De luni întregi, apa „potabilă” de la robinetele locuitorilor din Valea Călugărească este tulbure sau chiar plină de noroi, cu un miros înțepător. Asta în ciuda facturilor mari pe care oamenii le plătesc către operatorul de apă și canal, SC Jovila Construct SRL. Localnicii spun că s-au săturat de această bătaie de joc. Au obosit, deopotrivă, să facă sesizări peste sesizări către autorități, considerându-se, nu doar înjosiți, dar și cu sănătatea pusă în pericol. Pe banii lor!
„Suntem în secolul XXI și primim apă mizerabilă la robinete din partea unui operator care știe doar să ceară. Dacă tot cere, măcar să aibă bunul simț să ofere servicii de calitate. Primim noroi la robinete, în condițiile în care avem copii mici și mai trecem și prin pandemie. M-am mutat aici de doar șase luni și sunt nevoit să schimb filtrele la centrală și robinetele din cauza mizeriilor acumulate. Unui vecin de-al meu i-a bubuit boilerul de la sedimentele depuse. O localitate întreagă folosește apă îmbuteliată pentru consum, în condițiile în care noi plătim niște facturi pentru un serviciu de toată jena”, ne-a spus Gabriel Mihai, locuitor al satului Valea Popii din Valea Călugărească.
Curge revolta localnicilor și în mediul online. Dacă unii folosesc cuvinte greu de reprodus la adresa operatorului de apă, alții au ajuns să facă haz de necaz pe seama situației ce trenează de atâta amar de vreme.
M.C.: „La școală am învățat că apa e inodoră, incoloră și insipidă. S-au schimbat lucrurile între timp? Pentru ce motiv suntem obligați să plătim jegul Jovilei la preț de apă potabilă?”
F.M.: „Mulțumim operatorului de apă. Reușește să alimenteze cu Coca Cola robinetele din Valea Călugărească.”
N.C: „Nu, nu este ceai sau altă fiertură. Asta e apa potabilă din Valea Călugărească. Cu apa asta ar trebui să ne spălăm și să facem mâncare. Cât vă mai bateți joc de noi?”
A.E.: „ Licoarea tinereții la Valea Călugărească. Hai cu rezilierea!”
Sunt doar o parte din multele postări făcute în mediul online de către oamenii din comună. Asta dincolo de reclamații, sesizări și petiții formulate pentru ca situația să fie rezolvată.
Acționarea în instanță a SC Jovila Construct SRL în vederea rezilierii contractului
Situația este cunoscută la nivel de autoritate locală. Contractul de concesionare a serviciului public de apă potabilă și canalizare către SC Jovila Construct SRL a fost încheiat în 2002. Durata concesiunii? 25 de ani! Asta înseamnă că până la 1 iulie 2027, concesionarul, adică operatorul de apă, își continuă activitatea la Valea Călugărească. Teoretic. Practic, potrivit spuselor primarului Ioana Neagu,
„ suntem pe final cu pregătirea tuturor documentelor necesare, urmând a se emite Hotărâre de Consiliu Local pentru acționarea în instanță a acestei societăți, în vederea rezilierii contractului”.
„De 30 de ani, niciun leu nu a mai fost investit în calitatea apei!”
Același edil șef a mai menționat faptul că, de 30 de ani, la Valea Călugărească nu s-a mai investit niciun leu în calitatea apei (sarcină a fostelor administrații).
„S-au făcut doar extinderi de rețele, dar nu s-a ținut cont că tronsoanele rămase cu rețele extrem de vechi ar trebui înlocuite. De aici, toate problemele cu care localnicii se confruntă în ceea ce privește calitatea apei”, a precizat Ioana Neagu.
Strategii pe termen scurt, mediu și lung de-abia de anul trecut
De-abia din 2020, la nivel de comună există strategii pe termen scurt, mediu și lung în vederea remedierii problemei referitoare la calitatea apei din Valea Călugărească.
Cel mai important, a precizat primarul Ioana Neagu, a fost deja depus, prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, proiectul privind realizarea obiectivului de investiții „Modernizarea și extinderea sistemului de alimentare cu apă și canalizare, comuna Valea Călugărească, județul Prahova”.
Prin acest proiect, susțin reprezentanții autorității locale, se dorește rezolvarea problemelor privind calitatea și cantitatea apei, realizarea reabilitării frontului de captare și stației de tratare în satul Rachieri, realizarea unei rețele de colectare a apelor uzate pe o lungime de 8400 ml, precum și reabilitarea stației de epurare cu o nouă treaptă biologică.
În egală măsură, actualul primar are în plan renunțarea la asocierea cu un alt operator și înființarea, la nivel de comună, a unui serviciu propriu de apă și canalizare.
Pași deloc ușor de făcut, dat fiind faptul că situația trenează de aproximativ 30 de ani, iar oamenii, așa cum precizam, au ajuns la capătul răbdării. „Plătim să ne îmbolnăvim! Noroi în loc de apă, la robinet” este părerea unanimă a localnicilor.
Reprezentanții Jovila susțin că apa este…bună de băut
Cât privește poziția operatorului de apă și canal, aceasta contrazice imaginile transmise pe adresa redacției de către cititorii noștri. Ce-i drept, sunt și fotografii mai vechi, așa cum e și problema potabilității apei la Valea Călugărească, însă sunt și imagini însoțite de material video, realizat chiar pe parcursul acestei zile.
Scuza reprezentanților SC Jovila Construct SRL a fost că
„s-au înregistrat avarii la rețeaua de distribuție. După remedierea acestora, la repornire, turbiditatea apei a fost ușor mărită. Au fost efectuate goliri ale rețelei și, în prezent, calitatea apei se încadrează în parametrii de potabilitate”.
No comment!
Aceeasi situatie, adica apa tulbure la robinet este si in comuna prahoveana STEFESTI! Si nimeni nu zice nimic! Sa nu deranjeze Consiliul Judetean Prahova care a furat banii!