fbpx

aglomeratie-in-microbuz-777x437.jpg

„-Haideți, urcați mai repede că vine Secăria!“ Și nici n-apuc bine să urc și să mă dezmeticesc cum și când vine Secăria și cine mută comuna din loc că accelerația a și fost apăsată, aruncându-mă spre scaunele din spatele maxi-taxiului. Încerc să revin în față ca să-i plătesc șoferului cursa. Cu o mână pe telefon, cu alta pe volan, mă întreabă, într-un final, unde merg? Îi răspund, îi dau și banii și aștept restul.

Cu atâtea activități concomitente, am crezut că-mi voi primi banii și biletul aproape de destinație. Dar polivalentul șofer și-a fixat telefonul între ureche și umăr pentru că nu putea încheia conversația cu un coleg care-i furniza informațiile despre concurență, volanul l-a lăsat în voia coatelor, iar cu o dexteritate uimitoare a căutat în teancul de bani restul meu.

„-Bilet vreți, vi-l decontează?“

Publicitate - continuă să navighezi
Continuă să citești

Dar n-apuc să-i răspund că îl aud pe stimabilul începându-și, la telefon, pledoaria la adresa Secăriei.

„-A coborât deja? Nu se poate așa nesimțit. Avea mulți clienți? Și erau mulți la Comarnic? Dar nu trebuia să ajungă la ora asta, că am tras și eu azi un pic mai tare ca să ajung în fața lui“

Nu înțelegeam ce-i spunea interlocutorul, dar fiecare răspuns îl nemulțumea, îl făcea să ridice vocea, să înșire tot ce-i stătea pe suflet și pe limbă, fără să țină cont că eram vreo 20 de inși care, fără voia noastră, îi eram părtași suferinței generate de…Secăria. O suferință exprimată neaoș și cu voce tare. Ce dacă în mașină eram pasageri de tot felul, de toate vârstele.

Încerc să-mi găsesc un loc confortabil pentru că urmau serpentinele de la Posada, iar în picioare e greu să-ți ții echilibru. Șoferul gonea nebunește ca să-l ajungă din urmă pe cel care-i încurcase calculele. Nici nu trecem bine de prima curbă că mă trezesc aruncată peste un coleg de navetă din cauza unei frâne bruște. A fost momentul în care câțiva pasageri au început să-l apostrofeze pe șofer să fie mai atent că ne omoară.

Am coborât, într-un final, la Sinaia, fără bilet și cu gândul că a fost o zi mai agitată pentru șofer.

A fost doar o iluzie pentru că scena din acea dimineață cu vorbitul interminabil la telefon, număratul banilor în timpul condusului, întrecerea nebună pentru „furtul“ clienților, bilete date după dorință și preferință avea să-mi fie furnizată zilnic, în anii de navetă, de către toți șoferii de maxi-taxi de pe rutele din Prahova. Deși legea le interzice să ia pasageri în picioare, nu puține au fost cursele „bune“, în care ne înghesuiam ca sardelele. Nici pasagerii nu puteau renunța la cursă, dar nici șoferii nu-i refuzau. Cât despre starea tehnică a mașinilor…Dumnezeu cu mila.

În primă fază, am fi cu toții tentați să aruncăm vina doar pe șoferii grăbiți, haotici, cu un dezvoltat simț mercantil, care nu respectă programul stabilit în urma licitațiilor etc. Însă culpa este una care se împarte. Nu șoferii sunt cei care-și stabilesc un target, nu șoferii sunt cei care-și impun să-și alimenteze microbuzele dintr-un anumit loc, la un anumit preț și, totodată, nu sunt cei mai fericiți atunci când se văd nevoiți să conducă mașini aflate într-o avansată stare de degradare tehnică.

Disperați după un profit colosal, mulți dintre patronii firmelor de maxi-taxi nici măcar nu vor să asculte păsurile șoferilor, atunci când aceștia încearcă să le semnaleze fie direct, fie prin dispeceri problemele. Iar dacă obediența angajaților lipsește, atunci răspunsul este cel bine cunoscut:  „avem sertarul plin de CV-uri. Nu-ți convine, pleacă!“

Ce face Poliția în cazul acestor șoferi? Când și când câte-o razie, de obicei după ce se întâmplă câte un eveniment de genul celor de zilele trecute, în care două microbuze au fost implicate în accidente la Urleta și Comarnic care se puteau solda cu adevărate tragedii. Însă, telefonul și solidaritatea de breaslă funcționează și-n aceste cazuri. Așa că, în zilele cu astfel de controale, mașinile cu probleme tehnice rămân în garaje, iar pe șoferi îi „lovește“ brusc simțul disciplinei. Bineînțeles că toți pasagerii vor avea și bilet în ziua respectivă.   

Nu-i nimic, vor recupera în ziua următoare, când reîncepe goana nebună după bani atât pentru buzunarul propriu, cât și pentru bunăstarea patronilor, prea puțin interesați de investiții în confortul și siguranța călătorilor, dar și în calitatea angajaților.

Contactează Redacția Observatorulph.ro pe WhatsApp la: 0726.221.596 - doar text, foto și video.

banner sos deces ultim 300 copyright.jpg
harold.jpg
salina_urbana_BUNA_desk_9833f.jpg
970.jpg