Pichetarea mai multor sedii din țară este provocată de refuzul guvernanților de a soluționa problema salariilor și de a adopta măsuri concrete (O.U.G. pentru rectificare salarială, emitere OW 605) pentru mai multe puncte pe care le-au solicitat în ultima perioadă.
În repetate rânduri, Sindicatul Național al Consilierilor din Serviciile de Probațiune a adus la cunoștință conducerii ministerului că problemele de natură salarială sunt grave și că trebuie găsite soluții în vederea înlăturării discriminărilor, nemaifiind acceptate amânări și tergiversări.
SNCSP: ”Contribuția sistemului de probațiune la scăderea costurilor sociale generate de sancțiunile penale este, de asemenea, una foarte importantă, realizând-se prin eliminarea cheltuitelor specifice detenției și prin valorificarea potențialului socioeconomic al persoanelor care au comis infracțiuni.
Salariile de bază ale personalului de probațiune nu includ în cuantumul lor valoarea de referință sectorială actualizată, conform hotărârilor judecătorești definitive, așa cum reiese din Ordinul Ministrului Justiției nr. 542/C/05.02.2018, Ordinul Ministrului Justiției nr. 2883/C/19.07.2018 din 19-07-2018 care stabilește valoarea sectorială de 463,5 lei și Ordinul Ministrului Justiției nr.28/C/07.01.2020 care stabilește valoarea sectorială de 484,18 lei.
Precizăm faptul că în prezent, la nivel național, instanțe judecătorești au recunoscut categoriei profesionale a consilierilor de probațiune atât prin hotărâri în primă instanță cât și prin hotărâri definitive, o valoare sectorială în cuantum de 605,225 lei aplicabilă retroactiv de la data de 01.08.2016.
În baza acestor sentințe ministrul justiției a emis OMJ-ul cu nr. 6245/C/30.12.2021 prin prisma necesitații de a elimina discriminarea de la nivelul drepturilor salariale între categoriile profesionale din cadrul familiei ocuapaționale „Justiție”, în sensul că OMJ a fost emis pentru judecătorii din cadrul judecătoriilor, tribunatelor, tribunalelor specializate și al curților de apel, precum și ale asistenților judiciari, plecând de la argumentul că sistemului de probațiune i-a fost recunoscut un VRS de 605,225 lei (aspect care nu era în concordanță cu situația de fapt, deși dreptul la VRS de 605,225 a fost recunoscut de lege încă din 2016 pentru toți consilierii de probațiune, dar și prin sentințe judecătorești definitive pentru mulți consilieri de probațiune).
Totodată, atât prin decizia nr. 794/2016 a Curții Constituționale a României cât și prin decizia nr.55/2020 a înaltei Curți de Casație Justiție s-a statuat ca întreaga familie ocupațională să beneficieze de aceeași valoare de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei.
Cum ți se pare subiectul?