Așteptată cu interes de unii, contestată de cei care consideră că nu poți conduce o motocicletă doar dacă ai permis categoria B, legea contestată la CCR de către președintele Iohannis mai are de așteptat cel puțin o lună până la a fi declarată constituțională sau nu.
Curtea Constituţională a amânat, pentru 13 martie, discutarea sesizării preşedintelui Klaus Iohannis privind legea pentru completarea art. 24¹ alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Legea completează OUG în sensul extinderii valabilităţii permiselor de conducere eliberate pentru categoria B şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1.
Președintele Iohannis consideră că actul normativ instituite anumite condiţii pentru deţinătorii permiselor de categoria B care doresc să conducă şi motociclete.
În contestația depusă la CCR, președintele Iohannis a precizat: ”Parlamentul a intervenit asupra condiţiei de a deţine de minium 3 ani permisul pentru categoria de vehicule B astfel încât acest tip de permis să poată fi utilizat şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1 şi a redus această perioadă la 2 ani.
Astfel, deşi Parlamentul trebuia să îşi limiteze intervenţia la cadrul trasat de cererea de reexaminare a Preşedintelui, acesta a reconfigurat condiţiile în care deţinătorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, excedând acestor limite şi a adoptat legea criticată cu încălcarea art. 77 alin. (2), prin raportare la art. 1 alin. (4) şi (5) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie.”
Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, a menţinut sintagma „o experienţă de cel puţin (…)”, însă a redus cu un an durata menţionată, respectiv la cel puţin 2 ani.
„Noua redactare reflectă o concepţie legislativă diferită, care excedează sferei ideatice a dezbaterii pe care cererea de reexaminare ar fi trebuit să o declanşeze şi care ar fi trebuit să rămână circumscrisă clarificării aspectelor menţionate în conţinutul ei (modul în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică), nicidecum să determine schimbarea condiţiei privind durata deţinerii permiselor de conducere pentru categoria de vehicule B. În concluzie, soluţia legislativă rezultată în urma reexaminării are valoarea unei noi prevederi adoptate de Parlament, care denotă o nouă voinţă politică, exprimând o altă viziune decât cea cuprinsă în legea adoptată iniţial.
Considerăm că prin referirea la experienţa de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B, norma devine neclară şi echivocă, generând confuzie în aplicare.
În acest sens, folosirea unui termen general precum cel referitor la „experienţă” încalcă standardele de calitate a legii. Reglementarea circulaţiei pe drumurile publice prezintă o dublă relevanţă constituţională.
Pe de o parte, este configurat conţinutul dreptului la liberă circulaţie, potrivit art. 25 din Constituţie, un drept de generaţia întâi, calificat drept inviolabilitate din perspectiva conţinutului său juridic, care implică atât obligaţii pozitive, cât şi negative din partea statului.
Pe de altă parte, limitele stabilite dreptului de a conduce un autovehicul pe drumurile publice ţin cont de scopul legitim al protejării drepturilor şi libertăţilor celorlalţi cetăţeni, precum drept la viaţă, integritate fizică sau a dreptului de proprietate”, a precizat Klaus Iohannis.