Printre anomaliile legislative s-a strecurat una pe care nimeni nu se străduiește să o corecteze și care produce o mare nedreptate față de cei mai mulți posesori de autovehicule clasice, care nu beneficiază de scutiri de impozite locale. Vom explica ce înseamnă cele trei categorii de autovehicule ”hibride” și de ce toate au scutiri de taxe, deși unele dintre ele poluează cel puțin la fel de mult ca cele cu motoare termice.
Pe lângă tot felul de facilități cum ar fi subvenția mult mai mare la achiziția prin programul Rabla, parcare gratuită în unele orașe mari, există și o lege care face ca posesorii de mașini electrice sau hibride să beneficieze de o reducere de până la 95% din valoarea impozitului local. Sunt diferențe de la o primărie la alta, însă nu semnificative la nivel național.
Acest act normativ a fost elaborat sub pretextul că ”așa se încurajează achiziția de autovehicule care poluează mult mai puțin decât cele cu clasicele motoare cu ardere internă.” Trecem peste faptul că nu a existat niciun studiu concret care să ateste diferențele în ceea ce privește poluarea produsă, că sunt din ce în ce mai mulți specialiști din industria auto care vorbesc despre tehnologiile poluante pentru producerea autovehiculelor, despre faptul că acumulatorii acestor mașini sunt foarte scumpi și reciclarea lor încă discutabilă din perspectiva poluării produse.
Dar, dincolo de toate, astăzi semnalăm o anomalie legislativă. Și nu o facem pentru a aduce atingere celor favorizați de lege, ci pentru a pune în discuție de ce sunt dezavantajați posesori de mașini cu motoare 100% termice.
Să explicăm și pe înțelesul celor mai puțin familiarizați cu tehnica ce înseamnă denumirile care sunt incluse la reducerea cu până la 95% a impozitului local.
În privința unei mașini full electrice lucrurile sunt clare: aceasta nu folosește un motor termic, deci nu are nevoie de carburanți clasici. Să ne prefacem că nu știm cum se produce energia electrică pentru a alimenta, așa că scoatem din discuția noastră full electricele și trecem la hibride.
Toate mașinile hibride folosesc motoare termice în combinație cu motoare electrice, doar că nu toate motoarele electrice pot propulsa aceste autovehicule în mod independent. Sunt trei tipuri de hibride: full hybrid, plug in hybrid și mild hybrid.
Full hibrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle) este termenul folosit pentru un vehicul hibrid, fie el pe benzină sau pe motorină, care rulează și în modul electric. Aceste modele nu pot fi reîncărcate la priză, funcționarea motorului termic fiind cea care asigură reîncărcarea acumulatorului pentru cel electric. Pot rula distanțe scurte în mod 100% electric, de obicei între 10 și 20 de km – în funcție de tipul automobilului și de stilul de exploatare. Accelerările bruște vor duce la activarea motorului termic și la scăderea autonomiei electrice.
Parcurgerea distanțelor în modul electric se realizează mai mult în parcări sau în aglomerație, acolo unde pornirile de pe loc și opririle sunt dese. Un vehicul full hibrid poate funcționa 100% electric, 100% termic, sau folosind ambele motorizări. Atunci când funcționează împreună, modelele hibride oferă un consum de carburant redus prin faptul că o parte din sarcina motorului termic este preluată de motorul electric.
Hibrid plug-in – Acest tip de automobil folosește pentru propulsie două motoare, unul electric și un motor termic. Sistemul hibrid plug-in este asemănător cu cel al mașinilor full hibrid, doar că dispune și de posibilitatea de a încărca bateria de la priză. Acest tip de automobil folosește pentru propulsie două motoare, unul electric și un motor termic.
Sistemul hibrid plug-in este asemănător cu cel al mașinilor full hibrid, doar că dispune și de posibilitatea de a încărca bateria de la priză.
Automobilele Plug-in hibrid pot rula în modul 100% electric (în funcție de model între 30 și 60 de kilometri), pot atinge viteze mai mari în acest mod și pot fi reîncărcate atât la o priză convențională (casnică) cât și la stațiile de reîncărcare pentru mașini electrice. Bateria se poate încărca și prin frânare regenerativă iar atunci când nu este suficientă energie pentru a acționa motorul electric, propulsorul termic preia toată sarcina.
Să spunem că cele două tipuri de hibride prezentate până acum ar contribui la scăderea poluării. Urmează cel de al trei tip, mild hybrid, care nu are nicio legătură cu principiile de funcționare ale ”suratelor” scutite de 95% din impozit.
Impozitarea doar pe baza capacitatii cilindrice fara a tine cont de norma de poluare si alte caracteristici care chiar impacteaza CEVA – ca e mediu, ca e infrastructura, ca e orice – mie imi pare un abuz, si o ineptie. Inceput ca si un impozit pe „lux”, a ramas impamantenit, fara a se mai tine cont de cresterile economice ulterioare, fantastice, mirifice anuntate de guvernanti. Avem si o institutie numita „Avocatul Poporului” dar nu e bine sa deschizi usa acolo ca se aud sforaiturile si iese mirosul de ba..i.
Impozitul auto trebuie marit de 5 ori, da de cinci ori, fiindca este f.f. mic! Sigur s-ar mai micsora numarul autoturismelor, mai ales ale celor peste 3.000 cm, si cu viteze de accident sigur. La autoturismele de leste 3.000 cm chiar si de 10 ori, fiinca este f.f. mic. Ar avea si Primariile cu ce sa-si mareasca salariile la functionari!