La 1 aprilie 2015, Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center (SDCC) din Islanda și cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din București și din 9 județe ale țării au lansat proiectul „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” (TSA).
Proiectul se derulează în capitală și în 9 județe ce înregistrează un număr mare de cazuri de TSA (Brăila, Tulcea, Vrancea, Vaslui, Bacău, Neamț, Suceava, Botoșani, Prahova) și propune un program de pregătire vizând integrarea școlară pentru 100 de copii cu autism, în centrele TSA deschise în cadrul DGASPC sector 4, București și al DGASPC din județele respective.
În cadrul programului propus, problema pregătirii pentru școală este abordată multidisciplinar, prin colaborarea între autorități publice de protecția copilului, familie și școală.
Prin urmare, 130 de profesioniști (100 cadre didactice și 30 psihologi/psihopedagogi din centrele TSA) vor fi instruiți în vederea dezvoltării competențelor în metode specifice de lucru cu copiii cu autism, iar 100 de părinți ai copiilor cu TSA vor primi informații și suport în relația cu școala.
Experiența de formare va fi oferită de State Diagnostic and Counselling Center din Islanda care va găzdui și o vizită de studiu vizând împărtășirea de bune practici privind integrarea școlară a copiilor cu TSA.
Conform datelor furnizate de partenerii incluși în proiect (DGASPC), pentru perioada 2012- 2013, există în România un număr semnificativ de copii și tineri (388) care, deși au vârstă școlară, nu au absolvit nici un nivel de instruire.
Conform Raportului de evaluare a calității serviciilor oferite în centrele TSA deschise în cadrul proiectului „Și ei trebuie să aibă o șansă!”, derulat în perioada 2010 – 2013 cu finanțare POSDRU, deși accesul la educație în învățământul de masă, pentru persoanele cu dizabilități, este un drept garantat de legislația românească în vigoare, integrarea în școală este marcată de numeroase dificultăți. Problemele menționate țin în mare parte de disfuncționalități existente la nivelul sistemului educațional, dar sunt menționate și anumite neajunsuri în abordarea pe care o are familia pe această temă.
În majoritatea statelor din Uniunea Europeană, intervenția terapeutică este susținută de stat, în mare parte gratuit și pe tot parcursul vieții. De asemenea, intervenția terapeutică este realizată în cadrul instituțional al școlii, ca parte din procesul educațional.
Intervenția terapeutică timpurie, înainte de începerea școlii, crește semnificativ capacitatea de socializare și comunicare în grup și, ca urmare, ea crește și șansele de integrare școlară, după cum arată cercetări internaționale recente, precum Preschool-Based Social Communication Treatment for Children With Autism, 2013. De asemenea, un studiu recent asupra intervențiilor validate științific (Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With.
Autism Spectrum Disorder, 2013) arată că “există un consens privind faptul că o abordare educațională structurată este necesară pentru copiii cu TSA“.
Proiectul „Comunitate pregătită, copil integrat”, demarat de Fundația RAA și partenerii săi, vizează așadar construirea unui model de intervenții multidisciplinare, în 10 județe ale țării, care să crească accesul la servicii de integrare socială și educațională pentru copii cu tulburări din spectrul autismului.
Proiectul are o durată de 12 luni și este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Valoarea totală a proiectului este de 148.794 euro, din care 133.894 euro finanțare nerambursabilă și 14.900 euro co-finanțare.
Fundația Romanian Angel Appeal organizează, în luna octombrie 2015, un curs de formare, pentru cadre didactice, în lucrul la clasă cu copilul cu autism. Cursul se adresează atât cadrelor didactice din învâțământul de masă, cât și celor din învățământul special, școlar și preșcolar, cu precădere învățătorilor și profesorilor de sprijin.
Instruirea are loc în cadrul proiectului “Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea scolară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” și vizează dobândirea, de către cadrele didactice, a unor abilități noi și însușirea de tehnici de abordare a copilului cu tulburare de spectru autist (TSA), menite să îmbunătățească performanța acestora în privința integrării școlare a copilului cu TSA.
Formarea este susținută de 3 lectori din Islanda, cu experiență îndelungată în pregătirea și supervizarea cadrelor didactice care lucrează cu copii cu TSA.
Cursul are loc în București, în 3 serii a câte 3 zile, după cum urmează:
Seria I: 6 – 8 octombrie
Seria a II-a: 10 – 12 octombrie
Seria a III-a: 14 – 16 octombrie
Numărul de locuri este limitat (100 de cadre didactice din București și din județele partenere în proiect : Brăila, Tulcea, Vrancea, Vaslui, Bacău, Neamț, Suceava, Botoșani, Prahova), iar participarea este gratuită, organizatorii asigurând, prin proiect, transportul, cazarea și masa cursanților, precum și toate materialele de curs.
Înscrierile se fac online, prin completarea formularului disponibil la http://integrare-scolara-autism.ro/formular-de-inscriere-a-cadrelor-didactice/ .
Data limită pentru completarea și trimiterea formularului este 16 septembrie 2015.
Proiectul “Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” este derulat de Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center (SDCC) din Islanda și cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din București și din 9 județe ale țării ce înregistrează un număr mare de cazuri de TSA.
Proiectul are o durată de 12 luni și este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.