Că sunt motoare pe benzină sau pe motorină, unele ajung la un moment dat să se supraîncălzească, mai ales când temperatura de afară este ridicată. Cu certitudine avem o problemă a sistemului de răcire, iar cauzele sunt multiple. Enumerându-le pe cele mai des întâlnite, ne vom axa astăzi pe una dintre cauze, care poate fi rezolvată cu un minim de efort și costuri relativ mai mici decât cele ale înlocuirii unui radiator.
Sistemul de răcire al motorului unei mașini este proiectat să facă față și în perioadele caniculare, chiar și când mașina este supusă unor sarcini peste medie. Funcționarea corectă a sistemului nu va permite niciodată motorului să se supraîncălzească. Pe de o parte răcirea cu lichid, pe de alta cea cu aer ventilat vor asigura un ciclu optim de funcționare.
Știm că mulți dintre cei care ne urmăresc s-au confruntat cu problema supraîncălzirii și a refulării antigelului. Fie ați observat ridicarea acului temperaturii motorului peste limita admisă de producător, fie mașinile dotate cu computer au afișat un mesaj în acest sens, solicitându-vă să opriți cât mai curând posibil, acest fapt v-a determinat să faceți o primă verificare sumară, respectiv o inspecție vizuală sub capotă.
*Atenție! Nu desfaceți bușonul vasului de expansiune cât timp motorul este foarte cald! Riscul unor accidente prin opărire este major”
De menționat că utilizarea instalației de climatizare a mașinii încălzește suplimentar motorul aflat în funcțiune, deci este o sarcină în plus la care sistemul de răcire este obligat să facă față.
Pierderea de antigel nu este cauzată întotdeauna de spargerea unui furtun sau a radiatorului. Uneori, supraîncălzirea determină refularea acestuia, în primă fază pe la vasul de expansiune. Dacă aveți însă vreun furtun mai vechi, este posibil ca sub presiune acesta să cedeze. Așadar, nu este important pe unde ați pierdut antigelul, ci de ce l-ați pierdut.
Spuneam că sunt multe cauze. Impuritățile pot duce la colmatarea traseului pe care circulă lichidul de răcire. O altă cauză este un termostat blocat. Nu în ultimul rând, cauza despre care vorbim astăzi: impuritățile strânse pe ceea ce este cunoscut popular drept „fagurele radiatorului.”
Citește pe wwww.icars.ro și ”De ce este importantă culoarea antigelului auto și de ce trebuie respectate cu strictețe recomandările producătorilor”
Presupunând că nu aveți probleme cu termostatul, că sistemul de răcire este etanș, va trebui să luați în calcul curățarea fagurelui. Acesta a fost conceput ca un element important care asigură răcirea motorului. În cele mai multe cazuri (la mașinile cu motorizarea dispusă în față), poziționarea radiatorului duce la acumularea de impurități: insecte, pietricele, praf etc., toate vor determina scăderea capacităților pentru care a fost proiectat radiatorul.
Mulți au constatat că după schimbarea termostatului și după curățarea traseului de răcire pe interior cu soluții speciale, la repunerea în funcțiune a motorului povestea supraîncălzirii se repetă. Este exact situația fagurelui plin cu impuritățile care nu vor mai permite răcirea eficientă.
Se poate curăța acest fagure?
Răspunsul nostru este DA! Veți avea însă nevoie să demontați radiatorul, să folosiți soluții de înmuiere și îndepărtare insecte, dar și soluții degresante. Curățarea se poate face apoi cu jet de apă, însă cu presiune moderată, pentru a nu deteriora/strâmba aceste elemente făcute în special din aluminiu. Explicații detaliate în vlogul ICars de astăzi: