Groapa ilegală de gunoi Prahova s-a umplut. Mai departe?

0

Rezolvarea crizei gunoiului din Ploiești și Prahova, departe de a avea o soluție clară, generează două tipuri de reacție din partea autorităților. Similară oarecum situației din Sectorul 1, problema de la Ploiești diferă prin faptul că situația este mult mai veche și se datorează în special unui foarte prost gândit și implementat sistem de colectare a deșeurilor la nivel județean. Să discuți despre ”criza gunoiului în Ploiești”, fără să vezi contextul județean este o greșeală și iată de ce.

Impus în anul 2008 cu heirupismul specific, de către administrația pesedistă a județului, Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Prahova este a funcționat defectuos încă de la începuturile sale. Principalele probleme, pe care toți specialiștii implicați le-au sesizat din timp: transformarea județului într-un județ captiv pentru maximum doi jucători pe piețele colectare și depozitare. Ceea ce s-a și întâmplat. A doua: subdimensionarea capacităților de colectare și depozitare față de necesitățile reale ale județului.

Acestea sunt cele două coordonate care, în 12 ani, au dus la transformarea efectivă a Prahovei într-o imensă groapă ilegală de gunoi, sub ochii și cu complicitatea totală a autorităților județene și a unora dintre primării.

În anul 2009 a luat ființă un ”administrator”, un supervizor județean, al SMID – ”Asociația de Dezvoltare Intercomunitara “Parteneriatul pentru Managementul Deșeurilor Prahova” (ADI Deșeuri). Scopul principal al acestei organizații în care asociați sunt toate localitățile din județ care beneficiază de ”binefacerile” SMID – gestionarea eficientă a colectării, selectării și depozitării deșeurilor în Prahova.

În realitate, ADI Deșeuri a devenit un loc călduț, cu sinecuri foarte bine plătite, pentru câțiva membri de partid, neamuri sau pile ale unor puternici din partidele la putere, în principal din PSD. În loc să urmărească și să aplice corecții/soluții pentru adaptarea sistemului la necesitățile reale ale județului, aceștia acționează mai degrabă ca avocați ai intereselor de partid, de grup sau, extrem de grav, ai operatorilor economici.

În timp, atât ADI Deșeuri, cât și conducerea Consiliului Județean, au ignorat total semnele venite din partea primăriilor care erau nemulțumite de caietul de sarcini pentru selectarea operatorului/operatorilor de salubritate.

Mai mulți primari, în special cei ai orașelor, transmiteau Consiliului Județean obiecțiuni legate de transformarea lor în spectatori prin anularea oricărei posibilități de a sancționa local operatorul care ar funcționa defectuos. Mai mult cu forța, pentru că ”așa se cerea de la UE, ca să nu pierdem banii”, SMID-ul a fost aprobat.

În acest context prietenos, Rosal – operatorul de salubritate din municipiul Ploiești recunoscut prin calitatea defectuoasă a serviciilor, a devenit principalul câștigător licitațiilor organizate de CJ Prahova în domeniul serviciilor de colectare, sortare și transport al deșeurilor. Interfața prin care CJ Prahova a luat colectarea, transportul și sortarea deșeurilor populației din administrarea primăriilor în propria ogradă a fost ADI Deșeuri.

Din nou, președintele Consiliului Județean de la acea vreme nu a ținut cont de protestele primarului Ploieștiului, care atenționa asupra faptului că vor apărea probleme mari. Trebuie să recunoașteți, plângerile primarilor și ale populației nu înseamnă nimic prin comparație cu beneficiile administrării unui contract de câteva sute de milioane de euro.

Problema este că, la o vreme după ce Rosal a devenit principal operator în domeniu – mai precis prin 2018, au început să apară problemele. Disfuncționalități în programul de ridicare a gunoiului de la populație, probleme cu depozitarea acestuia, rămâneri în urmă cu implementarea programelor de colectare selectivă.

Beneficiind de o atitudine mai mult decât permisivă din partea administrației județene, contractul a funcționat defectuos de la an la an, fără ca ”cineva” să intervină. Ca o consecință directă a acestei abordări, în special în anul 2020, an al pandemiei, lockdown-ului și, extrem de important, al alegerilor locale, Prahova s-a transformat într-o imensă groapă de gunoi ilegală.

De ce? Deoarece presați de perspectiva pierderii voturilor, mare parte a primarilor a recurs la soluția îngropării deșeurilor în gropi, șoave și alte forme de relief naturale și artificiale. Evident, din nou, acest lucru nu ar fi putut fi făcut fără complicitatea conducerii județene, a ADI Deșeuri și, foarte important, a autorităților de mediu. Despre acest subiect vom mai vorbi.

Revenind la complicitățile criminale pentru mediu, având consecințe de necalculat pentru sănătatea populației, este de remarcat un detaliu elocvent. Singura dată când actualul deputat Bogdan Toader, ca președinte al CJ a intervenit categoric pentru sancționare Rosal, a fost la sfârșitul anului 2019.

A făcut-o ca urmare a unui control al Curții de Conturi care, în esență, spunea așa: dacă nu recuperați redevențele neplătite de Rosal, le veți plăti voi.

Doar cu această frică de a nu plăti despăgubiri pe persoană fizică, CJ Prahova a dat în judecată Rosal pentru recuperarea redevențelor.

Aceasta în contextul în care există o clauză în contractul cu Rosal care subliniază expres: neplata redevenței duce la rezilierea automată! Nici Bogdan Toader, nici funcționarii responsabili din CJ, nici conducerea ADI Deșeuri nu au aplicat-o iar acționarea în instanță blochează aplicarea ei în prezent, până la soluționarea litigiului.

Verificările făcute de noi ne arată o situație incredibilă: în contextul îngropării Prahovei în gunoi, procesul pentru recuperarea redevenței este singurul demers concret făcut de CJ Prahova pentru sancționarea Rosal sub mandatele lui Bogdan Toader. În rest, au fost doar acțiuni de imagine, de pasare a responsabilității către primării și primarii de altă culoare politică, vezi cazul Ploiești pe care ne vom focusa mai departe.

Folosirea gunoiului ca armă politică a fost cea mai vizibilă în campaniile electorale de anul trecut. Amintiți-vă cum toată campania electorală din Ploiești a fost făcută printre munții de gunoaie, cu candidați din toate zonele promițând rezolvarea problemei.

Ca ironie, la nouă luni după campanie, constatăm că  singurul personaj politic ”rezolvat” după campanie este candidatul PSD-ProRomânia la primăria Ploiești, Cristian Ganea. Această ”ungere” ca șef s-a produs în timp ce problema gunoiului din Ploiești produce fericire unei singure categorii socio-profesionale: șobolanii.

Amândoi având ca temă de campanie ”rezolvarea problemei gunoiului”, încă de la instalarea în funcții, noul primar din Ploiești, Andrei Volosevici, și noul președinte al CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, s-au remarcat prin… diferența de abordare. Dacă n-ai știi că sunt liberali, ai fii convins că sunt din partide diferite.

Pe deoparte, imediat după instalarea în funcție, Volosevici a trecut la acțiuni de mare impact pozitiv la public: majorarea bugetului alocat curățeniei domeniului public a dus la schimbarea totală a imaginii orașului în doar câteva săptămâni. Până când bugetul a fost epuizat și orașul s-a umplut din nou de gunoaie, mirosuri, șobolani, gândaci și toate celelalte binefaceri ale neridicării deșeurilor.

Primarul a făcut apeluri publice către ADI Deșeuri să intervină, să sancționeze operatorul. Singura reacție după repetatele solicitări ale primarului a fost ceva de genul: ”nu înțelegem la ce vă referiți, noi nu vedem gunoaie în Ploiești”. A respectat tradiția, am putea spune – răspunsul a arătat exact tupeul și indolența unora care știu ”că le ține partidul spatele”.

Reacția imediată a primarului Volosevici: convocarea activului de partid al organizației PNL Ploiești și a acelora dintre acelora dintre angajații primăriei care ”au vrut voluntar” să participe la o acțiune de curățare a orașului. Ora la care primarul a propus începerea acțiunii: 4.00 dimineața, nu numai că nu a avut efectul scontat, ci a generat două reacții principale.

Prima, din partea operatorului de salubritate, care a subliniat că poate face curat în oraș, nu este nevoie de astfel de manifestări, însă primăria trebuie să aloce bugetul corespunzător. A doua, a grosului populației, care nu a înțeles (nici noi, mărturisim) ce a vrut primarul să obțină printr-o astfel de acțiune.

Primarul Ploieștiului a continuat acțiunile vizibile, de imagine în principal, pentru determinarea unei sancționări reale a Rosal de către autoritățile care gestionează contractul de ridicare și transport a deșeurilor de la populație: CJ Prahova și ADI Deșeuri.

Ultima și cea mai importantă dintre ele este rezilierea contractului pe care primăria Ploiești îl are cu Rosal pentru curățenia domeniului public. Cel mai probabil, acest gest va genera o serie de procese și plângeri penale care, într-un final, este posibil să ducă la plata unor despăgubiri consistente către operator.

”Despăgubiri” este cuvântul cheie pe care îl folosesc toți când vorbesc despre sancționarea și chiar rezilierea contractelor cu Rosal. ”Contractele sunt atât de bine făcute în favoarea operatorului încât este imposibil să le reziliezi fără plata unor daune uriașe și nimeni nu își asumă asta”, ne-au spus toți cei pe care i-am consultat și care cunosc bine situația.

Tot acesta pare a fi motivul pentru care președintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, colegul de partid și șeful politic al primarului Volosevici, a abordat o altă strategie în relația cu Rosal. În acest sens, la scurt timp de la instalarea în funcție, Dumitrescu a organizat mai multe întâlniri cu primarii, cu specialiștii consiliului și reprezentanții Rosal.

Poziția acestuia până acum a fost următoarea: aducerea operatorului la negocieri, identificarea de comun acord a problemelor și stabilirea unor termene clare pentru rezolvarea lor de către ambele părți. Concluzia întâlnirilor: culpa este comună, nicio parte nu și-a respectat complet îndatoririle asumate prin contract.

De subliniat, cu excepția neplății redevenței, contractul nu poate fi reziliat fără teama de a fi plătite despăgubiri.

O decizie foarte importantă luată în urma întâlnirilor: în cazul nerespectării termenelor, participanții și-au asumat ca cei în culpă să fie sancționați, Rosal asumându-și inclusiv rezilierea unilaterală a contractului dacă vinovăția este a sa. Fără despăgubiri!

În paralel, Dumitrescu s-a concentrat pe continuarea și susținerea demersurilor făcute de Bogdan Toader în instanță pentru recuperarea redevenței. Ieri a apărut și prima veste pozitivă în acest proces: operatorul de salubritate Rosal a fost obligat de judecătorii Tribunalului Prahova la plata a 8,2 milioane de lei, reprezentând redevența neachitată către Consiliul Județean Prahova (detalii AICI)

Atitudinea disonantă a celor doi colegi de partid a fost sesizată de toată lumea și a dat naștere la speculații. În numeroase intervenții mai mult sau mai puțin publice, Volosevici l-a indicat pe Dumitrescu, șeful său de partid, drept ”protector” al Rosalului.

Este greu de crezut că a făcut asta fără a fi la curent cu demersurile legale și tehnice pe care le făcea Dumitrescu pentru rezolvarea situație fără plata unor despăgubiri care să pună pe butuci administrația. Mai degrabă, acuzele par a fi parte a aceleași campanii pe care primarul vrea să-și construiască o imagine de rezolvator al problemei gunoiului, cu orice preț.

Interesant este că Dumitrescu nu a reacționat la niciuna dintre acuzele colegului. Este deja anecdotică situația în care le-a recomandat consilierilor locali liberali să susțină proiectele lui Volosevici imediat după ce acesta a plecat de la o ședință de partid trântind ușa, fără să mai asculte și poziția lui.

Este cât se poate de clar că problema gunoiului din Ploiești a produs două moduri de acțiune: unul zgomotos, plin de afirmații tari și demersuri administrative riscante – al primarului Volosevici. Altul riguros, calculat, de șahist, al președintelui CJ, Dumitrescu.

Indiferent care va fi mai eficient, cert este că, pentru prima dată de la înființarea SMID Prahova, Consiliul Județean nu mai funcționează ca spectator inocent, neimplicat, în problema transformării județului într-o imensă groapă de gunoi.

 

 

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0785 075 112 pe WhatsApp sau Signal.

Vreau să mă abonez la serviciul de mesagerie WhatsApp - Trimite un mesaj pe Whatsapp cu textul VREAU SĂ MĂ ABONEZ la numărul de telefon la 0785 075 112

Lasă comentariul tău. Click AICI

Comentariul tău
Numele tău