Conform noului proiect care modifică legislația aferentă emiterii și utilizării cardurilor de energie, acestea se pot anula iar beneficiarii pierd dreptul la ajutor în cazul în care condițiile nu au fost îndeplinite. Cei care au beneficiat de ele, dar nu au îndeplinit condițiile, nu trebuie să returneze banii deja folosiți.
În 2023, MIPE a început să ofere românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/an. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar listele cu beneficiari sunt întocmite printr-un parteneriat între Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerului de Finanțe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Telecomunicații.
Proiectul de OUG, stipulează anularea cardului de energie, în cazul în care autoritățile descoperă că beneficiarul nu îndeplinea condițiile necesare pentru a-l primi în momentul în care s-a stabilit acordarea ajutorului pentru plata facturilor la energie.
Pe cale de consecință, plățile se vor sista automat, dar vestea bună pentru cei care nu îndeplineau condițiile este că banii deja plătiți nu se vor returna de către beneficiari.
Extras din proiect:
“În cazul în care pe durata valabilității cardului de energie se constată, din motive de indisponibilitate sau acuratețe a informațiilor la momentul efectuării interogărilor bazelor de date, că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului, cardul de energie se anulează și sumele cheltuite aferente cardului de energie se suportă din bugetul de stat.”
Rămâne în vigoare și regula potrivit căreia beneficiarul este obligat să anunțe Poșta Română în cazul în care nu mai îndeplinește condițiile necesare pentru primirea ajutorului.
Noua OUG, care urmează să intre la aprobare în ședința de guvern, stabilește și faptul că banii de pe cardul de energie nu pot fi folosiți pentru plata penalităților de întârziere, acestea fiind în sarcina beneficiarului.
Cine beneficiază de acest ajutor?
Categorii de beneficiar | Vârstă | Venit/lună |
Pensionar | Peste 60 ani, inclusiv | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Pensionar de invaliditate | Nu contează | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Persoană cu handicap grav, accentuat sau mediu | Nu contează | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Familie cu alocație de susținere | Nu contează | Nu contează |
Familie/persoană cu ajutor social | Nu contează | Sub 2.000 lei, inclusiv |
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depășească 2.000 lei.
Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?
Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:
1. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.
2. Se verifică veniturile acestora.
3. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.
4. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.
Care sunt condițiile de acordare?
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
