Procedura de selecție pentru membrii Consiliului de Administrație ai Societății Naționale a Sării – Salrom este prezentată ca fiind întârziată peste doi ani, cu numirea unor administratori provizorii fără respectarea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Mai mult, se mai afirmă că o sucursală a companiei de stat a falsificat facturi pentru a acoperi costuri de producție mai mari decât veniturile obținute din livrarea unui produs, iar pe baza acestor documente au fost acordate prime de peste 1 milion de lei, potrivit profit.ro.
Totodată, anunțurile de concurs pentru ocuparea unor posturi de director la la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) au cuprins condiții care nu s-au regăsit apoi în fișele de post semnate după concurs, care a fost supervizat, nelegal, de un secretar de stat.
Comisia Europeană a suspendat fonduri din cea de-a treia cerere de plată a României în cadrul PNRR, considerând ca neîndeplinite obiectivele legate de reforma guvernanței corporative la companiile de stat.
Într-o scrisoare transmisă în luna Guvernului, Comisia Europeană a ridicat numeroase semne de întrebare legate de modul în care sunt făcute numirile de șefi la companiile de stat.
Mai mult, Comisia a reclamat chiar selecția șefilor Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care funcționează în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului (SGG), fosta conducere demisonând în bloc în urma neîndeplinirii jalonului din PNRR.
Neregulile prezentate la Salrom
Acțiunea de control a vizat perioada 01.01.2020 – 31.12.2022. Nerespectarea regulilor de guvernanță corporativă „Cu toate că posturile de administrator erau vacante la data de 09.01.2020, procedura de selecție pentru membrii consiliului de administrație a fost declanșată după 803 zile, respectiv la data de 22.03.2022, fiind astfel încălcate dispozițiile în vigoare în perioada respectivă, potrivit cărora procedura de selecție trebuia declanșată în termen de 45 de zile.
În contextul numirii unor administratori provizorii în perioada 09.01.2020-05.02.2023, membrii consiliului de administrație nu au fost selectați potrivit procedurii de selecție legale.
Totodată, numirea administratorilor s-a realizat fără definirea unor criterii și așteptări în raport cu care să fie evaluați în prealabil membrii consiliului numiți pentru mandate provizorii, iar administrarea întreprinderii publice s-a realizat în lipsa unui plan de administrare, plan prin care trebuiau stabilite misiunea, obiectivele, acțiunile, resursele și indicatorii de performanță financiari și nefinanciari pentru derularea unei activități specifice pe parcursul unei perioade viitoare care nu poate depăși 4 ani.
Caracterul provizoriu al mandatelor membrilor consiliului de administrație în perioada analizată a avut ca efect direct numirea unor directori generali ai Salrom provizorii.
În acest context, conducerea societății s-a realizat în lipsa unei componente de management elaborată de directorul general (și care ar fi trebuit integrată într-un plan de administrare)”, este afirmat în documentul oficial.
Citește articolul integral pe profit.ro