Numeroși cititori care locuiesc în Plopeni și comunele învecinate ne-au sesizat că, în ultima perioadă, s-au confruntat cu prezența urșilor pe străzi și în gospodării. De partea cealaltă, autoritațile locale susțin că este aproape imposibil ca animalele sălbatice să fie capturate după îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de actuala legislație.
”Bună ziua! În orașul Plopeni, de trei luni, sunt opt urși care fac prăpad. Astăzi au ajuns la părinții mei, unde au mâncat 12 găini. Poliția nu face nimic, primăria nu face nimic, oamenii merg în audiență si cer să fie adus vânător si veterinar să fie mutați, dar nu se întâmplă nimic. La fiecare câteva zile urșii devastează câte o curte! Oamenii din oraș sunt dependen’i de animanele pe care le cresc, este un oraș sărac, cu oameni bătrâni, care nu se pot apăra în niciun fel. Mi-e teamă că urșii vor iesi la vânătoare și ziua, nu doar noaptea. Sper din tot sufletul să nu atace vreun copil…” este mesajul unuia dintre localnici.
FOTO Cum arată gospodăria din Plopeni unde ursul a făcut prăpăd
Contactat de Observatorul Prahovean, Daniel Matei, viceprimarul orașului Plopeni, susține că la fiecare apel la 112 se întrunește comisia prevăzută de actuala legislație, însă până când se ajunge la fața locului, animalul sălbatic dispare.
”Primăria Plopeni a încheiat contract cu medic veterinar și cu vânător, exact cum scrie în lege. Din păcate, procedura este greoaie și este aproape imposibil să prindem urșii în acțiune. Am făcut demersuri către toate instituțile posibile, Prefectură, Ministerul Mediului, Garda Forestieră etc, dar până când nu se va permite vânătoarea urșilor care se apropie de localități nu se va întâmpla nimic” a declarat viceprimarul Matei.
Acesta a precizat că mai mulți localnici au reclamat că urșii le-au distrus stupi de albine, anexe gospodăresti și că le-au ucis numeroase animale domestice și păsări.
Procedura pentru prinderea/îndepărtarea ursului este prevăzută de o ordonanță de urgență din 2022.
Atribuțiile fiecărei instituții implicate sunt stabilite astfel:
1.1 Inspectoratul General al Jandarmeriei Române (IGJR), prin unităţile subordonate, ca urmare a repartizării apelului prin SNUAU 112 sau a sesizării prin altă modalitate, desfășoară următoarele activități:
- a) înştiinţează telefonic și/sau prin alte mijloace de comunicare la distanță instituţiile și/sau persoanele cu atribuţii în domeniu;
- b) solicită date şi informaţii care să conducă la stabilirea nivelului de risc al intervenţiei;
- c) deplasează la faţa locului efectivele de jandarmi aflate în serviciu;
- d) evaluează situaţia şi riscurile de agresiune generate de către exemplarele de urs (prezenţa umanăîn zonă, factori ce pot provoca dezvoltarea spontană a agresivităţii) şi comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
- e) asigură măsurile de ordine și de protecție a zonei în care s-au produs sau există pericolul de producere a unor situații care pun în pericol viața, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;
- f) delimitează perimetrul şi restricţionează accesul în zona unde există pericolul unei agresiuni;
- g) îndepărtează alte persoane care nu îşi justifică prezenţa şi avertizează populaţia prin semnale acustice şi luminoase;
- h) asigură accesul celorlalte instituţii specializate de intervenţie pentru desfăşurarea activităţilor specifice;
- i) participă la organizarea şi desfăşurarea de acţiuni menite a alunga exemplarul de urs din zona incidentului;
- j) participă la scoaterea persoanei/ persoanelor agresate din zona de pericol;
- k) asigură protecţia personalului care încearcă imobilizarea exemplarului de urs prin tranchilizare pe timpul desfăşurării intervenţiei;
- l) stabilește şi menţine contactul permanent cu instituţiile și/sau persoanele cu atribuţii în domeniu.
1.2 Inspectoratul General al Poliției Române, prin structurile subordonate, desfășoară următoarele activități:
- a) sprijină unitățile subordonate IGJR în activitatea de asigurare a măsurilor de ordine și de
protecție în proximitatea locului intervenției,
- b) întreprinde activități pentru devierea/restricționarea circulației rutiere.
1.3 Direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor (DSVSA) desfășoară următoarele activități:
- a) coordonează și supraveghează activitatea medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți;
1.4 Medicii veterinari desfășoară următoarele activități:
1.4.1. Medicii veterinari de liberă practică împuterniciți:
- a) folosesc mijloacele specifice de intervenţie pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
- b) la solicitarea DSVSA, recoltează probe biologice de la exemplarul în cauză, suspect de boli infecţioase, pentru stabilirea diagnosticului;
- c) realizează marcarea / individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
1.4.2. Medicii veterinari de liberă practică desfășoară următoarele activități, în baza contractului încheiat cu unitatea administrativ-teritorială:
- a) folosesc mijloacele specifice de intervenţie pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
- b) recoltează probe biologice, asigurînd, după caz, următoarele resurse materiale: autolaborator, trusă recoltare probe, echipament de protecţie, ladă izotermă pentru transportul probelor.
- c) realizează marcarea / individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
1.5 Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), prin unităţile subordonate, desfășoară următoarele activități:
- a) asigură monitorizarea, evaluarea situațiilor de urgență din domeniul de competență și centralizează datele și informațiile necesare;
- b) participă la acordarea asistenţei medicale de urgenţă prin intermediul echipajelor de prim ajutor;
- c) acordă primul ajutor şi asistenţă medicală avansată de urgenţă;
- d) asigură transportul răniţilor la unităţile spitaliceşti;
- e) solicită sprijin de la Serviciul de Ambulanţă Judeţean, când situaţia o impune;
- f) informează populaţia din zona vizată, prin sistemul ROALERT.
1.6 Primarul/viceprimarul unității administrativ – teritoriale (UAT) desfășoară următoarele activități:
- a) se deplasează la locul incidentului și conduce echipa de intervenție;
- b) inițiază măsuri pentru informarea populaţiei cu privire la existenţa unui potenţial pericol determinat de prezenţa unor exemplare de urs, modul de comportare, metode de protejare a bunurilor și animalelor domestice, restricţii şi obligaţia de respectare a recomandărilor reprezentanţilor instituţiilor cu atribuţii în gestionarea evenimentelor;
- c) informează prefectul cu privire la resursele umane şi materiale la dispoziţie cu care pot acţiona în sprijin pentru gestionarea situaţiei;
- d) consultă registrul național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, în vederea fundamentării deciziei de intervenție;
- e) pune la dispoziția medicului veterinar de liberă practică împuternicit arma de tranchilizare/eutanasiere;
- f) pune la dispoziția Gestionarului fondului cinegetic contractant / Gărzii forestiere situația actualizată a delimitării zonei intravilanului localităților în scopul stabilirii cu precizie a modului de acțiune.
1.7 Personalul tehnic de specialitate angajat al Gestionarului fondului cinegetic desfășoară următoarele activități:
- a) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfăşurarea de acţiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
- b) evaluează situaţia, atunci când ajung primii la locul incidentului, şi comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
- c) asigură relocarea exemplarului de urs în locațiile de destinație indicate de Garda forestieră;
- d) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;
- e) asigură condiții optime pentru exemplarele rămase orfane/rănite până la predarea acestora centrelor autorizate;
1.8 Garda forestieră desfășoară următoarele activități:
- a) pune la dispoziţia autorităților administrației publice locale lista actualizată a gestionarilor fondurilor cinegetice, în scopul stabilirii competenței teritoriale a acestora.
- b) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfăşurarea de acţiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
- c) evaluează situaţia, atunci când ajung primii la locul incidentului, şi comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
- d) în cazul acțiunilor de relocare, identifică posibilele locații de destinație și asigură obținerea acceptului gestionarului de fond cinegetic;
- e) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;
1.9 Centrul de reabilitare/entitatea autorizată sprijină cu personal de specialitate echipa de intervenție prin preluarea, eliberarea/plasarea provizorie în custodie în cadrul centrelor de reabilitare/îngrijire a exemplarelor de faună sălbatică capturate, bolnave, rănite, până la reintroducerea în habitatele naturale de origine sau în sanctuare în care este posibilă deţinerea pe termen lung.
2 Evaluarea comportamentului animalului sălbatic
2.1 Comportamentul general oferă informaţii de bază referitoare la animal, de care se va ţine seama în cadrul evaluării finale, individuale, realizate cu ocazia intervenției rapide la faţa locului.
Comportamentul general Nivelul de risc
Animalul a fost observat ocazional în intravilan redus
Animalul se retrage la observarea oamenilor (50-100 m) redus
Animalul nu se retrage la observarea oamenilor (50-100 m) mediu
Animalul surprins/alungat lansează un atac fals mediu
Animalul a fost observat repetat în intravilan mediu
Animalul nu este oprit de măsuri de protecţie existente mediu
Animalul se hrăneşte cu gunoaie în prezenţa oamenilor mediu
Animalul nu se retrage când este alungat mediu
Animalul se află prins într-o capcană neautorizată și prezintă răni grave mare
Animalul intră în gospodării, nu se retrage în prezenţa omului și devine agresiv mare
Animalul surprins/alungat lansează un atac mare
Animalul devine agresiv în urma rănirii sau a administrării substanțelor tranchilizante mare
Animalul atacă omul în zona locuită mare
Animalul atacă animale domestice în intravilan mare
Niveluri de risc.
3.1 La nivelul de risc redus
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este redus, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace, intervenție prevăzută la art. 4 alin.(1) din ordonanța de urgență se vor lua următoarele măsuri:
- a) limitarea accesului persoanelor în zonă, de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
- b) aplicarea măsurilor de îndepartare a animalului din zonă (goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde) de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
- c) în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de interventie şi rezultatele obținute;
- d) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii administrației publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor HG 1679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și protecția fondului cinegetic 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.
3.2 La nivelul de risc mediu
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mediu, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace sau la tranchilizare și relocare, intervenții prevăzute la art. 4 alin.(1) din ordonanța de urgență se vor lua următorele măsuri:
- a) limitarea accesului persoanelor în zonă, de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
- b) aplicarea măsurilor de îndepartare a animalului din zonă (goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde) de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
- c) medicul veterinar de liberă practică împuternicit procedează la tranchilizarea exemplarului de urs;
- d) autoritatea locală și gestionarul pun la dispoziția echipei de intervenție echipamentul specializat pentru marcarea și transportul exemplarului tranchilizat;
- e) în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de interventie şi rezultatele obținute;
- f) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor HG 1679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și protecția fondului cinegetic 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.
3.3 La nivel de risc mare
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mare, se intervine prin metoda extragerii prin eutanasiere/împușcare, intervenție prevăzută la art. 4 (1) din ordonanța de urgență se vor lua următoarele măsuri:
- a) limitarea accesului persoanelor în zonă, de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
- b) medicul veterinar împuternicit procedează la tranchilizarea și eutanasierea exemplarului, după caz;
- c) extragerea prin împușcare de către personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz, a exemplarului de urs agresiv, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;
- d) în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție şi rezultatele obținute;
- e) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor HG 1679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și protecția fondului cinegetic 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.
Decizia privind utilizarea uneia dintre metodele enumerate mai sus este luată de către conducătorul echipei de intervenție prin raportare la nivelul de risc constatat la fața locului.
Decizia de intervenție prin metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare, după caz, trebuie luată gradual, cu respectarea condiției proporționalității, în funcție de circumstanțele concrete de la fața locului.
Având în vedere faptul că din echipa de intervenție face parte și un medic veterinar, prima opțiune pentru extragere este eutanasierea exemplarului de urs, dacă situația la fața locului permite această procedura de intervenție.
Metoda de extragere prin împușcare a exemplarului de urs este utilizată numai în cazurile în care exemplarul de urs prezintă un comportament agresiv sau se află într-o situație de natură a dezvolta un comportament agresiv, care poate pune în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora. De asemenea, metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare se va utiliza și în cazul în care metodele anterioare nu au dat rezultate, iar nivelul de risc se modifică din risc redus sau mediu în risc mare, precum și în situația în care echipa de intervenție ia decizia că exemplarul în cauză, ca urmare a eventualelor răni, dezvoltă un comportament agresiv care pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor.
Procedura de intervenţie se realizează astfel:
- a) echipa de intervenţie, în urma solicitării, pregăteşte potrivit responsabilităților ce rezultă din prezenta ordonanță de urgență echipamentul de intervenţie (autoutilitară specială, armă tranchilizare, trusă tranchilizare, trusă prim ajutor pentru animale, targă transport, laţ imobilizare, trusă autoapărare echipă asupra potenţialului atac al ursului, etc.);
- b) echipa de intervenţie intervine doar dacă zona este asigurată din punct de vedere al siguranţei cetăţenilor, măsură realizată de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
- c) în cazul în care animalul trebuie imobilizat prin tranchilizare (capturat), scos din capcană ilegală (laţ), medicul veterinar de liberă practică împuternicit apreciază greutatea ursului, stabilește și administrează exemplarului de urs substanţa tranchilizantă în vederea imobilizări animalului;
Alte obligații și responsabilități
5.1 A.N.S.V.S.A. prin structurile subordonate are obligaţia de a pune la dispoziţia autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă şi actualizată cu datele de contact ale medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți persoanelor ce pot fi anunțate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urși.
5.2 U.A.T. are obligaţia de a pune la dispoziţia structurilor de jandarmerie şi DSVSA o listă completă şi actualizată cu datele de contact ale primarului/viceprimarului unității administrativ teritoriale desemnat în comitetul local de situații de urgență conform art. 12 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urși, precum şi orice schimbare apărută;
5.3 Gestionarii fondurilor de vânătoare sunt obligaţi să pună la dispoziţia autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă şi actualizată cu datele de contact, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urși, precum şi arondarea acestora pe unităţi administrativ teritoriale.