- Publicitate -

Cu toții ne dorim copii sănătoși mintal. „Toceala”, criteriul perfecțiunii și performanței în școală

Cu siguranță nu există sistem de educație perfect. Școala joacă (sau ar trebui) un rol esențial în promovarea unor obiceiuri și comportamente sănătoase. Niciun părinte nu își dorește un copil-robot. Unul care să memoreze sârguincios. Și impecabil. Care să calculeze fără greșeală sau care să reproducă mot a mot o lecție de istorie cu ani de domnie, voievozi, regi, împărați… Cu toții ne dorim copii sănătoși mintal. Pregătiți pentru viață, așa cum e ea. Viitori adulți dezinvolți, comunicativi, colaborativi. Plini de energie și creativi. Capabili să ia decizii, constructivi. Cu obiective clar setate.

Nu, profesorul nu este un zeu pe care nu ai voie să îl deranjezi cu întrebări. Sau pe care să îl „deturnezi” de la modul în care și-a propus, conform metodicii, să își desfășoare ora.

Avem noi, în cultura noastră, ca nație, implementată ideea, că elevul, în bancă, trebuie să fie docil, supus și cuminte. Ei bine, generația asta e avidă de cunoaștere. E greu de supus, greu de conformat. Ascultă de „doamna”, doar dacă ea empatizează cu nevoile lui/ei. Doar dacă nu îl/o educă întru umilință și obediență. Fiindcă elevul de azi știe să revolte. O face în fel lui. Au repere.

Declarativ, de la ministru, până la dascăl, dorința este aceea de a forma adulți sănătoși. Chiar lideri. Din păcate, sistemul, de multe ori eșuează.

Creștem oameni fără încredere în sine. Mici roboți care sunt ași la capitolul teorie, dar care habar nu au cum să o aplice. Practica îi pândește. Sunt preocupați de note și de învățat perfecțiune, dar nu știu să argumenteze. Pentru ei, nu contează ce cred, contează cât au memorat. Un astfel de sistem bazat pe „înmagazinare” de cât mai multă informație e copleșitor. Năucitor. Informație fără noimă în capul unui copil. Fiindcă asta îi cere școala. Asta vrea profesorul. Profesorul, nu dascălul.

Dascălul acela adevărat nu vrea analfabeți funcționali. Dascălul e mândru de copilul care are nota 7 sau 8 în catalog. Nu din asta rezidă evaluarea inteligenței. Dascălul vede în copii nu doar mase amorfe de absolvenți tăvăliți prin examene inutile, fără gândire proprie sau inițiativă.

În școala noastră, însă, așa zisul eșec nu are ce căuta. Nu poți fi elev de 7 sau 8 și să vrei prea mult. Fiindcă școala te vrea perfect ca să poți fi valorificat de societate. Valorificat cum? Perfecțiunea are atâtea efecte adverse. Frica eșecului unui copil de 10 e atât de mare încât paralizează. Frica înseamnă încordare. Inteligența emoțională e suprimată de rațional.

Copilul român „tocește”.  Texte întregi, de multe ori netrecute prin filtrul gândirii. Uită repede ce a înmagazinat fără sens. Un fel de sabotaj al unei minți fragede, atât de frumos modelabilă dacă tu, ca dascăl, știi cum să îi dau o formă și un sens.

Dacă nu face asta, elevul știe că viitorul îi este incert. Cel puțin așa reține din bancă. Nu poate lua o notă mică fiindcă apare teama. Teama de a lua o notă mică, de a nu trece clasa, de a nu lua examenele, de a nu-și găsi locul în viață, teama de a ajunge un ratat.

Fiindcă școala îl învață că trebuie să fie un exemplar uman perfect. Greșeala e taxată. Când reproduce ca „papagalul”, trebuie să o facă fără cusur. Predare-memorare-redare-uitare. E, practic, lecția supunerii și a angajamentului față de perfecțiune.

Copiii, însă, indiferent de vârstă, trebuie „alimentați” cu personalitate, încredere în sine, speranță, dreptul de a fi ei înșiși, fără constrângeri. Altfel se deschide ușa frustrărilor și anxietăților.

Sunt acei copii care au tras de ei ca să facă pe plac unei societăți, însă nu lor. Copii care ajung în punctul în care nu mai concep ideea că viața are și coborâșuri, nu doar suișuri. Și că fiecare pas e o lecție din care trebuie să învețe. Că e bine să aibă opinii contrare. Că nu trebuie să să copieze ca roboții de pe o tablă, fără a-și pune întrebări. Că e ok să pună la îndoială autoritatea supremă a profesorului, atât timp cât o fac decent și cu bun simț. Nu să facă o dramă, fiindcă le-a scăpat perfecțiunea printre degete. Că au dezamăgit. Un sistem, o școală, niște profesori. Care așa i-a format. Cu teama de a fi judecați. Cu frica de a nu fi suficienți lor înșiși. Toxicitatea perfecționismului. Într-o lume în care, de mici, copiii ar trebui, mai degrabă să fie încurajați să simtă că viața unui om nu e lipsită nici de greșeli, nici de defecte, nici de imperfecțiuni.

Citește și: Ministrul Educației anunță 5 decizii majore rezultate în urma consultărilor ministerului cu federațiile sindicale. Apar examenele de admitere la colegii, imediat după cele de la Evaluare Națională

Închei așa. La ultima testare PISA din 2018 s-a constatat că 44% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali. Potrivit aceluiași raport, doar 1% dintre elevi sunt performanți la capitolul citire. O altă testare, cu nișă pe științe și materii exacte a arătat anul trecut că 22% dintre elevii de clasa a VIII-a sunt analfabeți funcțional la matematică, chimie, fizică și biologie, România fiind pe ultimul loc în UE la acest capitol. Dacă la aceste procente, adăugăm și cifrele abandonului școlar, imaginea de ansamblu nu arată deloc bine. Avem un sistem educațional în care intră copii minunați, dar scapă cine poate. Unul axat pe memorare mecanică, deloc de folos unei generații atât de „open minded”. Olimpici, performeri, copii care pleacă să studieze „afară”, fiindcă acolo le este valorificat un întreg ansamblu, nu doar capacitatea de „recitare”.

 

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0785 075 112, pe WhatsApp sau Signal.

Urmărește știrile Observatorul Prahovean și pe Google News!
- Publicitate -

Sondaj

[ays_poll id=84]

- Publicitate -
- Publicitate -

Articole asemănătoare

Răsturnare de situație în cazul incidentului de la școala Bassarabescu din Ploiești. „Copilul meu a fost agresat verbal și fizic”

Adolescentul de 12 ani care, din teribilism, a mers la școală, la începutul lunii noiembrie, cu un pistol cu bile din plastic, face consiliere...

Filioli Apartment, o cazare chiar în inima orașului Bari, într-o clădire istorică

Sfârșitul lunii octombrie 2022, o perioadă complet neturistică, a adus cu sine prețuri foarte bune la cazările din orașele europene, prețuri pe care nu...
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -
- Publicitate -

Ultimele știri

Răsturnare de situație în cazul incidentului de la școala Bassarabescu din Ploiești. „Copilul meu a fost agresat verbal și fizic”

Adolescentul de 12 ani care, din teribilism, a mers la școală, la începutul lunii noiembrie, cu un pistol cu bile din plastic, face consiliere...

Filioli Apartment, o cazare chiar în inima orașului Bari, într-o clădire istorică

Sfârșitul lunii octombrie 2022, o perioadă complet neturistică, a adus cu sine prețuri foarte bune la cazările din orașele europene, prețuri pe care nu...

De ce alte orașe au târguri de Crăciun superbe, iar Ploieștiul doar un bâlci jalnic

De ani buni, Primăria Ploiești își bate joc de cetățeni și le oferă în loc de târguri de Crăciun niște bâlciuri rușinoase. Alte administrații...

Imigrant pakistanez găsit în Prahova. Bărbatului i-a fost interzisă intrarea în România

Un bărbat din Pakistan, care nu a respectat decizia de returnare, a fost luat luni în custodie publică. La ieșirea din țară, pe numele...

1 decembrie 2022, văzut de pe „acoperişul” României! O tură cât o zi întreagă [FOTO]

În timp ce mulţi dintre noi am aşteptat minivacanţa de 1 Decembrie pentru a ne odihni, pentru ghidul montan Cristi Minculescu, Ziua Naţională nu...

Parteneri

MindArchitect

WallStreet

Țara care te-ar putea lăsa să transporți la aeroport lichide în bagajul de mână
- Publicitate -