Obligată prin lege, din această lună, să renunțe la ”dosarul cu șină”, Primăria Ploiești continuă să ceară tot felul de copii după documente, unele emise chiar de instituție!
La începutul lunii iulie, a intrat în vigoare Legea 9/2023 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice.
Prin această lege a fost interzis practic în România ”dosarul cu șină”, simbolul birocrației.
Astfel, începând din 4 iulie, primăriile și instituțiile publice sunt obligate să renunțe în a mai solicita cetățenilor copii după diverse documente în format fizic, acestea fiind valabile în format electronic, inclusiv în cazul cărților de identitate.
Mai mult, potrivit articolului 2 din legea respectivă ”instituțiile publice au obligația să publice o adresă de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei după cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic și pe pagina proprie de internet”.
În ciuda acestor prevederi, Primăria Ploiești continuă să ceară tot felul de copii de documente, în format fizic, inclusiv cele ale documentelor de identitate.
Este cazul Direcției de Urbanism, care, pentru eliberarea unui certificat de Urbanism solicită:
- Cerere pentru emiterea certificatului de urbanism (Formular – tip)
- Document de plata a taxei de certificat de urbanism – (copie)
- Plan de situatie , elaborat pe suport topografic- vizat de O.C.P.I. Prahova scarile 1:5000 pana la 1:500 ( 2 exemplare)
- Titlu de proprietate asupra imobilului – copieAcelași lucru se întâmplă și pentru eliberarea unei autorizații de construire. Astfel, printre documentele necesare, se numără și copie după Certificatul de Urbanism emis, culmea, de Direcția de Urbanism!
În ceea ce privește solicitarea de copii legalizate, legea este clară: ”autoritățile locale sunt obligate să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent”. Nu e cazul Primăriei Ploiești…Cum explică Urbanismul Primăriei Ploiești solicitarea de copii peste copii
Conducerea Direcției de Urbanism din cadrul Primăriei Ploiești susține că nu au fost eliminate copiile respective pentru că ar fi trebuit modificată și Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
”Până nu sunt corelate cele două legi nu avem ce face. Dacă specificau pentru certificatele de urbanism și autorizțaiile de construire ar fi trebuit să vina cu solicitare de modificare a Legii 50 pe anexe și în metodologia de aplicare a acesteia. Așteptăm noul cod al Urbanismului și Construcțiilor” au transmis reprezentanții direcției.
Interesant este faptul că certificatul de urbanism emis de Primăria Ploiești se păstrează oricum în arhiva instituției imediat de a fost emis.
Mai mult, în cazul unei autorizații de construire pentru care este nevoie de obținerea mai multor avize, pentru care se cere de fiecare dată acest certificat, numărul copiilor după acest document păstrat de Primărie poate ajunge chiar și la cinci hârtii!
Alocația pentru copii, coșmar birocratic pentru părinți
Copii după tot felul de documente, inclusiv ale cărților de identitate ale solicitanților, se solicită și de către ASSC pentru alocația de stat sau cea pentru minorii cu handicap, așa cum reiese din anunțul postat pe site-ul instituției:
Deși primăriile sunt obligate să asigure în mod gratuit fotocopierea actelor, cererilor sau formularelor solicitate în format fizic, acest lucru nu se întâmplă la Ploiești, unde nu există un copiator dedicat contribuabililor.
Primăria Ploiești nu ”servește” publicarea de date pe portalul guvernamental
Totdată, autortățile locale sunt obligate să publice seturi de date de interes public pe portalul guvernamental data.gov.ro.
La o simplă căutare după cuvintele cheie Primaria Ploiești, rezultatul este acesta:
Există însă și exemple pozitive: SPFL Ploiești
Serviciul Serviciul Public de Finanțe Locale al Primăriei Ploiești oferă posibilitatea de a depune online documentațiile pentru Certificatul de atestare fiscală, iar contribuabilii pot descărca de pe site-ul serviciului majoritatea modelelor de cereri necesare pentru: radiere auto, stabilirea impozitelor pe cladiri, teren și mijloace de transport, etc.
Astfel, ”dosarul cu șină” a fost înlocuit cu o adresă de mail la care ploieștenii pot depune documentele scanate și cererile completate electronic:
Funcționarii riscă să fie cercetați disciplinar
În cazul în care ”dosarul cu șină” nu dispare, funcționarii care solicită la ghișeu copii ale unor documente care pot fi transmise online, riscă să fie cercetați disciplinar.
”Din iulie, practic, cetăţenii care sunt puşi în faţa unei asemenea solicitări din partea funcţionarilor pot să invoce prevederile legii, iar respectivii funcţionari se fac vinovaţi de încălcarea legii. Deci, pot fi cercetaţi disciplinar şi, în funcţie de gravitatea faptelor, dacă o fac cu intenţie sau fără, se poate merge mai departe”, declara Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării în Guvernul Ciucă, la adoptarea legii.
În cazul Primăriei Ploiești, în lipsa procedurilor care ar fi trebuit implementate de conducerea instituției din ianuarie și până pe 4 iulie, funcționarii care vin în contact direct cu cetățenii sunt ”expuși” și nevoiți să explice contribuabililor că nu este vina lor….
Unde poți sesiza ”dosarul cu șină”
Primăriile și instituțiile publice care nu respectă prevederile Legii 9/2023 (documentul este disponibil AICI) pot fi reclamate de cetățeni la Instituția Prefectului.
În cazul de față vorbim de Prefectura Prahova, adresa de mail pentru sesizări fiind relatii_cu_publicul@prefecturaprahova.ro