aD00NDAmaGFzaD1kZWY3OTM2NGU2YTczMmIwNWE0ZjkyNzVhY2UzYmVkOA.thumb_f5769.jpg

Un scandal uriaș care pare să nu aibă parte de atenția cuvenită: chiar în ziua moțiunii, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, ar fi încercat să oprească la sol câteva curse aeriene.

Conform managerului demis al Tarom, Mădălina Mezei, aceasta ar fi fost demisă tocmai pentru că nu a cedat presiunilor lui Cuc, cel care îi cerea să blochze la sol cursele aeriene. Motivul: mai mulți parlamentari urmau să ajungă în Capitală la votul moțiunii de cenzură, folosind acele curse. Era tocmai ceea ce Cuc nu dorea, caz în care moțiunea ar fi picat, iar garnitura guvernamentală a Vioricăi Dăncilă rămânea la Palatul Victoria cu drepturi depline.

Pentru că Mădălina Mezei a refuzat să cedeze solicitării lui Cuc, aceasta a fost demisă. Se pune problema de de Mezei nu a sesizat public infracțiunea, dacă a existat, chiar în acel moment, ci abia după ce a fost demisă. Contează însă mai puțin acum, pentru că au început să apară dovezile, chiar ministru recunoscând că a avut astfel de discuții cu managerul tarom, însă nu recunoaște motivul real al solicitării.

Publicitate - continuă să navighezi
Continuă să citești

Presiunile făcute de Cuc nu au fost doar telefonice, el întâlnindu-se cu managerul Tarom,la ora 23, pe stradă, cu o zi înainte de votul din Parlament. Mezei a susținut la digi24 că inițial se consultase cu fratele ei, pilot cu experiență, cerându-i sfatul în problema pe care o considera deosebit de gravă. La discuția din stradă, Mezei și Cuc au fost fotografiați, ministrul pus în fața faptului împlinit fiind nevoit să recunoască.

Cu toate acestea, Cuc susține că a demis-o pe Mezei pentru că aceasta i-a crescut salariul unei rude, de la 1800 la 2400 de euro. Șefa de la Tarom a negat, precizând că nu ea a mărit acel salariu, întrucât își delegase competențele către un director din subordine, tocmai pentru că se afla în conflict de interese. 

Și așa să fi fost motivul demiterii, cum susține ministrul Cuc. Ceva însă nu se leagă în declarațiile sale: ce căuta să discute pe stradă, aproape de miezul nopții, cu managerul Tarom, chiar în fața casei acesteia? (în condițiile în care, dacă se suținea suspiciunea de conflict de interese, era sficientă măsura comunicată oficial de la Ministerul Transporturilor).  ”Eu mă întâlnesc cu directorii, pot să mă întâlnesc oriunde, nu cred că am o constrângere.”, a spus Cuc la digi24. 

Ministrul Cuc a mai recunoscut că i-a cerut managerului lista cu acele curse interne în care se îmbarcau parlamentarii: ”Am întrebat-o pe doamna Mezei în legătură cu acele liste cu parlamentarii. Am vrut să mă asigur că totul este ok.”

Imaginați-vă doar cum se traduce o astfel de ”explicație de Gâgă”: Urma votul la moțiunea care să demită guvernul, iar ministrul Transporturilor avea o neliniște... o fi totul ok, or ajunge oamenii ăia să voteze? Ia să mă asigur eu că mă vor demite! 

Cert este că indiferent de momentul în care s-a aflat, fapta rămâne și este una deosebit de gravă. În Codul Penal, la Acte de terorism, art.295, paragraful (b), găsim infracțiunile prevăzute în art. 105-108 din Codul aerian. În acest Cod aerian, la cap. 5 aflăm ce competențe are Ministerul Transporturilor: 

”Ministerul Transporturilor asigură, direct sau prin delegare de competență unor organisme tehnice specializate, instituții publice sau, după caz, societăți comerciale autorizate, elaborarea și punerea în aplicare a reglementărilor aeronautice corespunzătoare, pregătirea și perfecționarea profesională, precum și atestarea personalului aeronautic civil, certificarea tehnicii de aviație civilă, înmatricularea aeronavelor civile, inspecția și controlul acestora, controlul acestora, controlul, inspecția, supravegherea și autorizarea agenților aeronautici civili, dirijarea și controlul traficului aerian în spațiul aerian național, protecția navigației aeriene, anchetarea incidentelor și a accidentelor de aviație civilă, precum și controlul tehnic și inspecția de siguranță a zborului și de securitate aeronautică pentru transportul aerian.”

Așadar, ministerul are competențe în activitatea de transport aerian civil. Cum însă este un domeniu extrem de sensibil, ministru nu poate dispune măsuri de reținere la sol pentru avioane, atât timp cât nu există amenințări reale, confirmate de instituții secializate. Dacă însă o face, fără temei, atunci chiar această acțiune poate perturba traficul aerian, putând fi considerată o acțiune teroristă. 

Din acest moment urmează cercetările, în urma cărora ministrul Răzvan Cuc ar putea avea probleme extrem de serioase. Faptele, dacă se confirmă, se numesc în Codul Penal: ”act de terorism” și ”atentat la siguranța națională”.

foto cu momentul întâlnirii din fața casei managerului Tarom: sursa digi24

aD00NDAmaGFzaD1kZWY3OTM2NGU2YTczMmIwNWE0ZjkyNzVhY2UzYmVkOA.thumb_56d07.jpg

Rezidential 9 Mai
Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596 - doar text, foto și video.
Claudiu Vasilescu
jurnalist
Mai multe despre autor și articolele sale
Jurnalist din 1993. 10 ani de radio, 15 de TV și alternativ presă scrisă. ”Am ales presa online pentru că este singura unde nu există limite în exprimare.”
De același autor
banner_sos_deces_300.jpg

harold_20939_451a4.jpg