Cine are ocazia să treacă prin gara din Sinaia, poate vedea, în continuare, chiar pe peronul pe unde circulă trenurile, drezina blindată, care a aparținut Anei Pauker, femeia supranumită „Stalin cu fustă”. Este vorba de un autovehicul blindat marca Skoda VOS, fabricat în 1948. Mașina blindată e percepută ca un element relativ bizar pentru cei care trec prin gara din Sinaia. Asta dacă nu îi cunoști un pic povestea.
Drezina a fost plimbată din orașul Fetești, Ialomița, până la Mogoșoaia, în Ilfov și, într-un final a ajuns la Sinaia.
Autoturismul Skoda VOS a fost produs în Cehoslovacia, între anii 50 și a fost adaptată la deplasarea pe calea ferata. A fost conceput ca un autoturism de lux, pe care și-l permiteau doar elitele militare și politice ale regimurilor comuniste.
Inițialele VOS provin, de altfel, de la abrevierea în limba cehă a expresiei „mașină guvernamentală specială“ (Vládní Osobní Speciál). Doar două exemplare au ajuns și în România. Unul la Emil Bodnăraș, fost lider comunist, iar celălalt la Ana Pauker. Acesta din urmă se află și acum în gara din Sinaia.
Citește și: Bozieni. Un sat în Prahova, care se încăpățânează să rămână pe hartă. Doar doi oameni mai locuiesc aici, astăzi
Automobilul a fost blindat masiv cu plăci de plumb, cântărea aproape 5 tone, iar specialiștii spun că fostul lider comunist, Ana Pauker, și l-a dorit din două motive: opulența și siguranța conferită.
Cine are curiozitatea să vadă mai de aproape drezina trasă pe o mini-șină dezafectată de lângă gară, observă că parbrizul este spart. În 1949, în urma unui atentat, un proiectil se pare că a străpuns parbrizul. Inginerul Radu Bellu, specialist in istoria C.F.R., povestea că parbrizul ar fi fost străpuns în timpul unui atentat petrecut în stația CFR Roșiori Nord, în 1949. După acest incident, mașina blindată a Anei Pauker nu a mai fost folosită niciodată.
Skoda VOS, spun cei de la volganeagra.blogspot.com, a fost construit în serie foarte mică (aproximativ 100 de exemplare), între 1948 și 1952. Cam jumătate din exemplarele făcute erau blindate. Motorul era un V8 de 5195 cmc împrumutat de la fabrica Praga, care dezvolta 120c. Viteza maximă, pentru versiunea blindată, era 115km/ h.
Drezina Anei Pauker se află azi într-o stare precară. Rămâne, totuși, un model rar, care reprezintă foarte bine România stalinistă.