sanatate

”Am încercat o mulțime de diete și mai rău m-am îngrășat”, ”După ce am slăbit 10 kg în 2 săptămâni, am pus foarte repede 15 kg”, ”Sunt disperată, nici o dietă nu mă ajută”, sunt doar câteva declarații din partea celor care s-au resemnat în lupta cu kilogramele în plus.  Cântarul și oglinda devin cei mai aprigi dușmani. Șifonierul este plin de haine care nu mai pot fi purtate. Imaginea de sine se deteriorează. Mai se poate face ceva?

 

Obezitatea a devenit una dintre marileprobleme ale umanităţii, Organizaţia Mondială a Sănătăţii  încadrând afecţiunea între primele cauze prevenibile de mortalitate. Cifrele sunt îngrijorătoare. În România peste 50% din populație este supraponderală, din care 30% sunt obezi. La copii situația este la fel de alarmantă, 40% dintre copii sunt supraponderali. Deși componenta psihologică nu este de neglijat, când aflăm ca 70% din bolile contemporane au ca factor de risc obezitatea trebuie să intervenim urgent. Afecțiuni precum: bolile cardiovasculare, cancerul, diabetul zaharat, steatoza hepatică, litiază biliară, boala de reflux gastro esofagian, constipaţia, boliarticulare, varice, tulburări menstrualeşi de potenţă sexuală, tulburări respiratorii, gută, creşterea colesterolului, sunt doar o parte din convoiul care însoțesc obezitatea. Cu cât obezitatea apare la vârste mai scăzute, cu atât riscul dezvoltării de timpuriu a unor afecţiuni grave este mai mare.

Dușmanii siluetei:

-         Curele de slăbit. Dorința de a slăbi repede și mult este nocivă. Sute de diete propun rețete care fac mai mult rău decât bine. Sistemul imunitar slabit, deficiențe de vitamine și minerale, reducerea masei musculare sunt ”marile câștiguri”.

-         Excesul caloric. Ori de câte ori consumăm mai multe calorii decât reușim să ardem ne vom îngrășa. Mâncăm mult, chiar foarte mult și asta ne costă scump.

 

-         Alimentele de tip ”junk-food”, alimente cu valoare nutritivă mică, care sunt bogate în calorii, grăsimi, zahăr, sare sau cafeină: cereale rafinate, mezeluri,chips-uri, foietaje,bomboane, prăjituri, cartofi prăjiți, gumă, hamburgeri, hot dog, sosuri, înghețată și sucuri.

-         Sedentarismul. Cu cât stai mai mult jos, cu atât vei pleca din această lume mai repede, este verdictul cercetatorilor americani. Sedentarismul, mai cu seama orele lungi petrecute pe scaun, maresc predispoziția la obezitate, diabet de tip 2, boli de inima, cancer și osteoporoză.

Rețeta de succes:

-         Reduceți cantitatea de mâncare. A mânca produse sănătoase într-o cantitate foarte mare va duce, în final, tot la îngrășare. Este foarte important cât ardem din ceea ce mâncăm. Reducerea porției este primul pas.

 

-         Eliminarea preparatelor care predispun la îngrășare: foietaje, preparate cu maioneză, prăjeli, junk-food, făinoase, snacks-uri, carne procesată, cașcaval, băuturi carbogazoase, mici, cartofi prăjiți, margarină, smântână, brânză grasă, pâinea albă și zahărul.

-         Minim 2 litri de apă pe zi. Începeți ziua cu 2 pahare de apă plată cu lămâie.

-         Un program de mișcare. Fără mișcare nu există o cură de slăbire care să aducă beneficii pe termen lung. Avem la îndemână o mulțime de posibilități: mers alert 1oră/zi, bicicletă ergonomică de 2 ori câte 30 de minute, alergat 30 minute/zi, înot, tenis, volei, bicicletă, sală de fitness.

 

-         Ultima masă la ora 18.

-         Mare atenție la copii! Banii pe care îi primesc pentru școală sunt transformați în chipsuri, dulciuri si băuturi carbogazoase, cele mai nocive pentru sănătatea lor, iar în final aduc multe kilograme în plus.

Exemplu de meniu- Micul dejun: Cereale integrale cu lapte de soia și pate de avocado(humus, linte, semințe) sau fulgi de ovăz cu ou fiert( omletă cu legume), un fruct

Prânz: Salată cu pui( ton, ou, măsline) sau legume la cuptor(grătar, aburi) cu carne de curcan/vită și ciorbă de legume(pui, văcuță)

Gustări: când avem chef să ”ronțăim” ceva putem incerca...2 pahare cu apă sau sticks-uri din morcov, migdale, caju

Cină: Floricele de porumb cu fructe sau un iaurt. Nimic după ora 18.

Să nu uităm că ”drumul spre rai este pavat cu cele mai bune intenții”. Nu este de ajuns să ne dorim o siluetă frumoasă. Trebuie să mergem până la capăt. Dieta sănătoasă nu este o ”cură” ci un stil de viață. Totul ține de alegere. Rezultatul este garantat. Succes maxim!

Savu Isvoraș, Educator de Sănătate – Valea Călugărească