- Publicitate -

Lucrări de Theodor Aman de la Muzeul de Artă Ploiești, la Art Safari București

În România, alături de Art Encounters de la Timișoara, Art Safari este a doua inițiativă majoră în zona marilor evenimente dedicate artei.

Nelipsit de contestații și controverse încă de la prima ediție din anul 2014, pornite chiar de la titlu (vorbim despre o vânătoare de artă ?!), pavilionul Art Safari este o manifestare artistică importantă în peisajul Bucu­reştiului cultural. Sentimentul indus este unul de normalitate. Da, există pe lume şi altceva în afară de politică și manele.

Anul acesta Art Safari se desfășoară în perioada 12 mai-7 august  iar drept sediu s-a ales clădirea Palatul Dacia-România, construcție fin de siècle, un edificiu somp­tuos, a cărui istorie se îngemănează cu istoria capitalei, în prezent aici fiind Pinacoteca Municipiului București.

Acestă ediție a adus în fața publicului 5 pavilioane de artă, dintre care 3 sunt dedicate artei internaționale și artiștilor de renume mondial: Pablo Picasso, Salvador Dali, Barbara Klemm și Marcel Iancu. Pavilionul de artă contemporană românească este susținut de artista Irina Dragomir.

Pavilionul Muzeal din acest an și-a propus  să arate originile modernității artei românești, care coincid cu începuturile vieții statale de tip occidental,  să educe publicul, să arate  recuperarea și sincornizarea cu marile curente occidentale, misiune cât se poate de nobilă destinată marelui public. Și nu se poate discuta despre modernitatea artei românești fără a menționa numele lui Theodor Aman, artist care se integrează acestui fenomen, căruia organizatorii i-au dedicat expoziția Theodor Aman. Primul artist roman modern. Adunând un corpus de 100 de lucrări din muzeele din toată ţara și din colecțiile private, îngrijit curatoriate cu un concept inspirat de la Rijksmuseum din Amsterdam,  în expoziție am regăsit o serie de lucrări ce provin din colecția Muzeului Județean de Arta “Ion Ionescu- Quintus”.

Aranjate și integrate tematic conform unei logici care nu distruge intențiile curatorului, coerente la nivelul unei lecturi posibile, lucrările provenite de la Muzeul de Artă din Ploiești, 8 picturi și 5 lucrări de grafică, au contribuit la  readucerea în atenția publicului a grandioasei personalități a celui  care a contribuit decisiv la modernizarea și occidentalizarea artei românești dar și a societății autohtone, în ansamblul ei. Lucrările împrumutate de muzeul din Ploiești fac parte din perioada de început și perioada maturității artistice ale lui Theodor Aman acoperind în mare parte întregul repertoriu tematic al pictorului. Ceea ce am remarcat din parcursul expozițional este că lucrările de la  Muzeul de Artă din Ploiești deschid și „închid acest parcurs.

Punctul de pornire în expoziție îl reprezintă o lucrare provenită de la muzeul nostru. Este un instantaneu din  interiorul casei lui Theodor Aman construită după planurile sale, acolo unde viața aristocratică a unei elite sociale și culturale bucureștene participa la seratele muzicale susținute de multe ori de către pictorul însuși (Theodor Aman cânta la violoncel) sau de fiica sa vitregă, Zoe. O  temă prezentă în parcursul curatorial al expoziției este natura statică,  gen artistic pe care Aman îl abordează constant în opera sa. De la Muzeul de Artă Ploiești sunt prezente în expoziție lucrarea Capșunii, simboluri ale tinereții și prospețimii, cărora le sunt alăturate obiectele fragile din sticlă, ducându-ne cu găndul la efemer, dar și lucrarea reprezentând Strugurii realizată într-o manieră naturalistă de factură caravaggistă. Merită spus că prima lucrare este menționată în primul catalog al Pinacotecii Ploiești, realizat sub directa îndrumare și îngrijire a profesorului Nicolae Simache, din anul 1939.

Citește și: Expoziție inedită la Ploiești. Imagini de la vernisajul “Imagocostum”, o călătorie vizuală marca Iraida Florea

O splendidă întâlnire cu lumea satului,  gen asumat cu plăcere de către Theodor Aman, categorie artistică ce a câștigat teren în rândul preferințelor publicului în epoca, mi-a prilejuit descoperirea a două lucrări de la Muzeul de Artă Ploiești: un Car cu boi  și un portret de tărancă.

Tematica orientală, absolut nouă în plastica româească, pe care Theodor Aman o speculează și o introduce în preferințele publicului, este ultima din traseul curatorial propus la acestă expoziție. Odalisca de la Muzeul de Artă din Ploiești întregește acestă temă, afirmă  modernitatea lui Aman punând în valoare conceptul curatorial al expoziției.

Lucrările de grafică de la muzeul nostru sunt inserate alături de lucrările de pictură, stând în compania celor provenite de la muzeele din țară sau din colecțiile private.  Mi-ar fi plăcut ca această parte a operei lui Theodor Aman să fie tratată separat și să se discute importanta contribuţie la dezvoltarea acestui gen în România. El este primul peintre-graveur român, membru al Societății Acvafortiștilor din Paris,  făcînd parte din aceeaşi distinsă familie cu Whistler, Corot şi Pissaro.

Gestul pe care Muzeul de Artă din Ploiești îl face alăturându-se celor 15 muzee și colecții private pentru a întregi această expoziție, este extrem de benefic. Atât pentru vizitatorii care au acces la lucrări din diverse muzee în același spațiu, dar mai ales pentru că aduce o perspectiva nouă asupra muzeelor, un dialog deschis care face ca experiența vizitării unei astfel de expoziții să fie una de impact. Și, nu în ultimul rând, facilitează ieșirea la lumină a unor capodopere, care poate stau ascunse în depozit. Închei această cronică gâdindu-mă la valoarea  pe care o dăm artei  atunci când este văzută și, citându-l pe scriitorul Florin Toma, aș adăuga că arta nu poate fi ratată decât din întâmplare. O întâmplare eminamente tragică.

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!

Sondaj

Sunteți mulțumiți de activitatea primarului Andrei Volosevici în cei doi ani de mandat?

- Publicitate -

Articole asemănătoare

Ploieșteanul de geniu care a refuzat, din convingere, să îi sculpteze bustul lui Ceaușescu

A făcut un gest de probitate morală ce l-ar fi putut costa scump. A fost sculptorul care a refuzat categoric să îi facă bustul...

Vremea se schimbă radical în Prahova. Revin temperaturile de vară în Ploiești

Sfârșitul lunii septembrie va aduce temperaturi de vară, după ce ultima săptămână a fost marcată de o răcire accentuată, de ploi, dar și de...
- Publicitate -

Video Observatorul Prahovean

- Publicitate -

Ultimele știri

Mai multe localități din Prahova, fără curent electric din cauza unui transport agabaritic

Mai mulți locuitori din Prahova au reclamat, duminică seară, că au rămas fără curent electric, fără nicio atenționare din partea operatorului care furnizează acest...

Donald Constantin, fost director la CSM Ploiești, critici la adresa primarului Volosevici: „Ar trebui să-și dea demisia”

Fostul director al Clubului Sportiv Municipal Ploiești, Donald Constantin, și-a dat demisia din funcția de consilier la cabinetul primarului Andrei Volosevici. Acesta a lansat...

Patinoarul de la Sala Sporturilor din Ploiești va fi dat în administrarea CSM Ploiești

După mai mulți ani de litigii, în 2021, patinoarul de la Sala Sporturilor a intrat în patrimoniul municipiului Ploiești. Un proiect de hotărâre de...

Ploieșteanul de geniu care a refuzat, din convingere, să îi sculpteze bustul lui Ceaușescu

A făcut un gest de probitate morală ce l-ar fi putut costa scump. A fost sculptorul care a refuzat categoric să îi facă bustul...

O nouă medalie de aur la Campionatului Mondial de la Racice (Cehia)

Ultima cursă a Campionatului Mondial de la Racice (Cehia) a adus încă o medalie de aur pentru sportivii din România. De data aceasta în...
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Parteneri

- Publicitate -