- Publicitate -

De ce cumpărăm în disperare de la Ploieşti Shopping City

Data:

Distribuie articolul:

ploiesti shopping city100 de magazine de modă, branduri renumite, restaurante exotice şi săli de cinematograf, minunea minunilor şi oportunitatea oportunităţilor, promoţii şi preţuri “de deschidere” pentru toate gusturile şi vârstele… Ce mai, miracol în toată puterea cuvântului… Măi să zici că s-a prăbuşit norocul peste noi aşa deodată…

Buluc, cu mic cu mare, se îngrămădesc la deschidere, se calcă în picioare, femei care ţipă, bărbaţi care înjură, copii care plâng. Până intră… apoi se face linişte, gurile se cască mai mult decât ochii, se cască larg şi portofelele… Casele de marcat ţăcăne continuu… Sacoşe pline, portbagaje îndesate se chinuie să răzbată pe drumul spre casă… Iar acasă, încep laudele, apoi calculul cheltuielilor şi brusc bucuria începe să pălească, începe cearta, reproşurile, furia şi vinovăţia îşi reiau locul în căminele celor mai săraci de acum cu câteva sute de lei cel puţin… Totul revine la normal, normalul lor de dinaintea shopping-ului…

Ce se întâmplă cu noi? De ce dăm năvală la deschiderea unui nou mall, unui nou restaurant de fiţe? De ce ne repezim cu cardul în mână, parcă special ca să-l facem praf la prima strigare a unui nou comerciant? Suntem curioşi? Suntem defecţi? Suntem manipulaţi? Hai să vedem:

- Publicitate -

Bunicii şi străbunicii mei povesteau despre ce au FĂCUT ei în viaţa lor: o casă, copii, cum au FĂCUT războiul, cum au FĂCUT copii mari, cum se FACE una-alta prin grădină, prin bucătărie… Din povestirile lor am reţinut un verb ce se repeta ades: A FACE. Totul se FĂCEA cu mâinile, cu capul, cu voinţă, unul cu altul, unul lângă altul, unul pentru altul. Până şi învăţătoarea mea întrebă tot aşa: “Copii, când s-a FĂCUT Unirea?”

Când m-am “FĂCUT” mai mare, îi auzeam pe părinţii mei vorbind de vreun unchi sau mătuşa care ERA om mare, cu carte şi funcţie… Îmi repetau mereu că dacă învăţ mult (adică FAC?) am să FIU şi eu om mare (adică important?), iar dacă o să fiu cuminte (adică să nu FAC…) voi FI şi fericită… Bineînţeles că lucrurile n-au decurs chiar întocmai, deşi am FOST şi am FĂCUT ce voiau ei… Obiectivul lor era să FIU, ca şi cum atunci nu ERAM decât o premisă, o aşteptare de a FI mult mai mult decât ERAU ei. Nu să FAC neapărat ceva special, ci să FIU!

De prin anii ’80 lucrurile s-au schimbat, părinţii mei au plecat unul după celălalt, în timp ce eu continuam să FAC şi să FIU. Am început să simt, să văd şi să aud din ce în ce mai des că: N-AVEM mâncare, N-AVEM căldură, N-AVEM lumină, N-AVEM voie să FIM şi N-AVEM voie să AVEM decât condiţionat… Pe nesimţite (n-am găsit alt cuvânt) au devenit cei mai importanţi oamenii care ERAU (membri de partid plantaţi prin diverse funcţii importante sau lucrători în alimentaţie şi comerţ) pentru că AVEAU posibilitatea să AIBĂ acces facil la mâncare, îmbrăcăminte mai de soi, deplasări “pe afară” şi locuinţe mai mari. Noi restul eram norocoşi dacă AVEAM rude la ţară sau pile la cei ce AVEAU “pâinea şi cuţitul”… A AVEA devenise mai puternic decât A FI şi A FACE, deşi păreau că merg împreună…

- Publicitate -

După ’89, confuzia generaţiei mele a fost mare şi din cauza asta unii au rămas pe dinafară, iar alţii au început să AIBĂ nemăsurat de mult. Se adaptaseră la noul trend: A FI pentru a AVEA! Tot cam de atunci suntem cu mic cu mare supuşii lui A AVEA deşi nu toţi SUNT, iar doar câţiva SUNT doar pentru că vor să FACĂ! Aceşti câţiva sunt fosilele unor timpuri apuse când încă mai conta ce FACI pentru ceilalţi, ce FACI bun ca să rămână valoros şi în urma ta.

Chiar şi astăzi, FACEM copii ca să FIM în rândul lumii şi să AVEM cui lăsa ce AVEM, sau ca să AVEM pe cine dă vina dacă ei nu ne împlinesc aşteptările, nu FAC ce VREM noi, iar viaţa noastră nu devine cum plănuim noi să FIE!

Nu este doar o istorie românească, şi alte popoare păţesc la fel şi tocmai din acest motiv am căutat o explicaţie dincolo de istorie, sociologie şi politică. Explicaţia omului devenit vulnerabil la “trend-ul” vremii, omul care pierde frâul, se lăsa condus de emoţii şi uită să-şi folosească şi raţiunea din dotare… Până când cedează tot atelajul şi trăsura devine praf şi pulbere, iar calul e epuizat şi cade lat sau în prăpastie… Ce vreau să spun cu asta? Care emoţii? Multe studii făcute de sociologi şi psihologi au fost folosite în marketing şi PR-ul companiilor producătoare şi furnizoare de bunuri sau servicii, ce voiau să afle ce emoţii îi determină pe oameni să cumpere mai mult, ce “corzi” să ciupească aşa încât ei să vireze de bună voie şi cu plăcere chiar, salarii şi credite de consum direct în conturile grase ale magnaţilor.

- Publicitate -

Ridicol, absurd, dar totul pleacă de la Sigmund FREUD şi psihanaliza sa. De la studiile şi cercetările sale, de la dragostea lui faţă de nepotul său şi de la încrederea prea mare ce i-a acordat-o… Deh, şi el era tot un om până la urmă… Sigmund Freud credea că indivizii nu sunt conduşi de gânduri raționale, ci de dorințe și impulsuri primitive, inconștiente. Pornind de aici, nepotul său Edward Bernays a tras concluzia că este prea periculos să li se permită maselor să-şi guverneze singure vieţile. Consumismul (consumerismul) a devenit soluţia prin care li s-a dat oamenilor iluzia că deţin controlul şi unei elite şansa să controleze situaţia.

E.Bernays, stabilit în America, a inventat profesia de “public relations” în anii ’20 și a fost unul dintre principalii arhitecți ai tehnicilor moderne de publicitate, descriind fiecare truc – de la “cascadorii” de PR, la alăturarea simbolurilor sexuale în reclamele la automobile – în cartea sa Propagandă. Folosindu-se de teoriile unchiului său S.Freud, cu care coresponda adesea cerându-i lămuriri şi noutăţi din cercetare, a extins principiile publicităţii la politică, intuind că dacă sunt satisfăcute (sau se da iluzia satisfacerii) DORINŢELE egoiste ale oamenilor, aceştia ar deveni mai docili şi mai uşor de manipulat. De altfel, Bernays a avut un rol important în promovarea preşedintelui american Wodrow Wilson ca un luptător pentru libertate şi democraţie. Reuşind pe timp de război, a continuat persuasiunea şi pe timp de pace, încercând să facă bani din manipularea subconştientului uman. Şi-a dat seama că decizia oamenilor, ba chiar mai mult, decizia grupurilor, nu este legată doar de informaţie (nu este strict calcul raţional), ci are o puternică dimensiune emoţională (iraţională). Modelul comportamental al americanilor dinainte de Marea Criză era unul axat pe achiziţia de bunuri în funcţie de NEVOI. Corporaţiile au vrut să schimbe acest comportament, deoarece punea limită producţiei. Un magnat al Wall-street-ului (Mazer) a scris explicit că “trebuie să schimbăm America de la nevoi la o cultură a dorinţelor. Oamenii trebuie învăţaţi/deprinşi să dorească noi obiecte, chiar dacă cele deja deţinute încă mai sunt bune sau neconsumate. Dorinţele omului trebuie să umbrească nevoile sale.Primul experiment al lui Bernays a fost campania de convingere a femeilor să fumeze în public, într-un timp în care gestul nu era tolerat de societate. A regizat un “eveniment”, în cadrul unei parade expuse mediatic, în care câteva activiste feministe au aprins ostentativ ţigările pe mesajul “Torţele libertăţii”, asociind astfel ţigările şi fumatul în public al femeilor cu lupta pentru emancipare, libertate şi putere. Aşa a reuşit să facă din fumatul în public al femeilor un act social acceptat. Experimentul a arătat ca elemente total irelevante (în acest caz ţigările) pot fi transformate în simboluri puternice ale modului în care vrei să fii perceput de alţii. Publicitatea, astfel nu mai era legată de informaţia la obiect, ci de percepţia sinelui, de dorinţe şi proiecţii inconştiente. Deci nu pentru că există o nevoie de un obiect anume, ci pentru senzaţia că te vei simţi mult mai bine (confortabil psihologic) cumpărând/folosind acel obiect.

Marile corporaţiile au început din deceniul al 3-lea interbelic să deschidă SUPERMARKET-URILE. Treaba lui Bernays a fost aceea de a crea consumatorul pentru acestea. A folosit reviste pentru femei, filme şi chiar studii psihologice “independente” pentru a face reclamă clienţilor săi; mesajul fiind acela că “actul de a cumpăra nu este doar pentru acoperirea nevoilor, ci pentru a-ţi exprima eu-ul în faţa celorlalţi (express yourself)”În 1927 un jurnalist american a observat că pentru americani, principala calitate nu mai era aceea de cetăţean, ci de CONSUMATOR.

- Publicitate -

Cum teoriile lui S.Freud despre instinctele agresive ale oamenilor, amplificate de fenomenul psihologic al mulţimilor, au devenit cunoscute în America, o serie de gânditori au afirmat că e nevoie de o nouă interpretare a democraţiei, conform căreia masele, “turme dezorientate”, trebuie controlate prin tehnici psihologice şi au devenit interesaţi de mecanismele psihologiei colective şi psihologiei maselor pentru a putea elabora strategii de control social. Aşa a apărut noua teorie despre cum poate funcţiona democraţia maselor, având în centrul ei Consumatorul, creat prin stimularea dorinţelor sale, şi care devine docil dacă i le satisfaci. Democraţia nu a mai fost, după această interpretare, o schimbare a mecanismelor de putere. Prin noile tehnici psihologice, E.Bernays a asigurat perpetuarea mecanismelor de putere nedemocratice, prin manipularea psihologiei mulţimilor evident îmbunătăţită constant de atunci şi până acum de o seamă de alţi contribuitori.

Din această perspectivă, orice campanie fie ea economică sau politică este manipulatoare, prin folosirea aceloraşi principii de stimulare a dorinţelor, zgândărind orgoliile – eul – şi satisfăcând parţial din ele, doar pe cele ce aduc profit corporaţiilor şi nu omului ca individ. Cât de naiv să fii să auzi o mie de promisiuni, să vezi că nu se împlinesc şi să continui să crezi în ele totuşi?

În contextul celor întâmplate, apare clar materialismul ce domină evident lumea actuală. Devine clar de ce e important astăzi A AVEA!

- Publicitate -

Rămâne întrebarea: suntem defecţi? Aş spune mai degrabă nu, ci vulnerabili. Vulnerabili la persuasiune şi manipulare de către cei ce folosesc psihologia ca instrument de stoarcere a banilor şi îndobitocire a oamenilor, nicidecum pentru bunăstarea şi evoluţia sănătoasă a lor. Materialismul a prins foarte bine în grupurile sociale lipsite de mijloacele decente de trăi, acolo unde nevoile erau cu greu satisfăcute. Lipsa şi sărăcia a generat mai mulţi materialişti decât în alte grupuri unde nevoile erau împlinite mulţumitor, iar dorinţele aveau şanse de realizare. Cu cât frustrarea era mai mare şi mai de durată, cu atât obsesia de a AVEA devenea mai puternică. Consumismul a venit pe un teren slab, pregătit însă pentru compulsiile de a cumpăra “să fie’, “să nu-ţi lipsească”, “să-ţi faci rezerve dacă…”.

Tulburările obsesive au la bază un mecanism de apărare central şi anume evitarea frustrării, a tensiunii şi a căuta cu orice preţ controlul. De aici şi până la tulburări obsesiv-compulsive nu e decât un pas. Cumpărând, deţii controlul. Cumpărând orice: case, maşini, haine, mâncare… Să fie şi nu din nevoie.

Pe de altă parte, o stimă de sine scăzută este de asemenea o frustrare, lipsa de statut social sau profesional, dar dorinţa de a FI altcineva decât eşti a creat stigma “Eşti ceea ce ai”. Şi atunci te strădui să AI ca să FII, sau mai precis ca să vadă ceilalţi că EŞTI şi AI, să te accepte lângă ei, să nu te respingă sau să vadă cine eşti tu de fapt. Nici tu nu te mai placi decât dacă AI… Ţi se pare că EŞTI! Faci shopping, mănânci în oraş, te “tunezi”… Ţi se pare că te simţi mai bine în propria piele… Pentru cât timp? Foarte puţin… Este doar o iluzie fiindcă tu pe tine nu te poţi minţi! În acest fel se intră într-un cerc vicios din care nu se mai poate ieşi uşor!

- Publicitate -

Toleranţa scăzută la frustrare este o altă cauză psihologică a shopping-ului şi consumerismului. Evidentă este situaţia familiilor în care părinţii lucrează până târziu şi petrec foarte puţin timp cu copii lor. Vinovăţia simţită de ei este răscumpărata prin zeci de jucării şi hăinuţe, care mai de care mai noi şi mai la modă. Nimic mai fals, vinovăţia nu se stinge de fapt, dar mai tragic este că transmit copiilor lor un mesaj de tip virus: “dacă îmi dai mult înseamnă că mă aşa mă iubeşti”, “dacă acum am atâta mai târziu trebuie să am mai mult şi mai mult”… Şi devin dependenţi de shopping (în cel mai bun caz) sau dependenţi de alte lucruri… Mai mult nu e posibil mereu şi nu aduce întotdeauna satisfacţie, aşa că trec la alte “leacuri”: alcool, droguri, sex… Mai grav, părinţii ce au crescut cu lipsuri, îşi copleşesc copii ca şi când ar compensa înzecit propria lor frustrarea. Din păcate, copii nu înţeleg asta şi primesc un alt mesaj greşit: mi se cuvine! Materialism dus la extrem şi toleranţă la frustrare minimă, fiindcă atunci când o dorinţă a lor (nu mai vorbesc de o nevoie) nu va fi satisfăcută, va apărea anxietatea (“ce mă fac?”), atacul de panică şi în final chiar depresia!

Caracteristica principală a dependentului de shopping este evitarea acceptării de sine, evitarea lucrurilor şi situaţiilor care dor, lâncezirea în nonacţiune şi confort în locul confruntării cu problema şi decizia constructiv-acţională de a schimba ceva concret. Anestezierea dacă vreţi, sau machiajul corector al unei bube infectate şi urât mirositoare. E mai comod să eviţi să priveşti realitatea în faţă, să o maschezi de tine şi de alţii prin aspect, decât să te confrunţi cu situaţia şi să treci prin ea cu toată frica, dar şi cu şansa de a ieşi mai bun şi mai puternic de acolo… Cu atât mai mult dacă ai posibilitatea materială să faci shopping, self-tunning sau orice altceva…

Valorizarea lui A AVEA a dus şi la parvenitism, aşa încât pentru a părea cine nu EŞTI, nu mai vrei să AI neapărat pentru tine, ci ca să vadă lumea că AI! Ca să faci parte dintr-o clasă socială – iluzoriu – în care n-ai intra altfel fiindcă nu ai FĂCUT nimic ca să FII acolo!

Ştiu că nu ne putem întoarce la A FACE, deşi n-ar fi imposibil… Ştiu că e greu să te limitezi la nevoi şi să te ocupi de dorinţe doar dacă le priveşti ca recompense pentru ceea ce ai reuşit SĂ FACI bun şi util pentru tine şi ai tăi măcar… Ştiu că e greu să te priveşti pe tine în interior, dar e mai uşor să-I priveşti pe ceilalţi… Dar mai ştiu şi că se poate să nu te laşi manipulat, folosit în cel mai dezonorant mod: să fii privit ca un CONSUMATOR, aducător de folos şi venit material, nicidecum că o FIINŢĂ UMANĂ cu coloana vertebrală verticală şi valoare intrinsecă!

Distribuie articolul:

Provocarea Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Ai un pont care se poate transforma într-o știre? Trimite pe WhatsApp la 0785 075 112

Vreți să aflați cele mai noi știri din Prahova? Abonați-vă la Google News

Lasă comentariul tău. Click AICI

Comentariul tău
Numele tău

spot_img

Exclusiv

Cine participă la marea confruntare pentru Primăria Ploiești

Observatorul Prahovean organizează o serie de patru dezbateri electorale...

Imagini superbe cu Ploieștiul văzut din turnul cu ceas al Halelor Centrale

Ne-au parvenit la redacție imagini în exclusivitate cu Ploieștiul...

Cine este responsabil de incendiul din Ploiești pentru care a fost emis un mesaj RO ALERT

Vinerea trecută, un incendiu a izbucnit într-o hală dezafectată...

Abonează-te la newsletter

- Publicitate -

Știri noi

Bulgaria a interzis publicitatea la jocurile de noroc și casele de pariuri în toată media

Parlamentul bulgar a votat, în unanimitate, legea care interzice...

Se modifică CNP-urile. Numărul unic 70 va apărea în toate codurile numerice personale

Românii vor avea CNP-uri noi. Din cele 13 cifre...

Au început de azi reînscrierile la grădiniţe şi creşe

Luni, 20 mai 2024, a început etapa de reînscriere...

Ce se întâmplă dacă automatele pentru valorificarea ambalajelor nu funcționează

Tot mai mulți români se plâng că nu își...

Trei tineri au murit după ce două motociclete s-au izbit de o mașină pe DN24

Un grav accident rutier s-a petrecut, ieri, pe DN...
- Publicitate -
- Publicitate -

Informații utile

Ce este promisiunea de vânzare-cumpărare a unui apartament

Continuăm proiectul ”Casa Nouă”, cu scopul de a vă...

Robin Mihai este triplu medaliat cu aur la Campionatul Mondial de Kempo IKF cu sprijinul Supermarket La Cocoș

Ce ar fi sportul ploieștean fără implicarea oamenilor de...

Întreruperi de energie electrică în Ploiești și Prahova în perioada 20-24 mai. Zonele afectate

Distribuție Energie Electrică România - Sucursala Ploiești anunță întreruperea...

Medicul Alin Scarlat: Cum influențează activitatea fizică longevitatea

Observatorul Prahovean publică o serie de articole, extrase din...
- Publicitate -

Emisiuni
Observatorul Prahovean

Primărie de cumetrie. Schema prin care Volosevici și-a angajat fini, afini, prieteni

Jurnaliștii Marius Nica, Mihai Nicolae și Claudiu Vasilescu au...
- Publicitate -

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Bulgaria a interzis publicitatea la jocurile de noroc și casele de pariuri în toată media

Parlamentul bulgar a votat, în unanimitate, legea care interzice...

Se modifică CNP-urile. Numărul unic 70 va apărea în toate codurile numerice personale

Românii vor avea CNP-uri noi. Din cele 13 cifre...

Au început de azi reînscrierile la grădiniţe şi creşe

Luni, 20 mai 2024, a început etapa de reînscriere...
- Publicitate -