Considerată o importantă sursă de venit pentru anumite asociații de proprietari, închirierea plafonului imobilului pentru amplasarea de antene a devenit o practică și în Ploiești. Cum pot fi utilizate fondurile aferente din chirii? Asociațiile de proprietari au obligația clară de a informa locatarii cu privire la modalitatea de cheltuire a banilor.
Amplasarea de diverse antene pe blocurile din Ploiesști a devenit o practică la care au apelat mai multe asociații de proprietari, în ciuda faptului că au existat păreri pro și contra legate de antenele de telefonie. Multe dintre discuții apar în cadrul asociațiilor de proprietari care nu comunică locatarilor modul în care sunt utilizate fondurile din chirii.
„Suntem o asociație de proprietari formată din 7 blocuri turn și 10 scări de 4 nivele.
Pe acoperișul unui bloc turn se află amplasat un sistem de antene de telefonie. Toată asociația beneficiază de banii din contract sau doar blocul pe care sunt montate antenele?
Acesti bani pot fi considerați ca fond de reparații pentru blocul respectiv? Se pot achita cheltuielile pentru lift din banii primiți din antene. Care sunt actele normative care trebuiesc respectate pentru amplasarea antenelor?”, sunt doar câteva dintre întrebările primite la redacție pe tema antenelor amplasate pe blocurile din Ploiești
Condiții pentru amplasarea de antene
Legislația în materie, în speță Legea 196/2018, privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari reglementează explicit modalitatea prin care părțile comune pot fi utilizate de către terți, persoane fizice și juridice.
Astfel, potrivit art 38, alin (2), „părțile comune pot fi utilizate de către terți, persoane fizice sau juridice de drept public și/sau privat, numai ca urmare a hotărârii adunării generale a asociației de proprietari, adoptată cu acordul a două treimi din numărul total al proprietarilor din condominiu și cu acordul tuturor proprietarilor direct afectați de vecinătate, în baza unui contract de închiriere, de folosință sau de concesiune, semnat de președinte în numele asociației și avizat de cenzor/comisia de cenzori”.
Pentru amplasarea de antene este necesar, prin urmare, acordul a două treimi din numărul total al proprietarilor din condominiu și cu acordul tuturor proprietarilor direct afectați de vecinătate, în acest caz a celor care locuiesc la ultimul etaj.
Până la apariția Legii 196/2018, asociațiile de proprietari încheiau contracte de închiriere având la bază doar la semnăturile a două treimi dintre locatari.
Conform aceleași legislații (art. 39), „modificările constructive și utilizarea în alte scopuri a unor părți sau elemente de construcție ale condominiului, precum și amplasarea de mijloace publicitare pe fațada și/sau pe terasa/învelitoarea imobilului, suspendarea de stâlpi, pereți, scări interioare și altele asemenea se fac numai cu acordul a două treimi din proprietarii membri ai asociației de proprietari, al tuturor proprietarilor direct afectați și pe baza autorizației de construire, cu respectarea legislației în vigoare”.
Legat de sumele din chirii, acestea pot fi utilizate, pentru achitarea contravalorii unor reparații, inclusiv pentru mentenanța de la lift, însă nu pot fi utilizate pentru plata cheltuielilor comune sau a cheltuielilor de întreținere ale locatarilor.
Citește și: Viața la bloc în Ploiești. Avem bani de la antenele mari de pe bloc, dar asociația ne cere să plătim pentru repararea liftului
Privind cazul semnalat la Ploiești, privind repartizarea fondurilor colectate din chirii, asociația de proprietari trebuie să prezinte procesul verbal prin care au fost stabilite detaliile contractuale și dacă la baza încheierii contractului au stat doar semnăturile locatarilor din blocul unde au fost amplasate antenele.
Asociația de proprietari are obligația de a prezenta, lunar, cheltuielile realizate din fondurile colectate, alături de modalitatea de repartizare a sumelor aferente întreținerii pentru fiecare proprietar, dar și pentru spațiile comune.