Montarea de pasarele pe DN1, în stațiunile montane din Comarnic, Bușteni și Azuga, nu a fost o măsură îmbrățișată de toată lumea. Deputatul Mircea Roșca, președintele PNL Prahova, a criticat inițiativa, pe motiv că propunerea sa inițială, din campania electorală pentru parlamentare, din 2012, prevedea cu totul altceva.
Rep: În campania electorală din 2012 v-ați angajat că veți milita pentru găsirea unei soluții de trafic pe Valea Prahovei. Soluția actuală de trafic este cea promisă în campania electorală sau diferă?
Mircea Roșca: Nu este proiectul meu, nu am niciun fel de implicare în această inițiativă. Din punctul meu de vedere, dar strict din punctul meu de vedere, nu este soluția optimă, nu este soluția cea mai bună pentru fluidizarea traficului pe DN1, pe Valea Prahovei. Valea Prahovei are o tradiţie. Pe Valea Prahovei, de-a lungul anilor, în ultimii 100 de ani, au fost demarate investiții care se văd că sunt trainice și chiar spectaculoase. Consider că acest proiect nu are legătură cu Valea Prahovei, gândirea este pripită. Nu înțeleg graba și nu înțeleg nici scopul. Eu m-am angajat, într-adevăr, în campania electorală că voi susține acest proiect și m-am angajat și am avut curajul să adun toate culorile politice la un loc, să discutăm cu directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, Regionala București și cu tot staff-ul, să găsim soluțiile optime. De altfel, Prefectura Prahova în urmă cu patru luni a organizat o astfel de întâlnire la care au participat reprezentanți ai ministerului, ai Poliției, ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale și în care aceștia au confirmat că de la acel moment la care am avut prima întâlnire s-au făcut studii de fezabilitate și au fost propuse niște obiective extrem de interesante. S-au efectuat studii de fezabilitate pentru a face în orașul Comarnic, în orașul Bușteni și în orașul Azuga supratraversări, pentru că subtraversările sunt complexe ca lucrări, pentru că nu există soluție tehnică pentru a se putea circula pe DN1 în timpul acestor lucrări. Mult mai ușor pot fi realizate supratraversări îmbrăcate în sticlă, cu lift pentru persoanele vârstnice și cu handicap, și cu scări rulante pentru celelalte persoane. Sunt deranjat recunosc, dar în același timp sunt bucuros că am văzut că primarul din Comarnic și primarul din Bușteni nu au salutat această inițiativă, ci mai mult au contestat-o. Ce pot să spun este că eu voi lupta pentru Valea Prahovei, așa cum lupt pentru tot județul. Am făcut niște angajamente și pot să salut inițiativa USL pentru că s-a uitat către această zonă, că și-a aruncat privirea și că a înțeles că este o prioritate pentru traficul rutier din România. Faptul că au avut o inițiativă, dar nu au ajuns la soluția optimă, nu înseamnă că au făcut neapărat ceva foarte rău. Eu am fost învățat că Guvernul USL, condus de Victor Ponta, vrea să nu mai arunce banii în zadar și să facem proiecte trainice, de durată. În sensul acesta sunt împotriva acestei investiții, care nu cred că va aduce lucrul pe care ni l-am propus cu toții, respectiv fluidizarea traficului rutier. Cunosc educația acestor cetățeni, comoditatea lor, dar pe de altă îi respect și nu pot să compar orașele de pe Valea Prahovei, Breaza, Comarnic, Sinaia, Buşteni și Azuga cu alte localităţi limitrofe din Sudul judeţului. Nu putem compara niciodată Sinaia cu Puchenii Mari, nu putem compara Bușteniul cu Gorgota. Iar acest lucru trebuia avut în vedere, că Valea Prahovei este un brand național. Ne-am angajat că va deveni un brand european și nu cred că prin astfel de proiecte vom reuși.
Rep: Aveți posibilitatea să modificați în vreun fel această soluție? Au existat voci că în lipsa banilor s-a găsit această soluție.
Mircea Roșca: Proiectul făcut de mine este mult mai complex. Eu am făcut două interpelări pe această temă către ministrul Șova. Există o propunere de a moderniza un drum forestier pe versantul stâng al DN1, cum urci spre Sinaia, ce face legătura între Comarnic și Sinaia. Există propuneri de sensuri giratorii în puncte cheie, cum ar fi Cornu, Breaza, Comarnic, la Bușteni, Sinaia – Platoul Izvor, bifurcația de la intersecția DN1 și centrul Sinaia, la ieșire din Sinaia, la Azuga… În acest moment există o hotărâre de Consiliu Local în care Bușteniul renunță la o porțiune din domeniul public al orașului pentru a se executa încă o bandă de mers, folosită în sensuri diferite, la începutul weekend-ului către Brașov, în sensul București – Brașov, la sfârșitul weekend-ului pe sensul Brașov – București. Există o propunere de sens giratoriu în Azuga. Proiectul este foarte complex, se află la CNADNR, la Regionala București și sper să prindă contur. Din ce am observat, liderii USL s-au angajat că vor rezolva această problemă și că soluția de acum este temporară. Tocmai de aceea salut inițiativa lor că și-au aruncat atenția către această zonă.
Rep: Mulți au spus că în spatele acestei poziții pe tema pasarelelor s-ar afla un conflict în interiorul USL…
Mircea Roșca: Nu Consiliul Județean a montat aceste pasarele. Președintele Mircea Cosma s-a implicat pentru că domnia sa când intră într-un proiect merge până la capăt. Inițiativa este de la București și trebuie să salut pe această cale felul în care au lucrat cele două instituții de la Prahova: Instituția Prefectului, prin prefectul Marius Sersea, și instituția Consiliul Județean, prin președintele Mircea Cosma. S-au implicat, au fost nopți nedormite, ca acest proiect să se finalizeze la termen. Nu există niciun conflict. Domnul Mircea Cosma s-a implicat prin a-i liniști pe cei doi primari, de la Bușteni și de la Comarnic, s-a consultat și cu mine și am fost de acord să alocăm o sumă egală cu cheltuielile pentru studiul de fezabilitate și, eventual, proiect. Mai departe investiția nu poate veni decât de la centru, de la CNADNR, respectiv de la Ministerul Transporturilor. Nu știu care va fi soluția… Cred că pasajele subterane sunt cea mai bună soluție, dar mi se pare extrem de grea. Pasajul suprateran așa cum l-am propus la CNADNR, cu toți primarii, îmbrăcat în sticlă și cu scări rulante, este mult mai ieftin și mult mai rapid. Pe de altă parte, principala noastră țintă este autostrada Comarnic – Brașov, lucru care va rezolva problemele rapid, dar știm bine că un astfel de proiect durează și este posibil să dureze ani… De aceea este important să ne implicăm cu toți să găsim soluția optimă. Personal am avut o opinie diferită față de a multora, pentru că așa sunt eu, chiar dacă există Guvernul USL, chiar dacă eu susțin Guvernul USL, sunt un co-președinte al alianței în Prahova și totdeauna voi expune ceea ce gândesc și ceea ce am susținut. Niciodată nu voi declara, așa cum mulți au făcut-o, altceva decât am spus în campanie. Nu, eu în campanie am spus lucrurile așa cum le-am văzut eu, cum le-au văzut primarii și din fericire și specialiști. Noi în campanie am ajuns la o soluție. Faptul că nu s-a abordat această soluție probabil că altele au fost criteriile. Nu sunt deranjat, sunt bucuros că a existat inițiativă, dar sunt trist pentru faptul că nu ne permitem într-o perioadă de criză să facem lucruri care nu-și ating scopul imediat și care cred că, așa cum am auzit o declarație, peste un an vor fi demolate. Mi se pare un efort prea mare, ca peste un an de zile să ajungem la concluzia că trebuie să le demolăm.
Rep: Sunteți prezent în colegiul în care ați câștigat alegerile. Ce gândesc oamenii despre gardurile care sunt montate de-a lungul DN1 și despre soluția propusă?
Mircea Roșca: Cel mai bine ar fi fost să vă arăt pagina mea de Facebook, mesajele primite pe telefon, e-mail-urile pe care le-am primit, pentru că atunci când s-a turnat betonul, toată lumea a crezut că vor înflori acele proiecte pe care le-am dezbătut și le-am prezentat opiniei publice, la cel mai înalt nivel, cu președintele Regionalei București de atunci, la televiziune. Când au văzut care este finalul și care este proiectul cu adevărat m-au contactat, m-au sunat, mulți m-au înjurat, mulți au fost chiar nepoliticoși… Sunt trist și pentru un detaliu poate nesemnificativ pentru unii, dar destul de semnificativ pentru cetățenii orașului Comarnic. Pâinea de Comarnic este un brand, chiar național. Este arhicunoscută atât de locuitorii Capitalei, care opresc la Comarnic să cumpere pâine pe vatră de la o brutărie care are peste 100 de ani. Trebuie să spun că va exista un gard, eu am văzut că se montează, care va stopa oprirea mașinilor pe partea dreaptă și cum cunosc comoditatea turistului cred că această brutărie tradițională și acest brand riscă să dispară. Tocmai de aceea am ținut să se cunoască că nu este inițiativa mea și că nu sunt proiectele mele. Salut totuși inițiativa USL că s-a gândit la această zonă și probabil că a ținut cont și de inițiativele mele în Parlament adresate în special Ministerului Marilor Proiecte și al CNADNR. Oamenii m-au asaltat, sunt nemulțumiți totuși, sunt deranjați de actualele pasarele și consideră că nu sunt ceea ce trebuie. Eu voi urmări permanent care va fi parcursul acestui proiect, ce se va întâmpla peste un an de zile și așa cum am avut curajul acum să am această opinie, așa voi avea și atunci. Voi lua atitudine și mă voi bate până la capăt ca până la urmă să se întâmple ceea ce ne-am propus cu toții, atât eu, cât și primarii, dar mai ales populația. Suntem în slujba cetățeanului și trebuie să ținem cont de opinia lui.