Suma de 8,45 miliarde de euro pe care românii vor ajunge să o plătească pe cei 53 de kilometri ai autostrăzii Comarnic-Brașov, a iritat și nu prea opinia publică. Au fost (și sunt) suficiente voci care au pus la zid schema afacerii (care e, pur și simplu, o mizerie pe față). Puțini au semnalat însă faptul că inclusiv suma de strigare, de 1,8 miliarde de euro costuri de construcție, de la care pornesc calculele și dobânzile, este umflată ciudat.
Justificarea conform căreia aceste costuri sunt generate de tunelurile și viaductele prevăzute de proiect (aproximativ 20 de km de tuneluri, potrivit declarațiilor lui Șova de anul trecut) nu stă în picioare la o analiză comparativă. Pentru a vă face o idee, România Curată vă prezintă două proiecte mult mai complexe, o autostradă peste ocean și una prin creierii munților, construite în China în ultimii ani. Priviți proiectele de mai jos și comparați.
Autostradă peste mare: 1,3 – 1,8 miliarde de euro
În iunie 2011, după patru ani de lucrări, China a inaugurat proiectul Jiaozhou Bay Connection, un ansamblu de poduri pe deasupra mării, cu o lungime totală de 42,4 km. Cel mai lung dintre segmente, podul Jiaozhou Bay (sau Qingdao Haiwan) are o lungime de 26,7 km și este înscris în Cartea Recordurilor ca cel mai lung pod peste apă din lume.
La construcția proiectului au fost folosite 450.000 de tone de oțel (suficient pentru a construi 65 de Turnuri Eiffel) și 2,3 milioane tone de beton. Proiectanții susțin că podul este suficient de puternic pentru a rezista unui cutremur cu magnitudinea de 8 grade pe scara Richter, la taifunuri sau la impactul unui nave de 300.000 de tone.
Costuri? BBC a anunțat suma de 1,55 miliarde de dolari (aproximativ 1,36 miliarde de euro), Daily Mail avansează suma de 1 miliard de lire sterline (1,32 miliarde de euro), iar The Guardian 1,4 miliarde de lire sterline (1,86 miliarde de euro).
Autostradă prin munți: 537 milioane de euro
Bine, bine, veți spune, dar putem compara cei 42 de kilometri ai proiectului Jiaozhou Bay Connection, cu cei 53 de kilometri ai autostrăzii Comarnic – Brașov? Să admitem că să ridici autrostrăzi din mijlocul mării ar fi mai ieftin decât să le construiești pe uscat și, mai ales, prin munți. Și să vedem atunci cât au plătit, aceiași chinezi, pentru o autostradă în vârf de munte.
Citește articolul complet pe RomaniaCurata.ro