Motorina s-a scumpit, din nou, în ultima perioadă. În același timp a crescut și diferența de preț față de benzină. Astfel, la Ploiești, cea mai ieftină benzină se vinde cu 7,6 lei litrul, iar cea mai ieftină motorină cu 8,55 lei/litru.
Continuă scumpirile carburanților la pompă. Astfel, a doua zi de Paște, un litru de benzină standard se vinde la Ploiești la prețuri cuprinse între 7,6 lei la Petrom și Lukoil și 7,7, respectiv 7,8 lei la Mol și OMV. Benzina superioară a ajuns 8,4 lei la OMV.
În schimb, cea mai ieftină motorină standard se vinde la Petrom, cu 8,55 lei, iar cea mai scumpă, din categoria premium, se vinde la OMV și Mol cu același preț: 9,17 lei/litru.
Astfel, diferența dintre cea mai ieftină benzină și motorină a ajuns la aproape un leu. Specialiștii pun această diferență pe seama importurilor din Rusia.
Citește și Premiu special câștigat de echipa de robotică a Colegiului Naţional I. L. Caragiale Ploiești la Olimpiada Internaţională din SUA
Astfel, producția de benzină din UE poate acoperi în mare parte consumului clienților, peste 50% din motorina importată de statele membre UE provine din Rusia.
Potrivit profit.ro, România este un importator net de produse petroliere, în special motorină. De exemplu, anul trecut, 30% din necesarul de motorină a fost importat din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
Practic, doar una dintre cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi operată de OMV Petrom, folosește majoritar țiței autohton, celelalte două, Petrotel, deținută de Lukoil, și Petromidia, a Rompetrol, utilizând țiței rusesc, respectiv kazah.
Din cauza războiului din Ucraina, dar și a interdicțiilor aplicate la nivelul Uniunii Europene, cantitatea de motorină, dar și de materie primă a scăzut puternic, ceea ce a condus la o majorare a prețurilor.