Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova a desfăşurat, în luna noiembrie 2024, 297 acţiuni de control în domeniul de competenţă. În timpul controalelor au fost aplicate sancțiuni contravenționale constând în avertismente sau, în situaţiile în care s-a constatat ca faptele au avut un grad de pericol social concret ridicat, cu amenzi contravenţionale, valoarea totală a amenzilor aplicate în luna noiembrie 2024 fiind de 1.036.500 lei.
În domeniul relaţiilor de muncă, s-au efectuat 169 controale, în urma cărora s-au aplicat amenzi în valoare de 943.000 lei. Cu ocazia controalelor efectuate, inspectorii de muncă au depistat 46 persoane care prestau muncă nedeclarată şi au sancţionat angajatorii cu amenzi în valoare totală de 840.000 lei.
În aceeaşi perioadă, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a fost efectuat un număr de 128 controale, aplicându-se 15 amenzi în valoare de 93.500 de lei. Angajatorii au comunicat către ITM Prahova 30 evenimente, în urma cercetărilor urmând să se stabilească caracterul acestora, respectiv dacă sunt accidente de muncă sau accidente în afara muncii.
Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova reamintește atât angajatorilor, cât și angajaților faptul că încheierea unui contract colectiv de muncă aduce avantaje ambelor părți, salariați și angajatori deopotrivă. Salariații pot beneficia de locuri de muncă și venituri mai stabile, condiții de muncă mai bune, aplicarea principiului egalității de șanse și tratament și protecție suplimentară în exercitarea drepturilor legale, participarea la procesele decizionale, concilierea vieții profesionale cu cea de familie, în timp ce angajatorii pot crea un climat de muncă favorabil performanței, productivitate, eficacitate, responsabilitate și loialitate a personalului sporite, soluționarea timpurie a litigiilor. Contractele și acordurilor colective negociate și înregistrate în condițiile legii au valoare juridică, iar clauzele acestora se aplică tuturor angajaților/lucrătorilor din unitate.
Totodată, Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova continuă până la sfârșitul acestui an campania de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime. Precizăm faptul că potrivit dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate. Încălcarea de către angajator a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.
Cum ți se pare subiectul?