Wizz Air plănuiește să regleza problema zborurilor întârziate și anulate în 2024
Compania aeriană Wizz Air, una dintre principalele companii ariene low-cost din România, a avut de-a face cu un an dificil. De la zboruri anulate și întârziate, rute de zbor întrerupte și baze închise, la vapori toxici în aeronavă și raportări către Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației.
În ciuda situațiilor care au afectat un număr considerabil de pasageri, Wizz Air rămâne principala companie aeriană low-cost din România. După preluarea companiei Blue Air de către statul român în 2022, Wizz Air a început procesul de a o înlocui pe piața zborurilor, însă nu fără probleme.
Schimbarea rutelor Wizz Air
Pe parcursul anului, Wizz Air a implementat diferite schimbări rutelor. Începând cu luna ianuarie 2023, compania Wizz Air a anunțat anularea mai multor rute din Bacău, continuând cu suspendarea mai multor zboruri către și dinspre Cluj-Napoca și Chișinău. La momentul actual există premisa unor viitoare zboruri suspensate pe teritoriul României. În plus, compania a închis baza operațională de la Suceava după nici un an de la deschidere. Motivul acestor schimbări ar fi problemele de la motoare, dar și ideea de a concentra capacitățile operaționale către extinderea companiei pe piața din România.
Zboruri anulate și întârzieri Wizz Air
Putem spune cu certitudine că numărul de zboruri anulate și întârziate în acest an a fost peste standardele industriei. De exemplu, în luna august 2023, a apărut în media informația conform căreia Wizz Air ar fi anulat până la 9 zboruri într-o singură zi. Compania aeriană a dezis această informație, însă acest lucru nu a oprit reclamarea acesteia către Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (AESA) transmisă de către secretatul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Conform Wizz Air, motivul acestor anulări și întârzieri este datorat problemelor tehnice, lipsei personalului, condițiilor meteorologice și a situațiilor neprevăzute. Compania a achitat în jur de 100 de milioane de euro în comepensații pasagerilor afectați de zborurile perturbate. Pasagerii au dreptul să solicite o despăgubire de până la 600 de euro pentru un zbor anulat sau întârziat Wizz Air atâta timp cât îndeplinește condițiile.
În noiembrie 2023, 45 de aeronave Wizz Air au fost inspectate și scoase din circulație pe perioada reparațiilor. Compania plănuiește să contracareze acest impas prin prelungirea contractelor de închiriere a aeronavelor mai vechi și să închirieze unele noi. Acest lucru înseamnă că în primele 3 luni ale anului, vor fi mai puține zboruri.
Experiența clienților
Problema zborurilor întârziate și anulate a lăsat un gust amar în râdul călătorilor. Aceștia au publicat pe rețelele de socializare starea generală la porțile de îmbarcare, unde nu era niciun reprezentant al companiei care să dea un motiv pentru întârzieri și anulări. În acel moment, s-a ridicat problema lipsei de comunicări transparente a companiei cu privire la schimbarea zborurilor.
Pentru a facilita comunicarea între companie și pasageri, compania Wizz Air a declarat că a crescut numărul de operatori vorbitori de limba română în call-center-uri și aducând numărul de la trei unități la cinci. Acest serviciu este oferit contra-cost.
Rute noi operate de Wizz Air
Odată cu expansiunea companiei la București va fi adăugată o nouă rută către Leipzig, Strasbourg, Salonic și Tirana. Începând cu luna octombrie 2023, pasagerii români au la dispoziție rute din Craiova către Dortmund. De asemenea, în următoarele luni, vor fi reluate zborurile către și dinspre Chișinău. Momentan, Wizz Air plănuiește să crească frecvența zborurilor. În România, compania operează 172 de rute în 79 de destinații din 24 de țări. În plus, au fost anulate mai multe zboruri dinspre și către Cluj-Napoca cel puțin până în primăvara anului 2024.
Planuri de viitor
Compania plănuiește să facă din București cea mai mare bază 19 aeronave staționate și o forță de muncă de pănă la 800 de persoane plasându-se astfel în poziția de lider de piață cu o cotă de 54%, estimată 57% în 2024. József Váradi a declarat o investiție de peste 300 de milioane de euro în infrastructură, ceea ce va duce flota de la 186 de aeronave la 220. Această investiție vine ca urma a problemelor întâlnite în special în timpul sezonului estival.
Concluzie
În ciuda faptului că Wizz Air este în topul companiilor aeriene din România pentru călătorii de durată scurtă și medie, aceasta se confruntă constant cu dificultăți. Problema aeronavelor defectuoase afectează un număr considerabil de pasageri, iar anulările și întârzierile sunt un risc constant. Compania și-a propus să soluționeze aceste probleme prin achiziționarea mai multor avioane, angajarea unui număr mai mare de personal și prin oferirea unui serviciu clienți vorbitor de limbă română. Dacă acest plan va funcționa, vom afla doar în următoarele luni.