O prevedere din actualul Cod Rutier demonstrează că legiuitorului nu-i pasă dacă vinovatul unui accident rutier fără victime a fost sub influența alcoolului sau a drogurilor. El nu consideră că acesta a fugit de la locul accidentului, atât timp cât se prezintă la poliție în 24 de ore, timp suficient să se trezească.
Pornim de la cazul concret al unui prahovean, implicat vineri după-amiaza într-un accident rutier care nu s-a soldat cu victime, ci doar cu pagube materiale.
Cel care aduce situația în atenție circula regulamentar în comuna Drajna, fiind lovit de o Skoda Octavia, al cărei șofer nu a oprit după producerea accidentului.
Deși sunt patru martori, aceștia nu au reușit să rețină cu exactitate numărul mașinii implicate, fiind CV 90 MMR sau NMR, de culoare albastră (bleumarin), însă au mers la poliție pentru a sesiza incidentul. Tot ei susțin că mașina a mai fost văzută prin Cerașu, cu semne de începător.
Polițiștii i-au explicat păgubitului prevederile legale: ”Conducătorii de vehicule implicați într-un accident de circulație în urma căruia au rezultat doar avarierea vehiculelor și/sau alte pagube materiale sunt obligați să se prezinte la unitatea de poliție competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
Se exceptează de la această obligație: conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condițiile legii și conducătorul de vehicul care deține o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulație a avut ca rezultat doar avarierea propriului vehicul.”
Cum în cazul nostru nu s-a pus problema vreuneia dintre cele două excepții prevăzute de Codul Rutier, păgubitului i s-a comunicat faptul că trebuie să aștepte 24 de ore, timp în care legea îi permite celuilalt să declare accidentul la poliție.
Așadar, o lege făcută cu orice altceva, dar nu cu utilizarea creierului. Concret, dacă cel care nu a avut măcar bunul-simț să oprească, legiuitorul neconsiderând asta fugă de la locul accidentului, de unde știe cel care nu a oprit ce consecințe a avut coliziunea? S-au văzut cazuri când, chiar și la o banală tamponare, au existat victime, fie din cauza unor lovituri care pot avea urmări grave, fie din cauza sperieturii. Indiscutabil, măcar din rațiuni pur-umanitare, suntem obligați să oprim.
Cazuistica a demonstrat că cei care nu opresc pot fi sub influența alcoolului, a drogurilor, mașina poate fi furată, implicată în comiterea altor infracțiuni sau alte motive care l-ar putea inculpa pe cel implicat.
Deși cunoșteam aceste prevederi ale Codului Rutier, am luat legătura cu IJP Prahova, care ne-a asigurat prin purtătorul de cuvânt, subinspector Raluca Brezeanu, că polițiștii încercă totuși să găsească cealaltă mașină implicată. Nu s-a întâmplat să și reușească, trecerea celor 24 de ore fiind suficientă pentru ca cel implicat să nu mai fie într-o eventuală culpă. Există și varianta în care era în regulă, însă caracterul l-a încurcat în luarea unei decizii de bun-simț.
Nu spunem că șoferul Skodei are vreo vină, pentru că tocmai legislația îi dă posibilitatea să iasă ”basma curată” dintr-o situație în care doar moral a greșit. Legea nu sancționează însă lipsa moralității ci doar faptele dovedite. Ce să mai dovedești după 24 de ore?
Mergând mai departe, fără a acuza pe cineva, imaginați-vă situația unui context similar cu al cazului prezentat mai sus, în care șoferul nu oprește, tocmai pentru că se află sub influența alcoolului sau altor substanțe psihotrope. Neoprind la o tamponare banală, soldată doar cu pagube materiale, își va continua drumul, inapt să conducă în siguranță și potențial pericol pentru oricine îi iese în cale. Ce să-i facă poliția, dacă legea îl protejează timp de 24 de ore?
Legiuitorul ar putea considera cele prezentate drept o expunere de motive, suficiente pentru modificarea Codului Rutier, având drept efect prevenirea unor situații care pot avea consecințe deosebit de grave. Asta pentru că tot le place să vorbească despre prevenție.
foto: păgubitul cazului prezentat.