La o plimbare prin Ploieștiul anului 2024, nu ai cum să nu observi indolența autorităților în ceea ce privește respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Potrivit legislației, fiecare trecere de pietoni trebuie prevăzută, înainte de traversare, cu o „suprafață de avertizare tactilo-vizuală”. Câte dintre aceste treceri de pietoni din Ploiești respectă standardele cuprinse în normele legislative în vigoare?
Potrivit Legii 448/2006, demult ar fi trebuit implementate măsurile în toată țara. La Ploiești însă, nici în anul 2024 nu se implementează, se pare.
Astfel, Legea 448/2006 prevede că:
„Articolul 64
(1) Pentru a facilita accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap la transport și călătorie, până la 31 decembrie 2010, autoritățile administrației publice locale au obligația să ia măsuri pentru:
a) adaptarea tuturor mijloacelor de transport în comun aflate în circulație;
b) adaptarea tuturor stațiilor mijloacelor de transport în comun conform prevederilor legale, inclusiv marcarea prin pavaj tactil a spațiilor de acces spre ușa de intrare în mijlocul de transport;
c) montarea panourilor de afișaj corespunzătoare nevoilor persoanelor cu handicap vizual și auditiv în mijloacele de transport public;
d) imprimarea cu caractere mari și în culori contrastante a rutelor și a indicativelor mijloacelor de transport în comun.
(2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, toți operatorii de taxi au obligația să asigure cel puțin o mașină adaptată transportului persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.
(3) Constituie discriminare refuzul conducătorului de taxi de a asigura transportul persoanei cu handicap și a dispozitivului de mers.
(4) Până la data de 31 decembrie 2007, autoritățile administrației publice locale competente au obligația să ia măsuri pentru:
a) adaptarea trecerilor de pietoni de pe străzile și drumurile publice conform prevederilor legale, inclusiv marcarea prin pavaj tactil;
b) montarea sistemelor de semnalizare sonoră și vizuală la intersecțiile cu trafic intens”, se arată în textul legii.
A trecut 2007 demult. A trecut și 2010… A trecut și 2023. A venit și 2024 și… degeaba la Ploiești.
La o scurtă plimbare prin oraș se vede cum, aproape fiecare trecere de pietoni, fiecare traversare a străzii, reprezintă o adevărată provocare pentru o persoană aflată în fotoliu rulant, de exemplu. În unele cazuri pare aproape imposibilă o traversare fără ajutor din partea altcuiva.
Mai mult decât atât, în cazul recentului reabilitat Bulevard al Independenței, trecerile pentru persoanele în scaun cu rotile sunt o glumă proastă. Improvizații de rampe, de-a dreptul periculoase, turnate „din ochi” cu scopul „să fie” și… cam atât.
Conform legii, trecerile ar trebui să arate astfel:
La Ploiești arată astfel (și acesta este un caz fericit):
După umilința la care sunt supuse în Prahova persoanele cu dizabilități care doresc sau trebuie să călătorească cu trenul, iată că nici pe partea de accesibilitate în oraș nu stăm mai bine. Trotuarele sunt pline de gropi sau de mașini, iar traversarea străzilor pare a fi o întreagă aventură… asta dacă, în unele locuri, încape fotoliul rulant printre stâlpii care blochează urcarea mașinilor pe trotuar.
Problemele sunt multe în Ploiești. De multe ori oamenii cu dizabilități sunt lăsați de autorități „la urmă”. Dealtfel acest lucru se vede simplu, numai dacă faci un calcul sumar de când prevedea legea 448 implementarea anumitor măsuri care nici până acum nu au fost implementate. Și a fost cineva tras la răspundere pentru acest lucru?
A fost sancționată vreo autoritate locală? Nu este vorba doar de prezentul mandat la Primăria Ploiești, să zicem, este vorba de toți cei care s-au perindat pe la conducerea acestei instituții din 2007 încoace! Da, din 2007, nu este nicio greșeală! Este anul 2024 și, în Ploiești, nu există „pavaje cu marcaj tactil” iar de mijloacele d etransport în comun nici nu mai discutăm.
Nimeni nu pare a sesiza situația, nimeni nu pare a lua vreo măsură, ba mai mult, pe an ce trece, Ploieștiul este din ce în ce mai inaccesibil persoanelor cu dizabilități din cauza pericolelor la care acestea sunt expuse chiar și în timpul unei simple plimbări: denivelări, crăpături în asfalt, dale de pavaj lipsă, găuri în asfalt, capace de canal, etc. Trist!
Cum ți se pare subiectul?