De multe ori, atunci când vine vorba de renovarea unui apartament, mulți proprietari se gândesc să recompartimenteze fără să aibă habar că, pentru orice modificare, au nevoie de autorizație. Nu există „Nu e perete de rezistență, pot să-l dau jos!”. Pentru orice modificare în ceea ce privește recompartimentarea unui apartament este nevoie de autorizație.
Prevederile care reglementează lucrările de construcții dintr-un apartament de bloc se regăsesc în două acte normative: Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții și Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
Astfel, dacă vrei să faci în apartament orice fel de lucrări care modifică structura de rezistență, caracteristicile inițiale ale construcțiilor sau aspectul arhitectural al acestora, proiectul tău va trebui să fie mai întâi aprobat de autoritățile locale. Acest lucru înseamnă că, dacă vrei să dărâmi un perete, fie că este vorba despre cel dintre balcon și camera de zi sau despre cei din BCA ai unei debarale, va trebui să obții autorizația de construire/desființare. La fel se întâmplă și în cazul în care vrei să construiești un perete despărțitor. Orice recompartimentare a locuinței necesită aprobare, în caz contrar existând posibilitatea unor sancțiuni.
Ce lucrări nu necesită autorizație
Totuși, sunt câteva lucrări care pot fi făcute în apartamente și care nu necesită autorizație de construcție. Acestea sunt:
Reparații la împrejmuiri, acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate;
Reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei;
Reparații și înlocuiri de sobe de încălzit;
Zugrăveli și vopsitorii interioare;
Zugrăveli și vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de fațadă și culorile clădirilor.
Citește și: Ce acte sunt necesare și unde se depun în Prahova pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
Pașii pentru obținerea autorizației de construcție/demolare
1.Obținerea Certificatului de Urbanism de la Primărie
Certificatul de Urbanism este un act care se eliberează de către primăria de care aparține blocul unde se află apartamentul. Acesta este un act informativ în care sunt specificate condițiile care trebuie îndeplinite pentru a putea fi realizate modificările în cadrul apartamentului.
Pentru obținerea Certificatului de Urbanism sunt necesare următoarele acte:
-Cerere-tip completată integral și corect și opis lucrare
-Acte de proprietate, cadastru și extras de carte funciară (copie)
-Copie carte de identitate proprietar
-Plan cadastral la scara 1:500 în două exemplare cu situația actuală și propunerea nouă
-Plan cadastral la scara 1:2000 în două exemplare
-Planul apartamentului
-Chitanță achitare taxă legală (o poți plăti la casieria primăriei sau la trezorerie, iar cuantumul taxei se stabilește în funcție de suprafața pentru care se obține certificatul).
Certificatul de Urbanism nu permite construirea, ci doar informează cu privire la principalele caracteristici ale construcțiilor!
2.Realizarea documentației tehnice pentru obținerea autorizației de construire/desființare (DTAC/DTAD)
Proiectul solicitat prin Certificatul de Urbanism, inclusiv releveul și documentația tehnică trebuie întocmite de un arhitect.
Când este vorba despre demolarea sau construirea unui perete într-un apartament de bloc, se poate solicita realizarea unei expertize tehnice. Aceasta poate fi realizată doar de un expertul tehnic autorizat. El este singurul specialist care poate evalua starea tehnică a construcției și care poate stabili dacă structura de rezistență este sau va fi afectată de intervenții și dacă prezintă un risc seismic.
De asemenea, prin Certificatul de Urbanism se mai poate solicita un aviz de la Inspectoratul Teritorial în Construcții, dar, ca și în cazul expertizei tehnice, acest lucru depinde de la caz la caz.
O altă posibilă cerință este încheierea unui contract cu o firmă de salubrizare care să ridice molozul rezultat în urma demolării peretelui/pereților (dacă despre asta este vorba).
Citește și: Care sunt actele necesare vânzării unui apartament proprietate personală
3.Depunerea documentației la sericiul de urbanism al primăriei pentru obținerea autorizației propriu-zisă
Documentația trebuie să cuprindă:
-Cerere-tip cu anexe și opis lucrare
-Certificat urbanism (copie )
-Documentația tehnică pentru autorizarea construirii/desființării (DTAC/DTAD)
-Avize, acorduri, declarații, studii stabilite și solicitate prin certificatul de urbanism
-Dovada, în copie legalizată, a titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții, sau, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de care funciară de informare actualizat la zi
-Dovada privind achitarea taxelor legale (taxă autorizație de construire, chitanță taxă timbru arhitectură – Ordinul Arhitecților din România)
După depunerea acestora, termenul legal de eliberare a autorizației este de 30 de zile.
Așa cum se poate observa, modificările în apartament nu pot fi făcute „după ureche”, indiferent că este vorba de o proprietate personală. Orice lucrare poate aduce prejudicii structurii de rezistență a blocului și, din această cauză, trebuie executate doar cu autorizație și în baza unei expertize tehnice.
Sursa: storia.ro, playtech.ro