Cu câteva zile înainte de începerea promoțiilor din campania Black Friday, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România (ECC Romania) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa profite de reducerile din perioada 16-30 noiembrie 2018.
Dat fiind faptul că în anii precedenți s-au înregistrat un număr mare de sesizări, inspectorii ANPC au lansat un set de recomandări pentru cumpărători. Prima recomandare vizează prețul.
„Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare sau fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat”, se precizează în ghidul de Black Friday.
Recomandările vizează și modul de încheiere a contractului. Inspectorii ANPC vin cu precizări clare și în cazul în care cumpărătorii doresc să renunțe la contract.
„Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale. În cazul magazinelor clasice, legea NU îți dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătești tu returul”, se precizează în ghid.
Comerciantul este obligat să-ți ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunțat la contract. Atenție, spun inspectorii ANPC, „există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice. Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor in cazul in care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea”.
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciți banii înapoi în termen de 7 zile, se mai arată în ghidul ANPC.
„Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru”, sunt alte câteva precizări cu privire la dreptul de a refuza un produs.
Mai multe detalii AICI.