „oamenilor muncii”.

Aceștia au fost nevoiți să urmeze visul măreț al lui Nicolae Ceaușescu, președintele României din acea perioadă. Își poate închipui cineva că în zilele de astăzi, actualii guvernanți ar fi în stare să înființeze o secție specială în cadrul vreunei facultăți tehnice din România, unde să fie școliți studenți, viitori ingineri care să lucreze exclusiv pentru un proiect de mare anvergură?

Ei bine, în timpul regimului comunist așa s-a întâmplat. După ce la Brașov a fost organizat celebrul festival Cerbul de Aur, iar în România au venit mulți artiști străini, Ceaușescu a realizat că zona montană de pe Valea Prahovei nu este suficient de mult dezvoltată, în comparație cu litoralul românesc.

Cum explică Polițeanu demolarea caselor din Ploiești

După ce Observatorul Prahovean a prezentat situația ploieștenilor de pe strada Văii, ale căror case urmează să fie demolate până la sfârșitul lunii mai,...
- Publicitate -

Ca să nu ne facem de râs în fața turiștilor străini, ministrul Turismului din acea vreme, Ion Cozma, a inițiat o serie de proiecte care aveau drept scop revigorarea turismului național, în special cel montan, pe care Ceaușescu și-l dorea la standardele celorlalte țări europene.

Astfel, spre finalul anilor 60, în cadrul Facultății de Silvicultură de la Brașov, este înființată catedra de Exploatări Forestiere în care se studia printre alte domenii: disciplina Funiculare Forestiere.

Aici s-au pregătit specialiștii care mai târziu au lucrat ca ingineri constructori sau proiectanți pentru viitoarele instalații pe cablu care urmau să se construiască (telecabina Sinaia-Cota 1400 (inaugurată în 1971); Cota 1400-Cota 2000; Telecabina Tâmpa Brașov; Telecabina Kanzel Poiana Brașov; telecabina Bâlea Cascadă-Bâlea-Lac; telecabina Babele-Peștera), conform wikipedia.

- Publicitate -

Și pentru că România acelor ani nu avea specialiști în domeniu care să formeze viitori ingineri constructori în domeniul transportului pe cablu, la Brașov au fost aduși experți din Italia. Astfel, prima generație de ingineri de construcții speciale absolvă în anul 1968 și se implică direct în construcția telecabinelor din Brașov, Bușteni și Sinaia.

La Bușteni, șantierul se deschide în primăvara anului 1973, iar traseul telecabinei este stabilit în paralel cu un vechi drum forestier unde au fost comasate utilajele, de la bascule și excavatoare până la macarale de mari dimensiuni. Se muncea fără oprire, zi și noapte, în schimburi, iar multe lucrări se efectuau manual, iar una dintre marile provocări a fost terenul accidentat. Se spune că foarte greu s-a găsit o soluție fiabilă prin care să se asigure transportul cuvei plină cu beton proaspăt de la baza șantierului către vârful muntelui. S-a folosit inclusiv un troliu manual, pentru că alimentarea cu curent electric era o problemă în acea zonă.

Fiind o zonă îngustă pentru traseul telecabinei, a fost nevoie de ajutorul salvamontiștilor și a echipelor pirotehnice montane speciale pentru a disloca o parte din stânca versantului muntos, consemnează Wikipedia, acolo unde puteți afla și alte date tehnice care au stat la baza construirii telecabinei de la Bușteni.

- Publicitate -

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat într-un cartier de lux și nici secretară la ușă. Dacă-l cauți, cel mai probabil îl...

După montarea pilonilor de susținere a urmat o nouă provocare, tractarea cablului purtător pe șinele special, manevră care a durat aproape două săptămâni. Cu totul, întreaga lucrare a fost finalizată după trei ani, astfel că inaugurarea a avut loc în august 1978, în prezența oficialităților locale și centrale (Ceaușescu nu a participat), iar traseul telecabinei a făcut astfel legătura între stațiune Bușteni (altitudinea 850 m) și Cabana Babele (altitudine 2300 m).

Telecabina de la Bușteni este funcțională și astăzi, poate transporta în medie 1500 de persoane pe zi, cu o viteză de 10 metri pe secundă, lungimea traseului fiind de 4350 m cu o diferență de nivel de 1235 m. Al doilea tronson Babele-Peștera în lungime de 2600 m a fost dat în folosință în anul 1982.
Odată cu finalizarea acestui amplu proiect, zona turistică se dezvoltă spectaculos, turiștii având acces facil la Vârful Omu, la Babele, Crucea Eroilor, Mănăstirea Peștera, Lacul Bolboci etc.

Cum ți se pare subiectul?

Ce părere ai? Comentează aici!

Comentariul tău
Numele tău

Sondaj Observatorul Prahovean

Provocarea Observatorul Prahovean

Doctor bun

Medicul Carmen Ionică m-a salvat după un diagnostic greșit”

Observatorul Prahovean continuă campania „Doctor bun” dedicată medicilor apreciați...

„Datorită medicului Oana Ignatov am ales Maternitatea Ploiești”

Ioana Arion este o ploieșteancă ce a născut un...

Interviu cu stomatologul Claudiu Petriu, omul care redă frumusețea zâmbetului

În lumea stomatologiei, există oameni specializați, care nu doar...
- Publicitate -

Antreprenori de succes

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat...

Chic Fleuriste, arta bijuteriilor din flori naturale la Ploiești

În centrul Ploieștiului, în apropierea Sinagogii, pe strada Traian...

Un antreprenor produce sucuri naturale la Urleta. Fără e-uri!

Urleta, satul din Prahova care îmbină istoria cu modernitatea,...
- Publicitate -

Exclusiv

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat...

Zeci de case din Ploiești vor fi demolate. Oamenii sunt disperați

Situație revoltătoare în Ploiești. Aproximativ 50 de case de...

Patroni de magazine înșelați prin terminalele self pay

Escrocii au găsit o metodă prin care să-i lase...

Ce a pățit șoferul care a golit vidanja pe câmp, la Berceni

După ce Observatorul Prahovean a publicat imagini surprinse recent cu...

Pasajul sub DN 1, pagubă de un milion de euro la Primăria Azuga

Primăria Azuga a solicitat suspendarea licitației pentru viitorul pasaj...

Ai un pont?

Trimite-ne un mesaj pe WhatsApp la 0785 075 112

- Publicitate -

Știri noi

Când au loc probele de aptitudini pentru liceele vocaționale

Mii de elevi din Prahova se pregătesc  pentru examenele...

Reuniune de trap, sâmbătă, la Hipodromul Ploiești

Hipodromul Ploieşti găzduieşte, sâmbătă, 10 mai 2025, începând cu...

Frig pentru o săptămână. Vreme rece, brumă și lapoviță

Administrația Națională de Meteorologie a emis o nouă informare...

Salarii mai mici cu 20%, la Filarmonica Ploiești

Angajații de la Filarmonica Paul Constantinescu vor primi salarii...

Furt într-un cabinet stomatologic din Ploiești

Autorul unui furt petrecut miercuri într-un cabinet stomatologic din...
- Publicitate -

Emisiuni

Se poate și la Ploiești. Orașul se schimbă

Jurnaliștii Marius Nica, Claudiu Vasilescu și Ștefan Vlăsceanu au...

Cum poți avea factură de curent pe ”minus”? Secretul fotovoltaicelor

De la 1 iulie, guvernul nu va mai subvenționa...

Tăieri de sporuri și salarii în Primăria Ploiești

Jurnaliștii Marius Nica, Claudiu Vasilescu și Ștefan Vlăsceanu au...
- Publicitate -

Vox Publica

De ce simțim atâta frică zilele astea?

Crearea a două tabere între membrii aceleiași populații este...

Ploieșteancă din Diaspora după vot: „Stau cu inima strânsă”

Votul din 4 mai a generat o imagine distorsionată...

PSD-ul, balaurul cu șapte capete, a îngropat România

Indiferent cât am fost de blamată cu privire la...
- Publicitate -

Pe aceeași temă

Măcelăria Pion din Ploiești, mezeluri ca pentru la ei acasă

Gabriel Barbu nu are birou cu vedere panoramică, aflat...

Zeci de case din Ploiești vor fi demolate. Oamenii sunt disperați

Situație revoltătoare în Ploiești. Aproximativ 50 de case de...

Patroni de magazine înșelați prin terminalele self pay

Escrocii au găsit o metodă prin care să-i lase...

Ce a pățit șoferul care a golit vidanja pe câmp, la Berceni

După ce Observatorul Prahovean a publicat imagini surprinse recent cu...
- Publicitate -

Pasajul sub DN 1, pagubă de un milion de euro la Primăria Azuga

Primăria Azuga a solicitat suspendarea licitației pentru viitorul pasaj...

Muncitori fără echipament de siguranță, la înălțime, în Ploiești

Inconștiență pe un șantier din centrul Ploieștiului.  Muncitorii lucrează...

Lista localităților din Prahova unde Simion a câștigat cu peste 50%

George Simion, candidat AUR, a câștigat detașat primul tur...