Ieri, aflam despre o acțiune comună a inspectorilor RAR, împreună cu polițiștii din Ploiești, care au ieșit pe străzi să verifice starea tehnică a autovehiculelor și să aplice sancțiuni acolo unde se impun… adică în cazul unor mașini cu probleme tehnice serioase. Până la un punct este bine, dar aș vrea să văd ce sancțiuni primesc nesimțiți din administrație. Să vă explic de ce…
Să nu circuli cu o mașină cu probleme tehnice este o problemă de responsabilitate. Nu există loc de discuții, pentru că poate fi o problemă de viață și de moarte. În esență este o problemă de responsabilitate din partea șoferilor.
Și dacă până aici sper că sunteți de acord cu mine, aș vrea să privim lucrurile și din altă perspectivă, cea din cauza căreia multe probleme tehnice sunt cauzate de starea deplorabilă a infrastructurii din Ploiești. Nu îmi place să amestec lucrurile, dar veți vedea că în situația prezentată astăzi ele se amestecă fără voia noastră.
Despre acțiunea de ieri RAR – Poliție citiți aici: ”Acțiune a polițiștilor din cadrul Poliției municipiului Ploiești, alături de inspectori RAR, pentru verificarea stării tehnice a vehiculelor”
Aș vrea să văd cum este sancționată administrația publică locală, mai precis Primăria Ploiești, care în ultimii patru ani și-a bătut joc de taxele și impozitele ploieștenilor, lăsând infrastructura rutieră într-o stare jalnică.
Nu există stradă fără gropi, unele foarte periculoase, care pe lângă faptul că pot oricând să genereze accidente grave, ”contribuie” serios la afectarea stării tehnice a autovehiculelor. Suspensii distruse, elemente de direcție și chiar ale sistemului de frânare, tobe de eșapament sparte ș.a.m.d. Chiar dacă nu se încadrează neapărat în subiectul de astăzi, privind starea tehnică a autovehiculelor, aș vrea să văd totuși și ce sancțiuni se aplică aceleiași administrații pentru lipsa marcajelor rutiere. Relaxați-vă, nu se aplică…
Apoi, la un colț de stradă, ești oprit de un echipaj mixt RAR-Poliție și ești verificat și sancționat. Repet, scoatem din discuție ”cazanele afumătoare”, unde vina este exclusiv a proprietarilor. Este corect să te sancționeze pentru cele enumerate mai sus? Poate că da, dacă sancțiunile vin la pachet și cu acțiuni de sancționare aplicate administratorului drumurilor din oraș, respectiv Primăria Ploiești.
La fel de adevărat este că, sancționând instituția în cauză, nu pe indolenții aflați în fruntea ei, pe persoană fizică, tot noi am achita aceste sancțiuni din bugetul local. Dar măcar să văd un interes, mai ales că poliția are instrumentele legale pentru astfel de demersuri.
Nu cu mult timp în urmă, solicitam Autorității Rutiere Române (ARR) precizări legate de ce a întreprins această autoritate a statului în legătură cu situația infrastructurii rutiere din Ploiești.
Vă redau integral răspunsul ARR pentru observatorulph.ro, din care veți înțelege cum stă situația nepăsării. Textul nu este unul tocmai scurt, dar vă asigur că merită citit:
”Ref: inspecția de siguranță rutieră și auditul de siguranță rutieră pentru infrastructura rutieră din municipiul Ploiești
Urmare adresei dumneavoastră înaintată prin e-mail Agenției A.R.R. Prahova, transmisă sediului central al Autorității Rutiere Române — A.R.R. și înregistrată cu nr. 2932/01.02.2024, vă comunicăm următoarele informații (preluate de la structurile de specialitate din cadrul A.R.R.):
Pentru transpunerea Directivei (UE) 2019/1936 care modifică și completează Directiva 2008/96/CE privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, Legea nr.265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, a fost modificată prin O.G. nr.3/27.01.2022, publicată în Monitorul Oficial nr.91/28.01.2022.
Astfel, în urma transpunerii directivei în legislația națională menționată, atribuțiile Autorității Rutiere Române — A.R.R privind activitatea de inspecție de siguranță rutieră, au fost modificate prin introducerea activităților de evaluare a siguranței rețelei rutiere și inspecție de siguranță rutieră specifică.
Potrivit prevederilor art. 3, lit. e) și p) din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, evaluarea siguranței rețelei rutiere reprezintă metodă de identificare, analiză și clasificare a tronsoanelor din punctul de vedere al riscului de accidente și de coliziuni cu urmări grave pe baza următoarelor criterii:
-în principal, o examinare vizuală, fie la fața locului, fie prin mijloace electronice, a caracteristicilor de proiectare ale drumului, denumită și siguranța încorporată;
-metoda de identificare, analizare și clasificare a tronsoanelor infrastructurii rutiere care au fost în exploatare mai mult de 3 ani și pe care s-a înregistrat un număr mare de accidente grave, proporțional cu fluxul de trafic.
De asemenea, inspecția de siguranță rutieră specifică reprezintă analiza bazată pe inspectarea la fața locului a unui drum sau tronson de drum existent, pentru a identifica condițiile periculoase, deficiențele și problemele care cresc riscurile de producere a accidentelor grave.
Potrivit prevederilor art. 18, alin. (2), din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, Autoritatea Rutieră Română — A.R.R. realizează prima evaluare a siguranței rețelei rutiere, pe cel puțin trei categorii, în funcție de nivelul de siguranță al fiecărui tronson, până Ia 31 decembrie 2024.
Conform prevederilor art. IO alin. (13) din prezenta lege, Autoritatea Rutieră Română — A.R.R. efectuează inspecții de siguranță rutieră specifică cu prioritate pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute de siguranță, rezultate din evaluarea rețelei rutiere și care oferă posibilități pentru punerea în aplicare a unor măsuri cu potențial ridicat de îmbunătățire a siguranței și de reducere a costurilor legate de accidente.
Rețeaua rutieră care face obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată cu modificările și compeltările ulterioare, este prevăzută la art. l, alin. (5), astfel:
- autostrăzile;
- drumurile expres;
- drumurile internaționale ”E”;
- drumurile naționale principale;
- drumurile naționale secundare;
- drumurile de interes județean;
- străzile de categoria I și a II-a.
Facem precizarea că, străzile de categoria I au cel puțin 3 benzi/sens iar cele de categoria a II-a au cel puțin 2 benzi/sens iar lungimea totală a rețelei rutiere care face obiectul prezentei legi și care trebuie evaluată până la sfârșitul anului 2024 este de aproximativ 60.000 km.
Față de cele prezentate, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., până la data prezentei nu a efectuat inspecții de siguranță rutieră specifică întrucât nu a fost finalizată evaluarea rețelei rutiere care face obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră.
Referitor la auditul de siguranță rutieră, precizăm faptul că în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (l) din Legea nr.265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră pentru fiecare din cele 4 stadii prevăzute la art. IO alin. (3) se realizează la cererea investitorului, adresată Autorității Rutiere Române – A.R.R.
Menționăm faptul că, până la data prezentei Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. nu a primit nici o solicitare din partea unui investitor pentru efectuarea auditului de siguranță rutieră pentru un proiect de infrastructură rutieră din municipiul Ploiești.”
Așadar, acesta fiind răspunsul ARR, care arată în esență dezinteresul administrației față de problema infrastructurii rutiere ploieștene. Cum nici instituțiile locale cu atribuțiuni în acest sens nu dau semne că ar intenționa să sancționeze administrația orașului, practic… singurii care sunt sancționați rămân șoferii.
În fond, e vina noastră pentru că nu avem nicio reacție la indolența administrativă.
Asistăm, din păcate, la degradarea continuă a societății, a calității vieții. O merităm din plin. Suntem doar spectatori nemulțumiți, și atât. Unde ești tu, Țepeș, Doamne!
Organele de control nu-și fac treaba și dacă o fac nu există sancțiuni reale. Doar scripte!
Dar trebuie să fim „mândri”: avem cel mai urât oraș!
Rușine lor pentru că nu fac nimic, rușine nouă pentru că nu facem „nimic”!
A ieșit miliția la japca, doar vin alegerile, sa mai producă și ei una de 1 leu. Doar ca se tin în continuare de gainarii, ” smecherii” nu sunt deranjați. Mai agata și ei câte un pensionar cu Logan, ca la bamveu e mai greu de acționat, ii rup meltenii cu bătaia, le e frica de ei milițienilor…
Un articol destul de lung care nu subliniaza esenta: nu ARR-ul trebuie gasit ca institutie miracol, ci … cetateanul. Acest cetatean ploiestean ii convine de minune administratia orasului Ploiesti din moment ce Cetateanul a stabilit cine sa il reprezinte in Primarie. Asa ca autorul articolului devine ridicol in contextul in care cetateanul din Ploiesti doreste aceasta autoritate publica locala 🙂