aerul-poluarea-aerului-605x.jpg

Abordarea unor subiecte de ”interes general” este făcută exclusiv în interesul propriului business și nu în interesul comunității, așa cum se încearcă să se acrediteze ideea. Nu puteți comunica doar atunci când ceva nu vă convine, ignorând ceea ce nu convine comunității în care activați și produceți efecte.

Mic și nevinovat studiu de caz:

OMV Petrom, a doua cea mai mare companie din România, consideră că noile modificări aduse Codului Fiscal sunt măsuri cu impact asupra angajaţilor şi asupra business-ului companiei. Mariana Gheorghe, directorul general al companiei, a declarat într-un interviu pentru News.ro că mediul de afaceri a solicitat mereu stabilitate, claritate şi predictibilitate atunci când vine vorba de modificările legislative.

 

”Sunt măsuri cu impact asupra angajaţilor noştri. Sunt diverse implicaţii pe care trebuie să le analizăm şi să le punem în proiecţia de buget pentru 2018, buget care va fi aprobat anul viitor în aprilie”, a declarat  Mariana Gheorghe, directorul general al companiei.

Concret, managerul acestei multinaționale susține că business-ul pe care îl gestionează este afectat. Ok… o fi. Așteptam și calcule concrete, nu doar vorbe. Nu poți face declarații de presă despre efecte, atât timp cât nu le-ai calculat. Dar, până la urmă, sunt calculele lor, nu ale noastre. Invocarea lipsei de predictibilitate este una corectă, în contextul în care este esențial ca agenții economici să știe pe ce baze vor acționa. ”Țopăiala fiscală”  a guvernului Tudose, bulversează întreg mediul de afaceri, compromițând orice business-plan. Doamna Mariana Gheorghe nu a spus o noutate, însă a pus-o într-un context mai puțin onorant pentru o luare de poziție corectă. Pentru credibilizare a amestecat și componenta socială, vorbind și despre personalul din subordine, despre angajații OMV.

În cazul trecerii contribuțiilor de la angajator la angajat, atât timp cât angajatorul își asumă onest acest transfer, angajatul nu este afectat, deci nu poate fi inclus în contextul prezentat de conducere. Cu alte cuvinte, invocăm grija față de oameni doar atunci când ne convine.

 

Am fi vrut să asistăm la luări de poziție în cazul poluării. Pe acest subiect, marii poluatorii sunt mai puțin comunicativi și implicit mai puțin interesați de soarta comunității, prin care viețuiesc și angajații proprii. Seria imensă a materialelor publicate de observatorulph.ro, dar și de colegii de la alte publicații, pe tema poluării, nu pare să aibă prea mare ecou în rândurile celor care generează acest fenomen nociv. De cele mai multe ori primim acel răspuns standard, legat de aburul tehnologic.

Datele pe care le colectăm de la stațiile care monitorizează calitatea aerului, indică însă cifre îngrijorătoare. Despre acestea, nici poluatorii și nici autoritățile de mediu nu vor să vorbească. Uită să mai fie comunicativi și să ne explice ce măsuri concrete vor lua. Textele lor de comunicare, de un cinism rar întâlnit, nu pot fi preluate și difuzate ca știri, atât timp cât vizează doar interesele de business și nu includ și interesele comunității.

Ca metodă de abordare tipică multinaționalelor, după publicarea materialului ”Ești curios să afli ce aer respiră vienezii în poarta rafinăriei OMV? Comparație cu aerul otrăvit din Ploiești și Brazi”, ședința de la societatea în cauză, a avut ca temă, printre altele: de unde știu cei de la observatorulph despre datele comparative? Simplu… de pe site-ul de profil. Nu vreți să întrebați și de unde știm tema ședinței? Simplu… din surse. Știm că ședința nu a fost convocată special pe această temă, însă s-a discutat printre altele.

 

Ideea este însă alta: fair-play-ul în comunicare. Știm că nu trăim într-o lume de fecioare. De exemplu, am observat că se comunică doar atunci când există reduceri ale prețurilor la carburanți. Când cresc peste noapte, de la departamentele de comunicare… liniște. Ar fi fost frumos ca populația să primească o explicație despre cum reintroducerea accizei de 10%, a  majorat carburanții cu 15%. Nu ar fi rău să precizați că 10% nu este un procent aplicabil la prețul final de la pompă, cel brut, pentru că nu aplici acciză și la tva-ul din preț. În realitate, majorarea este mult mai mare decât cea cauzată de reintroducerea accizei de 10 procente. Nu-i așa că ar fi frumos și fair play să aveți o comunicare corectă? Știu, teoretic ar fi, practic nu este profitabil și nici la imagine ”nu dă bine”.

Ca să ne preocupe business-ul dumneavoastră și povestea care vă doare cu adevărat, impozitarea sumelor externalizate, ar trebui să dați dovadă de bună-credință, judecând nu cu dublă măsură în problemele de comunicare. Interesele, chiar dacă diferite și apparent incompatibile, trebuie să găsească o zonă de convergență, una de bun-simț, dacă tot suntem nevoiți să conviețuim. Povestea este valabilă în cazul tuturor marilor poluatori din România.