- Publicitate -

Petiție împotriva ”manelizării” arhitecturale a Ploieștiului. ”Cerem stoparea kitsch-ului cromatic!”

Data:

Distribuie articolul:

Un grup de ploieșteni, inclusiv arhitecți, reprezentat de Gabriela Butunoi, a transmis o scrisoare deschisă consilierilor locali și conducerii Urbanismului Primăriei o petiție. Semnatarii documentului solicită ”prevenirea tendinţei de „manelizare” a faţadelor monumentelor istorice şi a locuinţelor individuale şi colective/stoparea kitsch-ului cromatic din Ploieşti”.

- Publicitate -

Observatorul Prahovean publică scrisoarea deschisă adresată aleșilor locali pentru adoptarea unui regulament clar privind identitatea și armonia cromatică a monumentelor istorice, a imobilelor din zonele de protecţie a acestora, a imobilelor care au valoare arhitectural-istorică sau din zonele protejate care afectează în mică măsură substanţa istorică şi/sau sunt temporare dar şi a locuinţelor individuale şi colective.

”Către: Consiliul Local Ploieşti și departamentul Urbanism din cadrul Primăriei Ploieşti

Ref: Prevenirea tendinţei de „manelizare” a faţadelor monumentelor istorice şi a locuinţelor individuale şi colective/stoparea kitsch-ului cromatic din Ploieşti

- Publicitate -

Prin prezenta, doresc să vă semnalez mai multe aspecte referitoare la degradarea peisajului urban din Ploieşti și având în vedere faptul că:

  • atingerea unui obiectiv se realizează atunci când se elimină subiectivitatea, iar  din cele două metode: constrângerea şi convingerea, constrângerea este singura metodă care dă rezultate;
  • pentru protejarea monumentelor istorice, a locuinţelor individuale şi a celor colective în mod eficient şi eficace,

se impune un REGULAMENT CLAR ŞI CUPRINZĂTOR PRIVIND IDENTITATEA/ARMONIA CROMATICĂ a monumentelor istorice, a imobilelor din zonele de protecţie a acestora, a imobilelor care au valoare arhitectural-istorică sau din zonele protejate care afectează în mică măsură substanţa istorică şi/sau sunt temporare dar şi a locuinţelor individuale şi colective. Acest regulament ar trebui să conţină un cod de culori cu detalierea culorilor permise pentru zugrăvirea faţadelor clădirilor menţionate mai sus);

Citește și Cum se construiesc blocuri în zonele de case din Ploiești. ”Scăpările” Urbanismului

În opinia mea, regulamentul trebuie să cuprindă atât „reglementarea relaţiei dintre culoarea faţadei şi a celorlalte elemente constructive (acoperiş, tâmplărie, elemente de finisaj, etc) precum şi sancţiuni pentru încălcarea prevederilor regulamentului” aşa cum se menţionează în Referatul aferent aprobării Regulamentului privind identitatea cromatică a clădirilor din Municipiul Drobeta Turnu-Severin.

- Publicitate -

Prin urmare, se constată imperioasa nevoie de actualizare a Legii 422/2001 la capitolul „Sancţuni” astfel încât să fie elaborate sancţiuni considerabile care să impiedice mutilarea faţadelor monumentelor istorice, a imobilelor din zonele de protecţie a acestora, a imobilelor care au valoare arhitectural-istorică sau din zonele protejate care afectează în mică măsură substanţa istorică şi/sau sunt temporare, care sunt vopsite în culori stridente, total nepotrivite, care crează disconfort vizual si care nu respectă armonia cromatică a clădirilor învecinate ( unele, la rândul lor, monumente istorice).

Autorități locale, de exemplu, cele din Focșani în „Regulamentul privind identitatea cromatică a clădirilor din municipiul Focșani” semnalează importanţa prezervării armoniei cromatice:

„Culoarea este cel mai vizibil element component al faţadei, fiind primul element remarcat. Tocmai de aceea, gustul şi culoarea preferată a proprietarului nu ar trebui să fie elementul predominant în alegerea culorii, ci armonia dintre culorile faţadei şi cele ale clădirilor învecinate trebuie să fie elementul hotărâtor. ‟

- Publicitate -

Citește și Ședință cu scandal în Comisia de Urbanism a Primăriei Ploiești. Arhitectul șef: ”Dați-mă în judecată!” [VIDEO]

În general, în România, există Hotărâri de Consilii Locale foarte permisive privind cromatica faţadelor întrucât se fac doar recomandări privind folosirea unor nuanţe deschise şi neutre de alb, galben, bej, gri, verde, bleu.  Unele municipii/orașe, precum Drobeta Turnu Severin şi Focşani au întocmit deja un regulament cu un registrul de culori, iar  Oradea şi Reghinul au emis câte un ghid de bune practici pentru monumentele istorice.

De asemnea, presa menţionează faptul că Bucureștiu, Craiova, Suceava și o localitate din Maramureș doresc să introducă sancţiuni privind folosirea culorilor ţipătoare pentru faţadele construcţiilor.

Culorile stridente sunt specifice în anumite zone istorice din lume. În Cuernavaca, oraş în Mexic aflat lânga Mexico City există un amestec local strident de culori, cu o moştenire colonială şi o altă armonie arhitecturală care nu se poate asimila şi în România (cel puțin în zona extracarpatică).

- Publicitate -

Se ştie ca în satul pescăresc Burano se folosesc culori foarte puternice ţipătoare deoarece pescarii doreau să îşi vada casele din bărcile care pluteau pe mare.

Desigur, pentru un sat pescăresc vizitat în vacanţe, un lego de colori exotice ar avea sens dar nu şi în cazul remarcabilelor monumente istorice pe care încă le mai avem. Situaţia similară o regăsim si în cazul vechilor docuri din Copenhaga, Danemarca.

Monumentele arhitectonice din secolul al XIX-lea, fie că vorbim de neoclasicism, eclectism, neoromânism sau Art Nouveau nu au fost caracterizate de culori stridente, ţipătoare. Aceste clădiri au fațade din piatră sau tencuială care imită piatra și culoarea acesteia.

- Publicitate -

Cum ar fi să admirăm sculpturi ale lui Michelangelo Buonarroti, ca de exemplu, Pietà sau David vopsite în roz-bonbon sau albastru electric? Pur şi simplu estetica ar pierde ca valoare în acest caz!

„O privire de ansamblu asupra tradiției autohtone duce la concluzia că o paletă cromatică definitorie pentru spațiul carpato-danubiano-pontic, în ceea ce priveşte exteriorul unei clădiri, se rezumă la culori ce sunt caracteristice materialelor naturale. Astfel, se pleacă de la alb, gri, ajungând la ocru și nuanţe pastelate, contrazicând curcubeul ce a invadat străzile românilor în ultimii douăzeci de ani”.  (Adrian Majuru „Culorile oraşului românesc contemporan” 15 aprilie, 2013).

Este de la sine înţeles faptul că dezvoltarea industriei chimice şi evoluţia din domeniul construcţiilor au dus la facilitarea dispersării culorilor vii prin oraş. Orice reabilitare termică a unui edificiu sau refacere de faţadă, intervenţii considerate rapide, până la edificarea unor imobile noi, ajung să constituie ocazii favorabile pentru punerea în operă a noii game cromatice de import, determinând ca şi în cazul sectorului comercial „prostituţia culorii” (Jean Baudrillard),

- Publicitate -

Televizorul, internetul, excursiile exotice, românii care lucrează în străinătate, au determinat o schimbare radicală în estetica localităţilor autohtone, schimbare ce nu poate fi privită de cele mai multe ori ca fiind una benefică. (Adrian Majuru „ Culorile oraşului românesc contemporan” 15 aprilie, 2013).

La nivel vizual, în cadrul oricărei culturi există sisteme de valori, justificări simbolice în sfera cromatică, definitorii pentru acel colţ de lume la care se referă, pe care  practic îl reprezintă: „ în mod tradiţional, culoarea e încărcată cu aluzii psihologice şi morale”.(Jean Baudrillard ).

Mai mult, în prezent, se cunoaşte importanţa influenţării psihologice în funcţie de cromatică şi implicit importanţa stărilor emotionale  emise in subconştient datorită cromaticii/ crearea unei anumite stări de spirit în rândul populaţiei.[1]

Suntem bombardaţi cu o cromatică stridentă, de prost gust, de nişte culori ţipătoare, de şoc, menite să distrugă identitatea cromatica a orasului şi depersonalizarea locuitorilor.

Sub pretextul unui proiect de reabilitare termică, pe lângă alegerea unei nuanţe se produce și o schimbare totala a graficii fațadei. Astfel, simpla hotărâre de a modifica aspectul unei clădiri prin introducerea mult doritei pete de culoare, trebuie pusă în discuţie la un nivel specializat şi nu lăsată la latitudinea proprietarilor.

Haosul determinat de lipsa regulilor de urbanism la nivelul locuinţelor individuale este amplificat şi de această dezorganizare la nivelul esteticii oraşului în materie de locuinţe colective, generând o imagine asemeni unui colaj nereușit. Dacă în cazul unui bloc de locuinţe există un fel de discuţie în urma căreia se stabileşte culoarea ce i se va aplica imobilului, pentru locuințele individuale, dorinţa unicului beneficiar primează. Ea este mai presus de orice convingere estetică, şi își găsește de cele mai multe ori corespondenţa în lumea naturală a florilor exotice. (Adrian Majuru „ Culorile oraşului românesc contemporan” 15 aprilie, 2013)

Deoarece culoarea reprezintă un element foarte important pentru estetică, mai ales în cazul monumentelor istorice, se impune existenţa, la nivel naţional, a unui registru de culori permise prin lege (cu păstrarea culorilor iniţiale) şi cu aplicarea de sancţiuni drastice pentru cei care nu respectă acest cod.

Mai jos, vă rog sa vizualizaţi câteva clădiri istorice din Ploieşti, vopsite neconform după părerea mea:

Vă rog sa vizualizaţi câteva locuințe colective, reabilitate termic și zugrăvite într-o cromatică stridentă și pestriță din Ploiești:

De asemenea, vă rog sa vizualizaţi câteva clădiri istorice din Ploieşti, vopsite în conformitate cu istoria și valoarea lor arhitectural-urbanistică:

 

Distribuie articolul:

Provocarea Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Sondaj Observatul Prahovean

Ai un pont care se poate transforma într-o știre? Trimite pe WhatsApp la 0785 075 112

Vreți să aflați cele mai noi știri din Prahova? Abonați-vă la Google News

Lasă comentariul tău. Click AICI

Comentariul tău
Numele tău

Exclusiv

Imagini cu puiul de delfin Baby de la unul dintre ultimele lui spectacole din Delfinariul Constanța [VIDEO]

VIDEO: Puiul de delfin Baby, născut în captivitate, a murit la delfinariul din Constanța. Un cititor ne-a trimis imagini surprinse la unul dintre ultimele spectacole în care Baby a încântat asistența cu un program de excepție.

Sala de lupte de la CS Petrolul Ploiești a fost renovată printr-o sponzorizare a Dosco România

Sala de lupte a Clubului Sportiv Petrolul Ploiești a...

Abonează-te la newsletter

- Publicitate -

Știri noi

Ce salariu au arhitectul șef și directorul general din Primăria Ploiești. Bugetul, echivalentul unei garsoniere

Bugetul anual pentru un singur funcționar public de conducere, aproape 45.000 de euro

Cel mai bun drum spre Grecia și orele la care trebuie să pleci ca să nu pierzi timpul în vamă

Când ar fi bine să pleci de acasă ca să eviți aglomerația

Andreea Iordache, de la CS Petrolul Ploiești, a devenit vicecampioană europeană la Lupte pe Plajă

Andreea Iordache, luptătoarea de la CS Petrolul Ploiești, a...
- Publicitate -
- Publicitate -

Informații utile

Medicul Alin Scarlat: ”Iubirea este cheia longevității”

Observatorul Prahovean publică o serie de articole, extrase din...
- Publicitate -

Emisiuni
Observatorul Prahovean

Candidatura lui Mircea Geoană, susținută de Partidul România în Acțiune

Cum se va implica Partidul România în Acțiune la alegerile prezidențiale din toamnă
- Publicitate -

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Ce salariu au arhitectul șef și directorul general din Primăria Ploiești. Bugetul, echivalentul unei garsoniere

Bugetul anual pentru un singur funcționar public de conducere, aproape 45.000 de euro

Cel mai bun drum spre Grecia și orele la care trebuie să pleci ca să nu pierzi timpul în vamă

Când ar fi bine să pleci de acasă ca să eviți aglomerația

Andreea Iordache, de la CS Petrolul Ploiești, a devenit vicecampioană europeană la Lupte pe Plajă

Andreea Iordache, luptătoarea de la CS Petrolul Ploiești, a...
- Publicitate -