fbpx

173a8d83-c089-457d-b1ef-5fa19a817e43.jpg

Până unde merge disperarea de a face bani? Până dincolo de cât poate să conteze viața oamenilor. O ecuație simplă, din care doar șmecherii câștigă, iar fraierii rămân ”cu boala pe cap”.

Rar mai văd câte un film la TV. Sunt vechi, reluate până la refuz. Duminică seara am reușit să bat totuși un record personal, urmărind două filme. M-am trezit în cap cu pastile, dureri reumatice, balonări și... hemoroizi. Da, da, în cap am spus. Și nu pentru că gândesc ca un... , deși nici asta nu e exclus, ci pentru că am fost bombardat cu atât de multe reclame la farmacii și produsele din ele, încât mă simt la un pas de șoc anafilactic prin inducție. Nu întrebați cum se face asta, luați-o ca atare. 

Am urmărit cu cât cinism sunt atrași bieții bătrâni, căci ei sunt target-ul vânzătorilor de iluzii, frumos ambalate în cutiuțe, sticluțe și staniol. Melodioare cu texte tembele și cântăreți expirați, dar excesiv (și implicit nejustificat) de zâmbitori. Carduri cadou, mașini cadou, promoții uluitoare. Nimic nu-i moca și toate sunt incluse în prețurile produselor tămăduitoare. Adică, plătesc toți și câștigă 10. Până la un punct e normal. Se numește marketing.

Publicitate - continuă să navighezi
Continuă să citești

La reclama pentru o rețea de farmacii am auzit unul dintre cele mai imbecile texete. O mămăiță povestește cum iese la piață, trece invariabil și pe la famacie, cumpără pastile cu toptanul și (atenție!): ”mai schimbăm și noi o vorbă.” Adicătelea, farmacia are și rol de spațiu de socializare. Mare lucru! Pe cale de consecință, dacă tot stai de vorbă cu tanti Nuți de la farmacie, nu la fel poți să faci și cu tanti Maricica de la magazinul din colț? Sau nu e chiar așa, pentru că una are studii superioare, iar cealaltă abia dacă ține pasul cu toate telenovelele? Mă rog, cert e că se umblă la coarda sensibilă a bietei mămăițe, care are și ea nevoie să își spună oful. Și unde altundeva o poate face, dacă nu la... farmacie. Ce loc minunat!

De departe cea mai idioată reclamă este la un produs antibalonare. Un nene în vârstă, cunoscut sub numele de ”Costică”, stă pe canapea, la tv, alături de patrupedul său, după ce a băgat, ca un neam prost, ditamai hârdăul cu fasole. La un moment dat, saltă un obrăjor dorsal și își gazează câinele. (vezi video cu reclama la finalul textului!)

Costică flatulentul este personajul emblematic pentru România. Este cel care are păreri despre subiecte pe care nu le cunoaște, cel care vorbește mai mult decât ascultă, deși nu are ce spune, cel care te înjură dacă nu ești pe aceeași lungime de undă, cel care își marchează locul de parcare de la bloc, pentru că el stă de zeci de ani acolo și i se cuvine o împroprietărire. Costică parchează pe locurile pentru persoane cu handicap, deși singurul lui handicap este prostia în exces, iar pentru asta nu se dă certificat. Costică are drept de vot, pe care îl exercită cu conștiinciozitate, că doar i s-a mărit pensia.

De unde știu toate astea? L-am văzut pe Costică ”împușcându-și” câinele. Și mai văd câteva milioane de conaționali, amuzându-se copios: ”Hă! Hă! S-a bășit Coștică! Ce-am mai râs!” Restul e poveste...

Lui Costică și celor ca el le sunt adresate reclamele despre care vorbim. Cei care le-au realizat au știu exact cui se adresează. Ce vină au însă ceilalți, ce vină au oamenii educați (și ăștia au gaze, dar nu le elimină în public ca porcii), ce vină au copiii, care merg la școală și se împușcă precum bombardierul Costică? 

Să lăsăm acest exemplu și să revenim la farmacii, cele de care te împiedici la tot pasul. Astea rad cel puțin o jumătate din pensiile românilor. Naivitatea să plătește cu acordul părților. Nu zic că nu e nevoie de farmacii. Fără ele chiar nu se poate, însă excesul de promovare, care exploatează emoțional categorii sensibile (manipularea), nu este deloc în regulă.

Pastile nu iei aiurea, fără să consulți un medic. Cu reclame atât de agresive ajungi să sari peste medic, pentru că deja tu știi, tu te pricepi, tu ești un om informat. Ai auzit tu la televizor, iar acolo se spune adevărul absolut: cu cine să votezi, ce să mănânci, ce pastile să iei. ”Educația” se face prin intoxicare media, un bombardament informațional, deloc haotic, deși poate să inducă o asemnea aparență. Se ajunge ca oamenii să fie afectați psihic, iar asta tot o ”boală” este. Avem sau nu un element nociv, un generator de afecțiuni, care trebuie anihiliat prin lege.

În cazul țigărilor s-a putut, fiind interzise reclamele. Vrei să fumezi? Treaba ta, dar prin mass media nu vei mai avea canale pentru stimularea apetitului. Veți spune că nu se poate, că sunt interese mult prea mari, că vorbim de miliarde, că statul câștigă enorm din asta și nu are niciun interes să pondereze fenomenul. Așa este, dar tot așa a fost și în cazul țigărilor. Și acolo statul câștiga din impozitarea bugetelor de publicitate pentru tutun. Deci, dacă se vrea, se poate.

Informeaza-te inainte de a cumpara o casa

Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596 - doar text, foto și video.

Comentează cu profilul tău de Facebook


sc_vasile1_83d7d.jpg
banner sos deces ultim 300 copyright.jpg
harold.jpg