Rezultatele simulării Evaluării Naționale, în Prahova, sunt peste media națională. La proba de română au fost două note de 10 și alte 2238 de rezultate între 7 și 9,99. La polul opus se află cei 1821 de elevi care nu au reușit să ia peste 5. S-a greșit foarte mult la exercițiile care au cuprins semne de punctuație și ortografie, efect, spun profesorii prahoveni, al folosirii în exces a tehnologiei. În egală măsură, mulți dintre elevi nu au reușit să înțeleagă un text la prima vedere.
Un exercițiu aparent simplu le-a dat mari bătăi de cap elevilor de clasa a VIII-a. Este vorba despre subiectul I B, punctul 8, unde aceștia trebuiau să aleagă forma corectă dintre variante precum „ți/ții”, „copii/copiii”, „la/l-a” și „ale/ai”.
Mulți au greșit și când au bifat corect enunțul „încălzită la peste 40 de grade, mierea devine toxică”. Asta în condițiile în care, în textul la prima vedere pe care l-au avut la subiectul I, era specificat clar că mierea nu devine toxică, doar își pierde din proprietăți.
„S-a greșit foarte mult, iar acesta este efectul utilizării în exces a telefoanelor. Copiii nu mai folosesc cratima, nu mai articulează substantivele și nici nu sunt atenți la semnele de punctuație. Scriu dezordonat, cu greșeli care nu sunt permise la această vârstă.
După corectarea a zeci de lucrări, am mai identificat o hibă: mulți elevi au probleme mari în a înțelege un text la prima vedere, iar acest lucru se întâmplă fiindcă nu mai citesc.
La subiectul I, textul 2, din paragraful „Mierea se cristalizează foarte repede și, pentru a fi adusă înapoi la starea lichidă, trebuie încălzită la temperaturi de până la 40 de grade – peste 40, ea nu devine toxică, dar începe să își piardă din calități.”, mulți au bifat ca fiind corect enunțul: „încălzită la peste 40 de grade, mierea devine toxică”.
Acest lucru se întâmplă fiindcă nu mai au răbdare să parcurgă atent un text la prima vedere. Se uită superficial, se grăbesc, nu sunt concentrați pe cerințe, iar efectele se văd”, ne-a precizat Laura Arman, profesor la limba și literatura română la o școală din Prahova.
S-a greșit și la exercițiul care le cerea elevilor să accentueze corect cuvintele din niște secvențe date: „culturile de muștar” și „era mereu înconjurat de stupi”. „Ca să identifici corect accentul îți trebuie ureche muzicală, dar și și un pic de logică. O silabă accentuată e pronunțată mai intens decât una neaccentuată”, a mai completat cadrul didactic.
În ceea ce privește alegerea alegerea poeziei ”Trezire”, de Lucian Blaga, unde elevilor li s-a cerut să dezvolte un eseu despre viziunea artistică, Laura Arman a mai menționat faptul că nivelul de dificultate a fost aici mult prea mare. „Blaga este greu de înțeles la 14,15 ani, iar poezia lirică mult prea dificilă pentru capacitatea de înțelegere a unor copii de clasa a VIII-a”.
În Prahova, numărul lucrărilor cu note mai mari sau egale cu 5 a fost, la proba de română, de 3974. La simulare au participat 5795 de elevi.
