Mai mulți cititori ne-au sesizat că solicitările de eliberare a avizelor și autorizațiilor transmise companiei Distribuție Energie Electrică Romania (DEER) au depășit termenul legal de răspuns.
Și-au făcut case, dar nu au curent electric
Vorbim de cereri de racordare la rețea din partea clienților persoane fizice și juridice, dar și pentru prosumatori.
Sunt cazuri în care oamenii și-au construit case și nu se pot muta pentru că nu au curent electric, deși au depus documentația necesară.
Afectate sunt și primăriile care derulează diverse investiții și care sunt ”dependente” de avizele companiei care activează în 18 județe, inclusiv în Prahova.
Efectele unui atac cibernetic
S-a ajuns în această situație din cauza unui atac cibernetic din luna decembrie, când au fost afectate aplicațiile interne și externe ale companiei.
La solicitarea Observatorului Prahovean, reprezentanții DEER au transmis că ”blocajul apărut afectează temporar platforma de depunere documente acces rețea, iar unii dintre clienții noștri au resimțit întârzieri în procesarea solicitărilor”.
În ceea ce privește măsurile întreprinse, compania precizează că, ”până la reluarea funcționării, în condiții de siguranță, a tuturor platformelor și aplicațiilor privind eliberarea avizelor si autorizațiilor, am implementat măsuri temporare de compensare și am intensificat canalele de comunicare pentru a acorda suport personalizat fiecărui caz în parte, pentru a limita perturbările, oferind soluții operaționale provizorii, menite să atenueze disconfortul clienților”.
La întrebarea redacției când se estimează reluarea activității în condiții normale, conducerea companiei a transmis că ”revenirea la standardele optime de funcționare a infrastructurii digitale DEER se va realiza gradual”, fără să poată menționa un ”orizont temporal precis”.
Mesajul postat pe site-ul companiei
”!! Vă informăm că în luna decembrie funcționarea sistemelor informatice DEER a fost afectată de probleme tehnice, ceea ce poate genera întârzieri în procesarea si soluționarea anumitor solicitări.
Până la restabilirea condițiilor normale de funcționare a tuturor sistemelor si aplicațiilor interne si externe, pentru aspecte legate de activitatea companiei, depunerea sesizărilor sau alte situații urgente, vă rugăm să utilizati adresele de contact online aferente fiecărei sucursale și/sau să vă adresați reprezentanților din fiecare sucursală, fizic și/sau telefonic”
Și Electrica Furnizare a fost victima hackerilor
Reamintim că o altă companie a grupului, Electrica Furnizare, a fost ținta atacului cibernetic din decembrie 2024. Într-o comunicare oficială pe site-ul companiei, se arată că, ”în contextul atacului cibernetic la care a fost supus Grupul Electrica, se pot înregistra, în continuare, unele disfuncționalități în interacțiunea cu clienții. Astfel, sunt indisponibile în prezent preluarea și tratarea solicitărilor formulate în cadrul punctelor de relații cu clienții”.
De asemenea, transmite compania, în această perioadă pot apărea unele întârzieri în înregistrarea și confirmarea plăților aferente facturilor de energie.
”Vă asigurăm că acestea vor fi procesate în scurt timp, urmând să poată fi vizualizate în perioada imediat următoare în platforma MyElectrica” este mesajul furnizorului.
Au fost identificați responsabilii atacului cibernetic de la Electrica
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) a anunțat că atacul cibernetic dat asupra sistemelor critice ale Grupului Electrica a fost susţinut de gruparea Lynx Ransomware.
Potrivit unui comunicat al instituției, ”DNSC a fost notificat în dimineața zilei de luni, 9 decembrie 2024 referitor la un atac cibernetic desfășurat asupra Grupului Electrica. În cel mai scurt timp, specialiști ai DNSC s-au deplasat la fața locului pentru a oferi suport în remedierea problemei și investigarea incidentului, unul de tip ransomware, alături de alte autorități cu atribuții în domeniu.
Pe baza datelor disponibile, sistemele critice pentru alimentarea cu curent electric nu au fost afectate și sunt funcționale, iar investigația este momentan în derulare.
DNSC recomandă tuturor entităților, în special celor din domeniul energiei, indiferent dacă au fost sau nu afectate de atacul ransomware, susținut de gruparea de criminalitate cibernetică LYNX Ransomware, să scaneze infrastructura proprie IT&C cu privire la binarul malițios (criptorul) prin utilizarea scriptului de scanare YARA”.
Bună ziua
12 luni îți trebuie ca să-ți aprobe instalarea unui contoar ☝️
Aveți acum și explicația….