Transportul elevilor din mediul rural care merg la școală într-o altă localitate nu este gratuit, potrivit mărturiilor unor liceeni care fac naveta zilnic pentru a ajunge la un liceu din Ploiești. Asta pentru că firma de transport refuză să le elibereze legitimații de călătorie în vederea decontului.
Zeci de copii din Strejnic, care fac naveta la liceu în Ploiești, susțin că firma care asigură transportul în comun refuză să le elibereze legitimații de călătorie. Practic, părinții copiilor sunt nevoiți să plătească, zilnic, 9 lei pentru navetă. Asta înseamnă un efort financiar de 180 de lei pe lună.
„Am băiatul în clasa a X-a la Liceul Tehnologic de Transporturi. Merge de luni până vineri cu microbuzul pentru a ajunge la școală. Costul zilnic al unui bilet de autobuz este de 4,5 lei dus și și alți 4,5 lei întors. Sunt puțin peste 9 kilometri Strejnic -Ploiești Vest. Sunt oameni aici, în sat, care nu au posibilități financiare. Am ajun s să grupăm mai mulți copii și să îi trimitem cu taxiul. E același preț, poate chiar mai ieftin, împărțit. Dar nu este corect, devreme ce transportul trebuie să fie decontat”, a precizat mama unui adolescent din Strejnicu.
Primarul comunei Târgșoru Vechi, Nicolae Drăgan, spune că situația legată de transportul elevilor navetiști nu e valabilă doar la Strejnicu, ci în toata comuna.
„Am vorbit cu operatorul de transport. Ignoră tot ce zic. E clar că nu își face treaba. L-am abordat de zeci de ori și mi-a transmis că e afacerea lui și că nu trebuie să dea explicații”.
Am luat legătura și cu Ion Ene, patronul firme SC Atomic SRL, care se ocupă de transportul rutier județean de persoane. Vorbă multă, informație puțină. Am reușit să înțelegem, însă, că motivul principal pentru care refuză vehement să elibereze liceenilor navetiști abonamente de transport este lipsa rentabilității și teama de faliment?!
Situația de la Strejnicu, de altfel nu una singulară în județ, contravine spuselor ministrului Educației care a susținut că „toți elevii care învață într-o altă localitate decât cea de domiciliu au asigurat de la bugetul de stat decontul transportului între localitatea de domiciliu și școală, separat de bursele școlare”.
Practic, bani ar fi. Greu de înțeles, dacă nu imposibil încăpățânarea operatorilor de transport care preferă eliberarea de bilete zilnic, cu plata pe loc, în locul abonamentelor lunare pentru copiii care învață la liceele din oraș.
Consiliul Național al elevilor plusează și solicită „ferm” Guvernului să-și asume trecerea la subvenționarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând cu luna ianuarie 2023.
Președintele CNE, Robert Avram, a spus că oricine blochează o astfel de propunere se face vinovat de creșterea ratei abandonului școlar.
Cum ți se pare subiectul?