Un șofer de TIR român urmează să primească despăgubiri de 200.000 de euro de la o firmă de transport din Belgia la care lucra. Bărbatul a urmat Facultatea de Drept, apoi a dat în judecată firma pentru că nu a fost plătit în conformitate cu legislația belgiană.
Ștefan Popescu, a fost angajat timp de patru ani pentru compania belgiană H.Essers din Genk, însă acesta a fost plătit cu un salariu de aproximativ 200 de euro, atât cât era salariul minim în perioada în care acesta a fost angajat.
Însă, Instanța a decis joi că barbatul avea dreptul la un salariu conform standardelor belgiene și i-au fost acordate despăgubiri în valoare de 200.000 de euro.
Ștefan Popescu s-a anagajat cu ajutorul unui prieten, în aprilie 2011, la filiala din România a companiei de transport H. Essers. Acesta nu a lucrat în România, ci a fost trimis imediat în Belgia pentru a urma un training neplătit de două săptămâni.
După trainingul urmat de acesta, a început să lucreze ca șofer de TIR, având curse de obicei pe timpul nopții, între Belgia și Germania.
În schimbul muncii sale, acesta a fost remunerat cu 200 de euro pe lună, atât cât era salariul minim pe economie din România în vremea respectivă.
Citește și Scrisoarea emoționantă a unei mame pentru copilul său înainte de Bacalaureat: ”Tu nu vei putea să ne dezamăgești, ești oglinda noastră!”
„În practică, am primit și o indemnizație zilnică pentru cheltuieli în valoare de 40 de euro. Asta a acoperit costurile de parcurs, mâncare”, a menționat Ștefan Popescu.
După o perioadă, pe lângă munca pe care acesta o făcea pe timpul nopții, românul a fsot solicitat și pentru diferite sarcini pe timpul zilei. „Mă asiguram că mașinile erau în regulă. Le verificam presiunea în anvelope, dacă era curățenie în cabine. Pentru asta, H.Essers mi-a mărit indemnizația zilnică de la 40 la 45 de euro. Dar salariul meu minim în România a rămas neschimbat”, a explicat bărbatul.
După o perioadă de timp, bărbatul s-a remarcat tot mai mult și a devenit șoferul personal al CEO-ului firmei, iar atunci când nu era solicitat de șef sau de familia acestuia, Ștefan Popescu își făcea cursele de noapte.
În tot acest timp, românul a urmat și Facultatea de Drept și și-a întreținut familia cu cinci copii. „La firmă toată lumea știa că mai fac și Dreptul și mi-au promis un contract belgian la absolvire. Ar fi fost un mare pas înainte pentru mine. Am încredere în ei”, a spus Popescu.
După finalizarea studiilor contractul belgian nu a venit, iar după mai multe conflicte la locul de muncă, Ștefan a fost transferat la filiala din România.
După ce un coleg de al său a ieșit la pensie cu doar 180 de euro pe lună, românul a realizat că trebuie să schimbe ceva. „Atunci mi-am dat seama că, la fel ca el, am lucrat în Belgia, dar nu am acumulat niciun drept social acolo. Asta însemna că ar trebui să mă mulțumesc cu o pensie de mai puțin de 200 de euro mai târziu”, a spus Popescu.
Românul s-a adresat Instanței din România, însă i s-a transmis că nu pot rezolva un conflict de muncă belgian, deși contractul de muncă a fost unul românesc, angajarea efectivă a avut loc în Belgia.
Ștefan s-a adresat tribunalului pentru conflicte de muncă din Belgia, în prima instanță, decizia fiinid împotriva lui, însă la apel i s-a făcut dreptate.
Tribunalul a decis că românului i se vor plăti din urmă diferențele salariale la nivelul salariului minim din Belgia, plus alte drepturi.
Suma exactă urmează să fie stabilită în ianuarie 2024, în cadrul unei alte proceduri legale speciale.
Citește și Podul de la Bănești, de pe DN 1, coșmarul șoferilor. Cât durează depășirea șantierului
„Clientul meu este singurul care a avut curajul să se judece timp de 7 ani, în timp ce a întreținut o familie ca șofer de TIR. Este cu adevărat o poveste de tip David versus Goliat, care ar putea crea un precedent pentru oricine din industria transporturilor care se află într-o situație similară. H.Essers îi datorează clientului meu mai mult de 200.000 de euro și în situația lui mai sunt mulți.”, a transmis Jan Buelens, avocatul care l-a reprezentat pe Ștefan Popescu.
„Nu este normal să fiu nevoit să mă judec timp de 7 ani pentru a mi se da în sfârșit dreptate. Am perseverat pentru că am avut și sprijinul sindicatului și al avocatului meu, dar mulți șoferi nu se bucură de acest lux. Și nu pot face nimic în privința situației lor inechitabile la muncă.”, a declarat Popescu.
Deși a absolvit Dreptul, Ștefan Popescu nu lucrează ca avocat, pentru că ar însemna să facă un stagiu fără plată și nu își permite asta pentru că are 5 copii de crescut.
Bărbatul lucrează în continuare ca șofer de TIR, însă pentru o altă companie.