În ultima vreme am fost nevoită să merg cu trenul la București. Om corect și fără experiențe de „blat” sau „mers cu nașul” în tinerețe, am considerat normal să merg în gară și să-mi iau bilet de acolo. De ce nu iau online înainte? Din mai multe motive…
În primul rând pentru că nu știu exact la ce oră pot ajunge. Apoi pentru că nu știu ce trenuri au întârziere. Cum ar fi să-mi iau dimineață la IR de 14:19 și să văd apoi că are întârziere 90 de minute? Da, este perfect plauzibil la cum circulă CFR-ul… Așa că prefer să-mi iau bilet când ajung în gară la primul tren spre București.
Zilele trecute, am aflat pe propria piele, că nu e tocmai o variantă pentru toată lumea. Ajunsă în jur de ora 14:00 în Gara De Sud Ploiești, merg să-mi iau bilet la IR de 14:19. Acela era primul tren spre București. La casa de bilete, surpriză: „Nu mai sunt locuri la acel tren și nu pot să vă dau bilet.”. „Ok, zic, dați-mi fără loc!”. „Păi nu pot că nu avem cum, din sistem, să dăm bilete fără loc!”
Am întrebat dacă este corect, atâta timp cât nu există predictibilitate în mersul trenurilor, să fiu pusă în această situație. Doamna de la casa de bilete a ridicat din umeri. Și eu ce fac? Aceeași ridicare din umeri…
Citește și: Întârzieri de sute de minute ale trenurilor Ploiești – București
Mă îndrept plină de năduf spre casele TFC. Știam de zilele trecute că este un tren spre București la 14:37. Supriză și acolo: „Vă pot da la 16:05. Cel de 14:37 nu circulă azi!”. Cum adică? Nu circulă în fiecare zi? Am intrat pe net să verific. RE 10062, trenul în discuție, nu circulă începând cu 2-31 august, pe distanța Ploiești Sud – București Nord „Din cauza unor probleme tehnice”, se arată pe site-ul TFC. Deci nu aveam nicio variantă de a pleca spre București, cu bilet, înainte de ora 16:05. Ce e de făcut?
Mă duc la linia 3, de unde pleca IR-ul de 14:19, și întreb doi angajați CFR. „Vă urcați în tren, doamnă, și luați bilet fără loc”, mă învață aceștia. La care unul dintre ei face chiar și un spirit de glumă: „Ce poate să vă facă? Doar să vă dea jos la prima… care e Bucureștiul, nu?”
Le explic faptul că de la casa de bilete mi s-a spus că nu-mi pot lua bilet fără loc. „Da, dar din tren puteți!”, a venit replica lor. Îmi dădea cu virgulă situația. Cum adică de la casa de bilete nu dă bilet fără loc, dar în tren da? Și apoi m-am luminat… păi da, în tren plătești și suprataxa. Astfel, un bilet fără loc, luat în tren, este 26 de lei. Deci se explică…
Vine trenul și, mult mai liniștită, mă urc în el și mă poziționez fix lângă controlori. Aceștia, după plecarea trenului, își vedeau liniștiți de treabă pe scaunele lor. Când au plecat la verificarea biletelor și abonamentelor, le-am spus că vreau și eu un bilet. Imediat mi l-au scos, 26 de lei, și, după ce au plecat, m-am așezat pe scaunele abia eliberate de ei.
Aerul condiționat nu prea făcea față, era o căldură sufocantă. Oricum, era mai bine decât afară. Până la București m-am tot gândit câte probleme mi-am făcut degeaba cu faptul că nu mi-am putut lua bilet din gară. Într-un final s-au dovedit a fi probleme nefondate.
Citește și: Întârzierile trenurilor pe ruta Ploiești – București sunt din ce în ce mai obișnuite. Vechimea locomotivelor este unul dintre motive. Precizări CFR
Cu mine mai era un domn cu aceeași problemă. Evident însă, mult mai crispat decât mine și mult mai speriat de amenda pe care o prevedea.
Ca o concluzie, și la CFR te poți urca în tren fără bilet. Este normal să plătești suprataxă dacă faci asta. Dar, mai ales în condițiile lipsei de predictibilate a mersului trenurilor, este de-a dreptul incorect față de pasageri să percepi suprataxă când ei nu-și pot face calculele corecte cu privire la mersul trenurilor.
„Mi-am luat săptămâna trecută bilet la un tren cu o zi înainte. Și a avut întârziere 40 de minute. Nu m-am putut urca în altul că aveam bilet la acel tren. Am pierdut programarea la doctor!”, spunea domnul mai crispat decât mine despre experiența din săptămâna anterioară, justificând într-un fel de ce a venit la gară fără bilet. De parcă eu nu știam…
Din păcate tot mai mulți oameni aleg varianta „biletului în tren” din cauza întârzierilor de trenuri pe care CFR „le practică” de o vreme încoace.
Și dacă nu ar exista întârzierile, tot ar fi o problemă cu locurile, deoarece s-au luat vagoane pentru a se adăuga garniturilor de tren care merg spre mare. Astfel, trenuri care aveau 5-6 vagoane, au ajuns să aibă maxim 3. Deci slabe șanse să prinzi un bilet cu loc, mai ales la trenurile solicitate.
CFR-ul se alege cu banii de suprataxă, iar călătorii cu disconfortul unei călătorii, de cele mai multe ori, în picioare. Păi e corect așa?
Cu totii stiu ce se intsmpla cu transportul feroviar, dsr nu.i intereseaza, autoritatile abilitate sunt pe scaune, in birou, calatoresc cu autoturismele personsle, nu.i afecteaza si…stresul ar fi prea mare sa intervina…
Cfr.ul este platit si cu abonamentele navetistilor, nevoiti sa plateasca si biletele altor companii privste, pentru a sjunge la serviciu, timp pierdut prin gari, conditii mizere…