Mai mulți cititori ne-au sesizat că nu au mai primit la timp facturile de curent emise de Electrica Furnizare. Observatorul Prahovean a solicitat un punct de vedere companiei.
”Nu am mai primit factura de curent din noiembrie” sau ”Știți de ce nu mai primim facturile de la Electrica?” sunt doar câteva dintre mesajele primite de la cititori.
La solicitarea ziarului nostru, compania a transmis următoarea explicație:
”Electrica Furnizare a demarat, la finalul lunii decembrie 2024, în conformitate cu art. III alin.(1) din Legea nr. 312/2024, procesul de stornare a facturilor care conțin contribuția CfD, emise clienților casnici și noncasnici pentru consumul de energie electrică realizat în lunile octombrie și noiembrie 2024.
Electrica Furnizare și-a informat direct clienții cu privire la acest aspect, pe o serie de canale de comunicare utilizate în relația cu aceștia, asigurându-i că se depun toate eforturile necesare pentru finalizarea într-un termen cât mai scurt a procesului de stornare și refacere a facturilor.
Din cauza volumului mare de facturi în curs de procesare, este posibil însă ca emiterea noilor facturi să întâmpine întârzieri.
În ceea ce privește cazurile particulare semnalate în cadrul solicitării de presă, având în vedere lipsa unor date concrete de identificare a clienților, le recomandăm acestora să se adreseze direct furnizorului de energie”.
De ce sunt ștornate facturile de curent
Potrivit Legii nr. 312/2024, consumatorii finali de energie electrică trebuie să plătească o nouă taxă, denumită contribuția CfD. Aceasta reprezintă o sumă de 0,000128 lei/kWh (TVA nu este inclus) și este colectată de către furnizori.
Deși legea s-a aplicat din 20 decembrie, furnizorii s-au grăbit și au inclus taxa încă de la 1 octombrie în facturile clienților, încasând nejustificat diverse sume, e drept modice, de bani de la populație.
Astfel, Electrica Furnizare și alte companii de pe piață, inclusiv Hidroelectrica, au demarat procesul de stornare a facturilor care conțin contribuția CfD. Acestea au fost emise clienților casnici și noncasnici pentru consumul de energie electrică realizat în lunile octombrie și noiembrie 2024.
Electrica Furnizare, victima unui atac cibernetic
Într-o comunicare oficială pe site-ul companiei, Electrica Furnizare recunoaște că, ”în contextul atacului cibernetic la care a fost supus Grupul Electrica, se pot înregistra, în continuare, unele disfuncționalități în interacțiunea cu clienții. Astfel, sunt indisponibile în prezent preluarea și tratarea solicitărilor formulate în cadrul punctelor de relații cu clienții”.
De asemenea, transmite compania, în această perioadă pot apărea unele întârzieri în înregistrarea și confirmarea plăților aferente facturilor de energie.
”Vă asigurăm că acestea vor fi procesate în scurt timp, urmând să poată fi vizualizate în perioada imediat următoare în platforma MyElectrica” este mesajul furnizorului.
Reamintim că în luna decembrie aplicația MyElectrica a fost nefuncțională o bună parte din timp din cauza aceluiași atac cibernetic. Acest lucru a fost recunoscut de companie în urma unei sesizări a cititorilor noștri.
Detalii aici: De ce aplicația MyElectrica nu a funcționat normal. Explicația companiei
UPDATE: Drept la replică Electrica
Ca urmare a apariției articolului menționat, ce conține afirmația: „Potrivit Legii nr. 312/2024, consumatorii finali de energie electrică trebuie să plătească o nouă taxă, denumită contribuția CfD. Aceasta reprezintă o sumă de 0,000128 lei/kWh (TVA nu este inclus) și este colectată de către furnizori. Deși legea s-a aplicat din 20 decembrie, furnizorii s-au grăbit și au inclus taxa încă de la 1 octombrie în facturile clienților, încasând nejustificat diverse sume, e drept modice, de bani de la populație”, pentru o corectă informare a cititorilor facem următoarele precizări:
Metodologia de determinare şi colectare a contribuţiei aferente contractelor pentru diferenţă a fost aprobată prin Ordinul ANRE 51/2024 care prevede la art. 12, alin. (5): „Contribuţia CfD, contribuţia Operatorului Schemei CfD şi contribuţia Contrapărţii CfD sunt aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE şi intră în vigoare începând cu data de 1 octombrie 2024.” Această prevedere se coroborează cu Ordinul ANRE nr. 66 din 17 septembrie 2024 privind aprobarea contribuţiei pentru contracte pentru diferenţă (CfD), care specifică la art. 6: „Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 octombrie 2024.”
Ulterior, la data de 17 decembrie 2024, a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1270, Legea 312 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54/2024 privind modificarea art. VII 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022—31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei. La art. III, alin. (1), este specificat faptul că „Facturile care conțin contribuția CfD, definită la art. 2 pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, emise și încasate, conform reglementărilor Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru perioada dintre data de 1 octombrie 2024 și până la data intrării în vigoare a legii pentru aprobarea prezentei ordonanțe de urgență se stornează și se refacturează fără a include contribuția CfD.”
În concluzie, Electrica Furnizare a aplicat corect prevederile legale privind facturarea contribuției CfD la clienții de energie electrică și nu a încasat nejustificat sumele aferente acestei contribuții, așa cum eronat se menționează în articolul de presă.
Domnule reporter
Subsemnatul are plângere penală, plângere civilă din 2023(penală) pentru abuzuri.
Referitor la cele publicate de DVS vă rog respectuos să citiți regulamentul A N.R.E. in care la ARTICOLUL 9.1 SE SPECIFICĂ CA PE BAZA INDEXULUI S E COMUNICA PLATA.
Unde citeste automat contorul inteligent in distanta, in fiecare luna. Imediat a 3lea luni fara factura. E mare hot Electrica, atac cibernetic nu functiona nici un site, nu factureaza. Saracii popor sa plateste cand trimite 2 sau 3 facturi.
Că există probleme știm cu toții, înțelegem, așteptăm….dar nu cumva ne vom trezi cu niște facturi venite una după alta și cu niște sume exagerate fiind mulți dintre noi în imposibilitatea de a le plăti până la data scadentă??
Electrica furnizare de 4 ani are probleme cu aplicația My Electrica.Si culmea in lunile astea de iarnă!
Bună ziua ,sunt la electrică de atâția ani,avem contuar care se citește de la distanta.Incepand cu luna noiembrie nu l-au mai citit după multe sesizari în sfârșit au citit și s-a emis factura .Rușine!
E minciuni vor sa plătim toate KW în nou pret!!! Și KW se aduna în atâta luni de zile și depășești KW care is date în contract!!! Hoție!!!! Sa va fie rușine!!! La bătrâni nu va gândiți?
Procedeaza asa intentionat, in fiecare iarna. Trimit apoi o factura cu foarte multi kw, pe care ii taxeaza la cel mai mare pret, ca, fireste, s-a depasit nr. de kw conveniti in contract. Pe parcursul anului, scad kw. consumati din nr acesta mare platit, dar ei nu sunt asa multi, deci ii baga la pret mic. Unde este diferenta de pret intre cea platita prima oara si cea care se cuvine pentru kw din facturile succesive?