De câțiva ani avem ierni blânde în majoritatea regiunilor din România. Asta înseamnă că rareori mai auzim de scăderi ale minimelor sub minus 15-20 de grade Celsius, ceea ce pentru posesorii de mașini cu motoare diesel nu poate fi decât o bucurie.
Cu mai multă sau mai puțină experiență, posesorii de mașini au auzit tot felul de legende și explicații ale condițiilor în care carburanții pot îngheța. Și dacă cei care au mașini pe benzină nu prea au de ce să își facă probleme, cei cu motoare diesel ar trebui să țină cont de câteva aspecte.
Motoarele diesel sunt diferite de la o generație la alta. Au fost îmbunătățite astfel încât să diminueze cauzele problemelor apărute în zilele geroase, însă nu sunt scutite în totalitate de necazuri.
Privind prognoza la începutul lunii ianuarie din 2024, am observat că din a doua săptămână a anului apar și nopțile cu temperaturi negative, de minus 6-7 grade Celsius, de nu ceva de speriat. Vom vedea ce ne mai rezervă această iarnă, dar ideal este să fim pregătiți în orice moment.
Un motor diesel poate avea pornirea greoaie din mai multe cauze. Spre exemplu, poate avea probleme cu bujiile incandescente sau cu releul care controlează aducerea lor la incandescență. Chiar și cu ele defecte, motorul va porni, dar mult mai greu și în primă fază va genera mult fum și miros de carburant nears complet.
Referindu-ne strict la carburant, mai precis la motorină, aceasta poate ”îngheța” la -15… -22 de grade. De ce nu există o valoare fixă de referință? Pentru că acest tip de combustibil, în varianta standard, vine de la mai mulți producători și fiecare are repere diferite în compoziție și implicit în calitate. De reținut este că pe la valorile menționate mai sus încep să apară problemele.