În contextul actual al claselor din ce în ce mai multiculturale, integrarea și incluziunea devin priorități esențiale pentru educație. Proiectul Erasmus+ ”Ensuring Integration with Cooperative Learning in Mixed Classrooms”, ce s-a derulat în perioada septembrie 2022- iunie 2024, a dezvoltat instrumente și strategii inovatoare care ajută cadrele didactice să abordeze aceste provocări. Prin combinarea metodelor de învățare cooperativă cu un accent pe înțelegerea culturală, proiectul a creat un mediu educațional coeziv și productiv, atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Alături de Liceul Teoretic „Șerban Vodă”, partenerii din proiect sunt scolile: Yusuf Bayik Ilkokulu, Mersin, Turcia, Toli Zordumis, Kumanovo, North Macedonia dar și doua asociații : Die Brücke des Friedens, Austria- coordonatoarea proiectului și Yenilikci Egitim Dernegi, din Adana, Turcia.
Viziunea proiectului
Obiectivul principal al proiectului este dezvoltarea unui cadru pedagogic care utilizează metodele de învățare cooperativă pentru a integra elevii proveniți din medii culturale, lingvistice și socio-economice diverse. Această abordare contribuie nu doar la îmbunătățirea performanțelor academice, ci și la dezvoltarea abilităților interpersonale, a empatiei și a sentimentului de apartenență.
Formarea profesorilor
Cadrele didactice din instituțiile partenere au participat la ateliere de formare dedicate:
Proiectării activităților de grup care încurajează colaborarea.
Valorificării diversității culturale pentru îmbogățirea experienței de învățare.
Gestionării provocărilor specifice claselor mixte, precum barierele lingvistice sau diferențele culturale.
Module de învățare centrate pe elevi
Proiectul a creat module interactive care promovează participarea activă și învățarea prin colaborare. Exemple includ:
Sesiuni de schimb cultural: Elevii și-au împărtășit tradițiile, poveștile și obiceiurile, creând un mozaic bogat de cunoștințe comune.
Provocări de rezolvare a problemelor: Grupuri mixte au colaborat pentru a găsi soluții la probleme reale, dezvoltând spiritul de echipă și respectul reciproc.
Implicarea comunității
Prin includerea părinților și a liderilor locali, proiectul și-a extins impactul dincolo de sala de clasă. Evenimente culturale, precum Zilele Erasmus sau Ziua tolerenței, au permis familiilor și membrilor comunității să interacționeze cu populația diversă a școlii.
Impact și povești de succes
Unul dintre cele mai remarcabile rezultate ale proiectului a fost creșterea implicării și a încrederii elevilor proveniți din grupuri marginalizate. De exemplu:
Un elev refugiat a declarat: „Pentru prima dată, am simțit că vocea mea este ascultată și că ideile mele contează pentru ceilalți.”
Profesorii au raportat o îmbunătățire semnificativă a dinamicii din clasă, cu mai puține conflicte și o colaborare mai mare între elevi.
Diseminare și impact extins
Rezultatele și metodologiile proiectului au fost diseminate pe scară largă pentru a inspira adoptarea lor în alte școli și sisteme educaționale. Activități principale de diseminare:
Ateliere pentru cadre didactice locale: Peste 35 de profesori au participat la sesiuni despre metodele de învățare cooperative și atelier de scrierea a unui proiect Erasmus
Publicații și conferințe: Rezultatele vor fi prezentate în cadrul simpozionului Etwinning publicate în reviste de specialitate.
Direcții viitoare
Pornind de la succesul proiectului, consorțiul planifică:
Dezvoltarea unei platforme digitale pentru colaborări internaționale între clase.
Extinderea strategiilor de învățare cooperativă pentru a răspunde provocărilor emergente, precum învățarea hibridă și online.
Cum ți se pare subiectul?